Éppen közlekedési balesethez tartott helyszínelni a BRFK két munkatársa 2016. július 8-án. A szokásos péntek reggeli forgalom hömpölygött Budapest legveszélyesebb útján, ragyogó napsütésben igyekeztek az emberek munkába. Átlagos hétköznapnak indult, ekkor történt a baj. A Váci út legbelső sávjában haladva egyszer csak váratlanul beléjük csapódott hátulról egy idős Sprinter kisteherautó, ami áttolta a Mercedes rendőrautójukat a szemközti sávba, ahol szinte telibe kapta őket elölről egy szürke Ford Focus.
A háromautós balesetben ketten megsérültek, pont a két egyenruhás. Egyikük a nyakát fájlalta, másikuk a lábát, a gyorsan kiérkező mentők alapos vizsgálat után bevitték őket a kórházba. Ez a cikk azonban nem róluk szól, hanem arról a Mercedes B-osztályos rendőrautóról, amiben utaztak.
És amely totálkárosra tört ebben a balesetben. Sajnos az MTI fotósa nem volt elég gyors aznap, így mi nem közölhetünk képeket a Váci út közepén egymásba fúródott autókról, ám a Hírpress oldalán láthat párat. Utána gyorsan jöjjön vissza ide.
Nettó 6,3 millióért vette a Mercedest a rendőrség
Összesen 1587 darab új járművet vásárolt 2015 első hónapjaiban a rendőrség, már akkor is egymást érték a nemzeti szalaggal masnizott autók átadási ünnepségei. Közel 9,4 milliárdot fizettek a kocsikért, 7,2 milliárd jött a költségvetési keretből, 2,2 milliárd az EU által finanszírozott Külső Határok Alapból.
Vásároltak többek között 313 lóerős főnöki Audikat, a mezei ügyintézőknek Suzuki Swifteket, a járőröknek – plusz a fővárosban közlekedési baleseteknél helyszínelőknek – Mercedeseket. Akkoriban megszereztük az ORFK és az autókat értékesítő cégek szerződéseit, amikből kiderült, hogy a benzines, automata váltós és összkerékhajtású B-osztályokból meglehetősen cifra flottát vásároltak: 6-6 darab kozmoszfekete metált, sziklaszürke metált, Zirrus-fehéret, polárezüst metált és még univerzumkék metált is.
Felmatricázott, vészvillogós rendőrautóból ennél sokkal többet vettek, 42 darabot polárezüst metál színben, 153 darabot fehérben, nettó 6,3-6,4 millió forintos áron. Ezek áfával 8,1 millióba kerültek, akkoriban a sima Mercedes-Benz B 220 4Matic (184 lóerő) piaci ára 9,1 millióról indult. A fehérek egyike volt a Váci úti balesetben elöl-hátul összetört autó.
Casco nélkül karamboloztak a rendőrök?
Számos érdekesség kiderült az általunk átnézett szerződésekből, például, hogy a központi költségvetésből vásárolt B-osztályos Mercedesek szervizelését a rendőrség fizeti. A “havi nettó átalánydíj járművenként” 45 534 forint volt. A megállapodás szerint a járműveket szállító Pappas Auto Magyarország Kft. az átadás-átvételtől 5 évig, de legfeljebb 200 000 km-ig biztosítja a szervizszolgáltatást. Mások mellett olyan kötelezettségekkel, miszerint
- a járművek javítását a megrendelést követően 3 munkaórán belül meg kell kezdeni, de a szerviz nyitva tartását figyelembe véve,
- a karbantartási munkákat 1 munkanapon belül kell elvégezni – ha annak a “gyártó által meghatározott normaideje” nem haladja meg a 7 órát,
- a fődarabok (motor, sebváltó, hajtáslánc) megbontásával nem járó “kis és közepes” javításokat pedig 3 munkanapon belül,
- a fődarabok megbontásával járó munkákat 5 munkanapon belül.
A 3.2 pont szerint a teljes körű szervizszolgáltatás díjáért a Pappas vállalja mások mellett a kopó alkatrészek cseréjét, a kenőanyagok pótlását, valamint a műszaki vizsgáztatást is (kivéve a hatósági díjakat).
Számunkra azonban most a legfontosabb, hogy nincs benne a szervizes havidíjban a balesetes károk javításának költsége. Ha megsérülnek a kocsik, az ORFK-nak kell fizetni. Kérdésünkre a rendőrség sajtóosztálya akkor elárulta, “jelenleg egyik járművön sincs casco”.
Ezek szerint úgy kapták meg a járőrözők, vagy éppen a közlekedési baleset helyszínére igyekvők az autókat, hogy bizony extrán figyelniük kellett, hiszen nem tartalmazta a havidíj a “szolgálati feladatok, rendőri intézkedések, bevetések során keletkezett károk” javítását.
Eladták 1,15 millió forintért
Tudomásunk szerint a Váci úton történt baleset után a törött Mercedest elárverezte a rendőrség számos más autóval együtt. Megkérdeztük az ORFK sajtóosztályát az értékesítésről, az árról, egyelőre nem érkezett meg a válasz, későbbre ígérték.
Információink szerint 1,15 millió forintért kelt el az autó. Látva a cikk elejére befűzött linken szereplő fotókat, valamint a járműlekérdező rendszerből kimásolt fotókat, elsőre nem tűnik borsos árnak. De nem ismerjük pontosan, hogy mi, milyen mértékben sérült, így maradjunk ennél a megfogalmazásnál ítélethirdetés helyett.
Mit mond ma a járműlekérdező rendszer az autóról?
A kilométeróra állásáról fél évvel a baleset után mutatja az első számot, 2016 januárjában 17 ezer volt az akkor majdnem kétéves kocsiban. 2018. szeptemberi a következő adat, 25 703 kilométer, végül 2019. januári, 26 018 kilométer. E kettő között épülhetett újjá az autó. Közben a „futásteljesítmény-diagramon” azt látjuk, hogy 2016 vége, és nagyjából 2017 közepe között ki volt vonva a forgalomból.
Említésre méltó, hogy a ma mindössze 4,5 éves, csupán 26 ezret futott autó tulajdonosainak a száma 4. Első volt ugye a rendőrség, nyilván a második, aki megvette bő egymillióért, ami után újabb tulajdonosváltások következtek.
Nem dohányzó hölgy tulajdonostól 6,2 millióért
Jelenlegi gazdája éppen árulja az immár egyben lévő autót, a hirdetési oldalon fent lévő 18 darab 2015-ös évjáratú Mercedes B-osztályból 6,2 milliós árával ez a 6-ik legdrágább, viszont ebben van a 2-ik legkevesebb kilométer.
A leírás részben ennyi olvasható: Mercedes B220 4Matic 26.000 kilométerrel a képeken látható kitűnő állapotban eladó. Az egyéb leírásnál pedig a következők:
- frissen szervizelt
- garázsban tartott
- hölgy tulajdonostól
- keveset futott
- Magyarországon újonnan üzembe helyezett
- nem dohányzó
- rendszeresen karbantartott
- törzskönyv
Hat képet töltöttek fel az autóról, van elölről és hátulról, a műszerfalról is, a rendszám pedig nincs kitakarva. Sajnos akárhányszor hívtuk a megadott mobilszámot, egyszer sem vette fel a jármű jelenlegi tulajdonosa. Elképzelhető, hogy ő sem ismeri a Mercedes múltját.