Röviden – SEAT Tarraco 2,0 TDI 4Drive DSG Xcellence | |
---|---|
Mi ez? | Középkategóriás SUV, a SEAT harmadik és méretben a legnagyobb, 4,7 méteres aszfaltterepjárója, 5 vagy 7 üléssel, első- vagy összkerékhajtással, 150 vagy 190 lóerős benzines és dízelmotorokkal, hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú DSG automatikus váltóval. |
Mit tud? | Azt, amit a kategóriatársak zöme, de kicsit jobb színvonalon és átgondoltabban, a konszerntestvér Kodiaqnál otthonosabb belső térrel. |
Mibe kerül? | Listaáron 9 796 690 Ft a belépőszint az elöl hajtó, benzines, kézi váltós Tarracóért. A tesztelt Tarraco 2.0 TDI DSG 4Drive Xcellence 12 553 060 forintba kerül a hétfokozatú DSG-vel. Extrafelszereléseivel együtt a tesztautó ára 13 171 980 Ft, amiből a központi kedvezmény 900 ezer Ft. |
Kinek jó? | Beválik családi autónak vagy a magasabb fogyasztást tolerálóknak középkategóriás kombi helyett is. |
Azon nem vagyunk meglepődve, hogy a Škoda Kodiaq és a Volkwagen Tiguan Allspace ismeretében a SEAT Tarracótól nem vagyunk meglepve. Az viszont meglepett, hogy konszernen belül egy Audi A1 áráért egy ennyire sokoldalú, nagy és otthonos autót is vehetünk, hét üléssel, 150 lóerős dízelmotorral és összkerékhajtással.
Külső
Higgadt vonalvezetésű, a maga kategóriájában esztétikusnak mondható autó a SEAT Tarraco, igen jó gyártási minőséget sugalló karosszériával, szériában LED-es első és szintén csinos hátsó fényszórókkal. Különösebb spanyol vagy katalán identitást ne várjatok tőle, és ezt nem azért írom, mert Wolfsburgban készül, a Volkswagen törzsgyárában. Főleg oldalnézetből hozza a VW-konszern autóira jellemző pengés fénytörő élt és a jellegzetes üveg-fém arányokat.
Érdemes megfigyelni az eltéréseket, amelyekkel a műszakilag azonos testvérmodellektől megkülönbözteti magát. Az övvonal hetykébben tör felfelé a hátsó ajtó mögött, mint a Tiguan Allspace-é és külső tükre az ajtón van, nem pedig az első tetőoszlopból nő ki, mint a Škoda Kodiaqon. Ez sportosabbnak számít és közös vonás a másik testvérmodellel, a Volkswagen Tiguan Allspace-szel.
Erőt sugárzó, masszív orrán nem látszik, de a Tarraco igyekszik kímélni az Euro NCAP szóhasználatában sérülékeny úthasználóknak (vulnerable road users) nevezett gyalogosokat, kerékpárosokat, villanyrollerükön startupjuk finanszírozóihoz verető hipstereket. A gyalogosvédelmi tesztben valamivel jobb a SEAT Tarraco 38 pontos és 79 százalékos eredménye, mint a drágább BMW X5-nek vagy a szemre sokkal kíméletesebb új Renault Cliónak.
Belső
Mi itt a Vezessnél nem vagyunk a fáradtrózsaszín muszlinok és a felszín pezsgéséért kedvelt szaténzsorzsett szakértői, de az többünknek is feltűnt, hogy az ajtóborításnak mennyire barátságos, lakásbelsőt idéző anyaga van. A fahatású betét is tetszett a műszerfalon, a kárpitanyagok és szövetburkolatok összeválogatásával a tesztelt SEAT Tarraco otthonosabb, barátságosabb tud lenni cseh testvérmodelljénél.
Belül kellemesen tágas az autó, amire ráerősít a hatalmas és nyitható üvegtető, 368 300 forintos felárért. A beltér rugalmasan átrendezhető, a középső sor sínen állítható és az első utasülés támlája előredönthető. Jó dolog a 40:20:40 arányban osztott támla a második üléssorban, mert a középső pótülés lehajtásával nemcsak sílécet egyszerű szállítani, de itt hátramászhatnak a gyermekek is. Ezzel megspórolható a második sori gyermekülések kiszedése-kikötése, ami nagy macera. Az átgondolt autóban természetesen van helye a kivett kalaptartónak a harmadik üléssor mögött a padlóban.
A középső üléssor szélső ülése előzékenyen előresiklik, megkönnyítendő a beszállást a 267 970 forintért kapható harmadik üléssorba. Kár, hogy egy ennyire jó családi autóban a hátsó ajtókban nincs kulcsérzékelő, ezért először az egyik elsőt kell kinyitni, nem lehet először a gyermekeket beengedni hátulra.
