A Kravtex-Kühne a szerdai Busexpón mutatja be az Inovell új, 13 méteres változatát, amely már az Európai Parlament szén-dioxid-kibocsátási tervével összhangban született meg. Mint ismeretes 2025-ig 15, 2030-ig pedig 30 százalékkal kell csökkenteni a nehézteherjárművek szén-dioxid-kibocsátását. Bár az újdonság még mindig dízelmotorral készül, ettől függetlenül 8,5 tonnával kevesebb CO2-t ereget a levegőbe más, kéttengelyes, 13 méteres autóbuszokhoz képest. Tegyük hozzá, a gyártó szerint 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, ami azért is pozitívum, mert ezt a modellt főként a regionális közlekedési központok veszik. Ergo, elvileg kevesebb megy vele gázolajra a közösből.
A takarékosabb üzem annak köszönhető, hogy az újdonság 1500 kilogrammal könnyebb a hasonló kategóriájú társainál. Mindez a kiemelkedően jó mérnöki konstrukciónak köszönhető, amely a szegmens ultrakönnyű, legsokoldalúbban használható autóbuszát eredményezte. Közben pedig váza teljesíti az ENSZ EGB R66.02-es vázszerkezeti szilárdságára vonatkozó előírásait, amelynek köszönhetően az autóbusz nagyobb biztonságot nyújt az utasok számára a borulással járó baleseteknél. A nagyobb biztonság érdekében valamennyi utasülést hárompontos biztonsági övvel szerelték fel. (Igen, a buszos öveket is kötelező bekötni, de ne a büntetés megelőzése, hanem a saját életed miatt kösd be.)
Az Inovellt helyközi és belföldi távolsági járatokra tervezték, de kiválóan alkalmas gyermekszállításra is. Utasterében 55 komfortos, dönthető és oldalirányban széthúzható utasülés található, amelyekhez egyenként 2 darab USB-töltő is tartozik. Az utastérben teljes hosszában sík, 830 mm magas utastéri folyosó áll rendelkezésre és a két ajtónál mindössze két lépcsőt kell leküzdeniük az utasoknak, ami gyors utasáramlást tesz lehetővé. A mérnökök törekedtek arra, hogy az ülések között nagyobb lábtér legyen, ezért az üléstáv legalább 750 milliméteres lett. A jármű padlója alatt 7 köbméteres csomagtér kapott helyet, amely belföldi forgalomban elegendőnek bizonyulhat.
Az Inovell 13 jelenleg a legmodernebb magyar fejlesztésű helyközi/távolsági autóbusznak tekinthető, ugyanis az iparágban már szabványnak tekinthető elektronikus szintszabályozás (ECAS), az elektronikus vezérlésű fékrendszer (EBS), elektronikus stabilitásvezérlés (ESC) mellett vészfékasszisztenssel (AEBS), sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel (LDWS), oldalszélasszisztenssel és hegymeneti elindulást segítő rendszerrel is felszerelték. A vezető munkáját pedig többek között a lejtmeneti funkcióval rendelkező távolságtartó asszisztens (ACC), tolatókamera, valamint a fékkopás- és fékhőmérsékleti kijelzés is segíti.
A Kravtex-Kühne Csoport 2019-ben ünnepli a buszgyártás megkezdésének 20. évfordulóját és a 2000. Credobus átadását. A több mint 550 főt foglalkoztató cégcsoport az elmúlt két évtizedben Magyarország meghatározó hazai tulajdonú gépipari cégcsoportjává fejlődött. Az autóbuszgyártás 1999-ben indult, miután a tulajdonosok sikeresen egyesítették a győri Kravtex Kft. járműfelújításban szerzett tapasztalatait és a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. szaktudását. Az első Credobusok húsz éve álltak forgalomba és tervezett élettartamukat jóval túllépve máig üzemelnek. A közlekedési központok és a Volánbusz flottájában ma már minden harmadik jármű Kravtex gyártmányú.
Az Inovell + családban a Busexpón debütáló 13 méteres, növelt hosszúságú variáns mellett 10 méteres kompakt, és a 12 méteres, normál változat is megtalálható lesz. A gyártó szerint kezdetben a 12 méteres lehet a legnépszerűbb változat, amelynek sorozatgyártására 2019 végéig felkészül a cégcsoport.
Fotók: Credobus