Bemutatták a Toyota és a Kenworth közös fejlesztésű csőrét, ami attól különleges, hogy hajtásáról már nem dízelmotor, hanem hidrogéncella gondoskodik. A nyerges vontató kétéves fejlesztés eredménye és eddig több mint 20 ezer kilométert tett meg a próbafutások során.

Bármilyen meglepő, de  létrejöttéhez a Toyota Mirai személyautó hidrogéncellájával kapcsolatos tapasztalatokat használták fel. Az első, kísérleti darabnál a Miraiból átvett és megduplázott üzemanyacella töltötte a 12 kWh kapacitású akkumulátort és táplálta a 670 lóerős, 1976 Nm forgatónyomatékkal rendelkező, tisztán elektromos hajtásláncot. Bár a prototípus csendes működésével és dinamikus teljesítményével gyorsan kiérdemelte a sofőrök elismerését, a mérnökök úgy döntöttek, hogy csinálnak egy másikat és legalább másfélszeresére növelik a hatótávot.

Így született meg  a második kísérleti, hidrogéncellás, Kenworth T 680-as nyerges vontató (legfelső kép), amely jelenleg egy feltöltéssel 480 kilométert tud megtenni teljesen tiszta, emissziómentes üzemmódban. Az új csőrős Los Angeles-i és a Long Beach-i teherkikötőkben fog gondoskodni az áruszállításról és hamarosan 9 további társa követheti. Számítások szerint ha mind a tíz forgalomban lesz, akkor éves szinten legalább 500 tonnával fogják csökkenteni a kikötők szén-dioxid-kibocsátását, míg nitrogén-oxidokból, koromrészecskékből és szerves gázokból 720 kilogrammal kevesebb terheli a légkört.

Környezetbarát csőröst fejlesztett a Toyota és a Kenworth 1

Ez egyelőre kevésnek hangzik, de egy helyi projekt keretében Los Angeles  és San José között középtávon 500 kilométeres, emissziómentes sávot hoznának létre. Ennek érdekében legalább 16 ezer nyerges vontatót kellene lecserélni, amelyek száma ráadásul 2030-ra megkétszereződhet, végeredményben tehát a jelenleg használt dízeleseknél jóval több hidrogéncellás teherautóra lenne szükség.

A végső cél pedig egy kelet-nyugati irányú, vagyis az egész Egyesült Államokat átszelő hidrogénfolyosó létrehozása, amelynek érdekében sok-sok hidrogén töltőállomást kell még építeni. A Toyota éppen ezért a Shell-lel lépett partnerségre és hamarosan Long Beach-en el is készülhet az első, de a legfrissebb hírek szerint a kikötőtől 80 kilométerre is építenének egyet.

És hogy megéri-e a hidrogéncellás teherautó? Ami az egységnyi rakománytömegre eső üzemanyag-költségeket illeti, azok jelenleg magasak, de a számítások szerint a technológia már hatvan darab hidrogén üzemű nyerges vontató esetén versenyképessé válna a dízelekkel szemben.