Ma egyes autógyártók a valódi kapcsolók elpucolásában jeleskednek, mert a formatervezők szerint ez a letisztultság a menő, a fillérfaragók meg örülnek, mert az érintőképernyő és a digitális műszerfal úgy hat hightechnek, hogy közben nem is drága. Az nem baj, ha a taperolandó kijelzők nehezítik egy autó használatát és a tulaj feláldozná a gyöngyöző fröccsét egy ülésfűtésgombért.
A Tarraco időben megállt a sallangmentesítési őrületben. Aminek kell, annak van külön funkciógombja. Itt is van fent érintőképernyő, hibátlanul működik, mert gyors, szép a képe és érthető a menüje. Persze kikapcsolva ez is tele van zsíros ujjlenyomatokkal, még akkor is, ha gyorsétteremnek vagy lángossütőnek közelében sem voltunk.
Technika
2018-ban a Volkswagen közel 800 000 Tiguant és Tiguan Allspace-t adott el, tehát vonzó termékekkel nagyot lehet menni ezen a piacon. Míg a spanyol SEAT autója a németországi Wolfsburgban készül, a testvérmodellt a német Volkswagen spanyol nyelvterületről hozza, mert az Allspace Mexikóban készül. Szóljon, aki látja ennek az értelmét. Persze ez csak látszólag ellentmondás, mert a normál Tiguan, amely ugyanúgy a Tarraco testvérmodellje, Wolfsburgban készül.
Ez az autó is a moduláris keresztmotoros építőkészlet szülötte, az MQB-A padlólemez nyújtott tengelytávú verzióját használja. A 150 lóerős TDI és az 1,5 TSI is létezik elsőkerék-hajtással, a 190 lóerős motorok mind 4×4-esek és DSG-váltósok. A 4×4-es hajtás elektronikus vezérléssel, a többlemezes tengelykapcsolóban olajnyomással összepréselt lamellákkal juttat nyomatékot a hátsó kerekeknek.
Igazi baromság volt a motorháztető gázteleszkópján spórolni. Nem igaz, hogy nem fér bele a Tarraco árába, ha egy Dacia Loganban benne tud lenni. A tesztautó gépházteteje feltűnően nehéz, egy beteg, esetleg idős tulajdonosnak vagy egy törékeny hölgynek kevés esélye van felemelni, hogy pótolja az ablakmosó folyadékot. Érdekes funkció, hogy a navigációs rendszer képes megtanulni a gyakori útvonalaimat.
Kedvezmény, nagycsaládoknak
Megmozgatta a három- és több gyermekes családok fantáziáját az autó árának 50 százalékában vagy 2,5 millió forintban maximált támogatás, amivel az adófizetők beszállnak a nagycsaládosok újautó-vásárlásába. A jogosultak 2019. július 1-től 2022. december 31-ig igényelhetik ezt a hozzájárulást az Államkincstárnál és a kormányablakokban, de előszerződéseket már most is lehet kötni a márkakereskedésekben. Az Alhambra mellett a Tarracóra is hozzáférhető a nagycsaládosok kedvezménye, így az importőri akcióval megfejelve az egyterű 7 163 000, az új SUV 5 868 000 forinttól kapható, mindkét esetben hétüléses kivitelben. Előbbi ár az 1,4 TSI Reference, utóbbi az 1,5 Eco TSI Evo Style kivitelben értendő.
Vezetés
Gyakorlatilag nullkilométeres volt a tesztautó az átvételekor. Talán emiatt, talán másért, de a 150 lóerős dízel úgy indult el, mintha vaskos vattarétegen át kellene nyomni a gázpedált. Alapjáraton és lámpánál megállva csúnya a hangja, ami menet közben háttérbe szorul.
Üresjárati motorleállító automatikája nem a fékpedál felengedésekor, hanem a gázadásra indítja újra a motort, mert így többet állhat a négyhengeres dízel. Rövidebb megállások után a torlódássegéd automatikusan újraindítja a motort, hogy a kocsi tovább araszoljon a sorral.
Fogalmazzunk úgy, hogy a 150 lóerős, 340 Nm nyomatékú TDI nyakában a 4×4-gyel, az automatikus váltóval valamint a vezető és csomag nélkül 1762 kilós önsúllyal nem sarkall meggondolatlan manőverekre.
Be kell osztani a motor erejét, mert egy emberrel sem tüzes, hát még a megengedett 2540 kilós össztömeget elérve. Visszakapcsolással vagy az előzendő autó mögött lendületet gyűjtve jól lehet vele haladni, de a motor használható fordulatszám-tartománya dízelesen szűk.
