Az elmúlt években a Mercedes-csapat elnökeként tevékenykedő osztrák tavaly júliusban esett át életmentő tüdőátültetésen, melyet hosszú, visszaesésekkel tagolt lábadozás követett. A 70 éves exversenyző nemrég veseproblémákkal került újra kórházba Svájcban, a család kedd hajnali közleménye alapján komplikációk léptek fel nála, amit a meggyengült szervezete nem bírt.
„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy szeretett Nikink családja körében békésen távozott hétfőn. Sportolóként és üzletemberként elért eredményei felejthetetlenek. Kifogyhatatlan motivációja, őszintesége és bátorsága mindannyiunk számára példa és mérce marad. A magánéletben szerető, törődő férj, apa és nagyapa volt” – írta a család a gyászjelentésben.
Lauda két héttel ezelőtti utolsó közösségi médiás posztjában is még a Forma-1-es visszatéréssel viccelődött: „A visszatérést fontolgatom. Hogy tetszik az ötlet?” – írta.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Thinking about a comeback. What do you think about the idea? Have a great evening my friends.
Versenyző, túlélő, pilóta, üzletember – pályakép
Az F1-legenda Andreas Nikolaus Lauda néven született 1949. február 22-én Bécsben. Már tizenkét évesen a volán mögött ült, tanulmányait korán abbahagyta az autóversenyzés kedvéért. Dúsgazdag nagyiparos apja nem adott neki a versenyzésre pénzt, és mivel szponzorokat nem talált, nagy összegű hitelt volt kénytelen felvenni. Első hegyi futamán, 1968. április 15-én egy Mini Cooperrel kategóriájában mindjárt második helyezést ért el, két héttel később pedig már győzelmet aratott.
A hegyi versenyek után a Forma-3-ban, a Forma-2-ben versenyzett, az autósport csúcsát jelentő Forma-1-ben 1971-ben mutatkozott be a March Ford csapatában. 1972-ben még megnyerte a Forma-2-es világbajnokságot, majd végleg a száguldó cirkuszhoz igazolva 1973-ban a BRM, 1974-től a Ferrari autóiban rótta a köröket. A maranellói istálló vörös színeiben rögtön a negyedik helyen végzett az összesítésben, a következő évben, 1975-ben világbajnok lett.
Az 1976-os szezon közepén hatalmas fölénnyel vezetett a pontversenyben, amikor a Nürburgringen szörnyű balesetet szenvedett. A verseny előtt a biztonsági intézkedések hiánya miatt bojkottra szólította fel versenytársait, de mivel nem talált követőkre, beült autójába. A második körben kicsúszott, ketten nekiütköztek és ő a kigyulladt kocsiban rekedt. Az akkor még csak ajánlott tűzoltó automata nem volt beépítve a kocsijába, de be sem kapcsolt volna, mert az ütközéstől kiszakadt a Ferrari akkumulátora. Egy csőből égő benzin folyt a kocsiba, a bukósisakba vezető cső nem szállított friss levegőt, így megsérült Lauda légcsöve és tüdeje is. Három versenyzőtársának sikerült őt kihúznia, és szerencséjére a speciális mentőautó fél perc alatt odaért.
Lauda elképesztő elszántságról tanúbizonyságot téve hat héttel és három futammal később visszatért, saját szavai szerint rettegve és fájdalmak közepette negyedik lett az Olasz Nagydíjon. Abban az évben egy ponttal maradt le az összetettben a világbajnoki címről, mert az utolsó futamon, a szakadó esőben megrendezett Japán Nagydíj második körében „az életem többet ér, mint egy cím” szavakkal leállította autóját. A pontversenyben akkor még második, McLarennel versenyző brit James Hunt hatalmas kockázatot vállalva, körhátránnyal a harmadik helyen futott be és megnyerte a világbajnokságot.
