Különös hirdetés került fel a használt autókat hirdető orosz avito.ru oldalra. A Jenyiszej partján álló, szibériai városban, Krasznojarszkban keres új gazdát egy egész flottányi ZIL teherautó. Ez már így magában is elég érdekes, de a körülmények még rejtélyesebbek.
A ZIL-133GYa típus gyártását 2000-ben befejezték, ezek a példányok pedig 1994-ben készültek. Azóta várták a szebb napokat egy állami raktárba bezárva, mindegyik csak a gyári bejáratáson van túl, 1500 kilométert tettek meg, tehát tökéletesen újak.
A teherautók új abroncsokkal, feltöltött akkumulátorral, vagyis munkára kész állapotban várják a vevőt, a típus érdekessége, hogy ezek a 10 tonnás teherbírású darabok már nem a jó öreg benzines, hatliteres V8-assal készültek, hanem a Kamaztól kapták meg a 740-es szintén V8-as dízel blokkot. A 210 lóerős motorhoz ötsebességes kézi váltó társult, így a benzinesre jellemző 40-50 literes átlagfogyasztás a 25-30 liter közé esik.
Miért hagyták porosodni ezeket 1994 óta? A kilencvenes évek közepe táján is elavultnak számított a hatvanas évek színvonalát hozó ZIL-130-asra épülő technika, főleg az orosz piacra betörő nyugati konkurenciával szemben, így nem volt nagy kereslet a ZIL típusaira. Igaz, ez csak feltételezés, egy a lehetséges okok közül, annyi biztos, hogy most 3,2 millió forintnyi rubelt kérnek a lassan veterán korba érő gépek darabjáért.