Lauda 1977-ben ismét világbajnok volt a Ferrari színeiben és abban az évben a világ legjobb sportolójának választották. Az olasz csapat vezetőivel azonban megromlott a viszonya, a szezon utolsó két versenyén, címének bebiztosítása után el sem indult. 1978-ban átigazolt a Brabham Alfához, de csak negyedik lett, a következő év őszén pedig váratlanul bejelentette visszavonulását. 1982-ben visszatért, és immár McLaren-színekben az ötödik helyen végzett az összetett pontversenyben. 1983-ban versenyt sem nyert, de 1984-ben megszerezte harmadik világbajnoki címét, abban az évben máig egyetlen osztrákként megnyerte hazája nagydíját is. Csapattársa a francia Alain Prost volt, akit alig fél ponttal előzött meg – a monacói versenyt az időjárás miatt félbe kellett szakítani, és a pilóták csak a pontok felét kapták meg. A versenyzéssel végleg 1985-ben hagyott fel, Forma 1-es pályafutása alatt 171 futamon indult, 25-ször győzött.
Visszavonulása után, 1992-től 1997-ig a Ferrari istállónál volt tanácsadó, közben megalapította a Lauda Air légitársaságot, amelyet 2000-ben bekebelezett az Austrian Airlines. 2001-2002-ben a Jaguar Forma-1-es csapatát irányította, 2003-ban Niki („flyniki”) néven diszkont légitársaságot alapított, amelyet 2011-ben adott el. 2016-ban megvásárolta az üzleti és VIP-utasok szállítására szakosodott Amira Air céget, amely azóta a Lauda Motion nevet viseli. Lauda pilótajogosítvánnyal is rendelkezett, és nem egyszer vezette légitársasága repülőgépeit.
Lauda, aki 1997 után 2005-ben is új vesét kapott, nem szakadt el az autósporttól. 2008-ban megnyert egy bemutatóversenyt, és egy német televíziócsatorna szakkommentátora volt az F1-es futamokon. 2012-ben a Forma-1-es Mercedes csapat felügyelő bizottságának elnöke lett, a következő évben tízszázalékos részesedést szerzett a csapatban, és nagy része volt abban, hogy Lewis Hamilton ide igazolt. 2018 augusztusában sikeres tüdőátültetésen esett át, a kórházat október végén hagyta el. Januárban rövid ideig influenzás megbetegedéssel kórházban ápolták.
Lauda balesete óta mindig az égési sérüléseit leplező sapkát viselt, az ezen lévő hirdetésekért is komoly összeget kapott, és öt könyve jelent meg. Az 1976-os szezonban James Hunttal folytatott rivalizálásáról, szörnyű balesetéről 2013-ban készült film Hajsza a győzelemért (Rush) címmel, ennek utolsó jelenetében maga Lauda is felbukkant. Nagy vetélytársáról azt mondta: azon kevesek egyike volt, akiket szeretett, azon még kevesebbeké, akiket tisztelt és az egyetlen, akit irigyelt. Hazájában bélyeg jelent meg arcképével, 2016-ban a sportolói Oscarnak nevezett Laureus-életműdíjat kapott. Fia, Mathias is autóversenyző lett, korábban a Forma-3000-ben versenyzett, jelenleg a Mercedes-csapat tagja a német túraautó-bajnokságban.
Így búcsúzik a Forma-1 világa
Rest in peace Niki Lauda.
Forever carried in our hearts, forever immortalised in our history. The motorsport community today mourns the devastating loss of a true legend.
The thoughts of everyone at F1 are with his friends and family. pic.twitter.com/olmnjDaefo
— Formula 1 (@F1) May 21, 2019
Everyone at Ferrari is deeply saddened at the news of the death of our dear friend Niki Lauda. He won two of his three world championships with us and will always be in our hearts and in those of all Ferrari fans. Our sincere condolences go to all his family and friends.#CiaoNiki pic.twitter.com/mbzZBNZiRZ
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) May 21, 2019
All at McLaren are deeply saddened to learn that our friend, colleague and 1984 Formula 1 World Champion, Niki Lauda, has passed away. Niki will forever be in our hearts and enshrined in our history. #RIPNiki pic.twitter.com/Ndd9ZEfm6B
— McLaren (@McLarenF1) May 21, 2019
❤ Niki, 1949 – 2019 pic.twitter.com/tMPi7s2ODE
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) May 21, 2019
Shocking and sad news this morning. RIP Niki 😔 pic.twitter.com/2bnNdgKzMs
— Fernando Alonso (@alo_oficial) May 21, 2019
Dear Niki… pic.twitter.com/nsJk2z1qAM
— Nico Rosberg (@nico_rosberg) May 21, 2019
Can't find the words.. a special person has passed away. 😔
Rest in Peace, Niki! pic.twitter.com/qDbPCqL4tf— Nico Hülkenberg (@HulkHulkenberg) May 21, 2019
Very saddened to hear that Niki Lauda has passed away. One of the last proper heroes of our sport, a true gentleman, and a great human. RIP // Muy triste por el fallecimiento de Niki Lauda. Uno de los auténticos héroes de nuestro deporte, todo un señor y una gran persona. DEP pic.twitter.com/GZjI6yG5A8
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) May 21, 2019
It is with great sadness that we say goodbye today. Not many have embodied our sport like you, with such courage and passion. You are an inspiration, a true great, a legend. Thank you Niki. Rest in peace. pic.twitter.com/qZY7wcxf4l
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) May 21, 2019
We’ll miss you, Niki ❤️ #Legend pic.twitter.com/TkyzQezZ0A
— Alfa Romeo Racing (@alfaromeoracing) May 21, 2019
RIP Niki 😔 pic.twitter.com/atc0iQanAN
— Jenson Button (@JensonButton) May 21, 2019
Shocked by the loss of Niki Lauda. He was a true legend in our sport and someone I had great respect for. May he rest in peace #RIPNiki pic.twitter.com/NCCduqNQuU
— Max Verstappen (@Max33Verstappen) May 21, 2019
Niki Lauda was a hero of motor sport, who inspired me in my youth. He is a milestone in the history of @F1 . All my thoughts go out to his family, friends and @MercedesAMGF1 team.#NikiLauda #F1 pic.twitter.com/aAoIVwexZU
— Jean Todt (@JeanTodt) May 21, 2019
Very sad day.
Rest in peace Legend. 🌟 pic.twitter.com/aN5w32MAe5— Charles Leclerc (@Charles_Leclerc) May 21, 2019
Franz Tost: Although I knew that Niki’s health condition was critical, I always expected him coming back to the track. I am very sad to realize that this will not be the case. (1/3) pic.twitter.com/h6i7IREv8G
— Toro Rosso (@ToroRosso) May 21, 2019
Niki, you were an inspiration to us all – not just those in the F1 paddock, but across the motorsport world and beyond. Rest in peace, legend. pic.twitter.com/9GpDUhD0H6
— SportPesa Racing Point F1 Team (@RacingPointF1) May 21, 2019
A true great of the sport both in and out of the car. RIP Niki.
The thoughts of everyone at Williams are with his family, friends, and colleagues at this difficult time. pic.twitter.com/PFRzFy27KE
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) May 21, 2019
RIP Niki 🙏🏼#legend pic.twitter.com/E2dM5emEYU
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) May 21, 2019
#RIPNikiLauda
I’ll miss you mate.🙏
📸@vladimirrys pic.twitter.com/Oy3xHAfyLB— Mark Webber (@AussieGrit) May 21, 2019
#RIP my friend #nikilauda nikilauda_official https://t.co/hYm8qp9cb3
— Rubens Barrichello (@rubarrichello) May 21, 2019
A champion. A legend. A friend.
Ruhe in Frieden Niki. pic.twitter.com/dZ7CJmi5nC
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) May 21, 2019
Remembering an icon of our sport. Thanks Niki for all you did for Formula 1.
Rest in Peace. pic.twitter.com/MOijnShrNy
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) May 21, 2019
Niki, you were a true legend and a wonderful man!
May you rest in peace ❤️ pic.twitter.com/JiPFnhUKBN
— George Russell (@GeorgeRussell63) May 21, 2019
I learnt so much from this great man. Not only about racing, He taught me about life. One of the persons I have fought hardest with but most loved and respected. Thanks Niki. Always a legend. Big kiss to all his great family. RIP Niki😘 pic.twitter.com/ATNFw8MIPn
— Pedro de la Rosa (@PedrodelaRosa1) May 21, 2019
Bye bye Niki. You gave us all great life lessons and memories. #nikilauda #f1 https://t.co/L4qhwcfgnw
— Damon Hill (@HillF1) May 21, 2019
I’m struggling to believe you are gone. I will miss our conversations, our laughs, the big hugs after winning races together. God rest your soul. Thank you for being a bright light in my life. I’ll always be here for your family should they ever need me. Love you man pic.twitter.com/cotUpuvW2F
— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) May 21, 2019