Érdekes volt a DSG működése. Egyrészt nagy előrelépés hogy nem rángatott elinduláskor és parkoláskor araszolva, cserébe tompán, nagy csúszással reagált gázadásra. Amikor valaki beenged és hirtelen menni kéne, nagyon soknak tűnik az az idő, mire az autó a gázadást követően meglódul, még sport üzemmódban is.
A 150 lóerős motorokhoz van hatfokozatú kézi váltó is, a 190 lóerősökhöz nem rendelhető manuális, igazodva a valós igényekhez. Egy önmagát sportosnak hirdetett márkától szokatlan, hogy az automatikus váltó Dynamic üzemmódban is magától feljebb vált, ráadásul messze az 5100-nál kezdődő piros tartománytól. Kettős kuplungos automatikus váltóval a 150 lóerős SEAT Tarraco 2,0 TDI végsebessége 200 alatt marad, 198 km/óra a gyári adat, míg a kézi váltósé 202.
Rugózási kényelme közepes, a szigorúbb úthibák bedöccennek, de komfortja ahhoz mérten elfogadható, ahogy ez az egyébként nagy, magas és nehéz autó ott van az úton. A Tarraco kerékmérete 17-20” közötti, a tesztautó ezen belül a felső határhoz állt közelebb az alapáron 235/50 R19-es gumikkal.
Érződik az autón, hogy igényes konstrukció és gondosan hangolták. Ez visszaköszön a harmonikusan fékező-gyorsító adaptív tempomatban és az autó egész működésén. A SEAT Tarraco meggyőző utazóautó. Magabiztosságot sugall és nyugodtan fut, kényelmesek az ülései, van elég rakodóhely és kütyütöltési lehetőség. Német autópályák sebességkorlátozástól mentes szakaszán 140-160 között hasítva jó a zajszigetelése, 130-nál még épp 2000 alatti a fordulatszám hetedikben. Az egész estét betöltő csomagtér az ötszemélyesben 760, a hétülésesben – a két hátsó ülés lehajtásával – 700 literes. A 4×4-es modellek tankja kicsit nagyobb, 58 helyett 60 literes, ami nem sok, de elfogadható.
Költségek
Mivel a Tarracóból nincs Reference alapmodell és a Kodiaq-kal szemben 125 lóerős 1,5 TSI sem, a listaár 9 796 690 forintnál kezdődik a 150 lóerős benzinessel és 10,5 millió Ft a 150 lóerős dízellel, mindkét esetben elsőkerék-hajtással.
Mivel 4×4-es hajtás csak DSG automatával együtt választható, ez elég nagy árlépcső mindkét kivitelben. Listaáron a SEAT Tarraco 2.0 TDI DSG 4Drive Xcellence 12 553 060 forintba kerül a 150 lóerős dízelmotorral. A tesztautó listaára újonnan, kedvezmény nélkül 13 171 980 Ft. Aki megvenné REK-232 rendszámú Tarracót, a cikk megjelenésének napján 11 610 000 forintért juthat hozzá a Das Weltauto-plakátokról ismerős Földi Andrástól.
A 12,55 milliós SEAT Tarraco és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Honda CR-V Hybrid 4×4 Lifestyle (185 LE) | 12 299 000 |
Nissan X-Trail 2,0 dCi 4×4 Tekna CVT aut. (150 LE) |
12 000 000 |
Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4 DSG Style (150LE) | 11 779 630 |
Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion Highline (150LE) | 13 243 940 |
Sajnos itt is akadnak más felszerelésekkel összekényszerített, külön nem rendelhető extrák, de a Tarraco felszereltsége jól személyre szabható, van például hátsó oldallégzsák. Itthon nem jár hozzá a márka villanyrollerje, mint az Ausztriában. Ott az eladott autókhoz 600 eurós (195 000 Ft) kétkerekűt is adnak, amely a Segway és a SEAT közös terméke. A 8,6 l/100 kilométeres átlagfogyasztásnál nagyjából fél literrel jobbra számítottunk, de az autó bejáratódásával a fogyasztása lejjebb is mehet.
Értékelés
Nagy kérdés, hogy a SEAT ügyfélkörén kívül, amely szinte rajongótábor, miért pont ezt vegye valaki mondjuk X-Trail, Kodiaq vagy Tiguan Allspace helyett, amelyek jóval ismertebb, erősebb márkák autói, már láthatók az utcaképben, kereskedőhálózatuk is nagyobb és az élénkebb kereslet az értéktartásukat is valamivel jobbá teheti. A házon belüli versenytársakkal szemben a takaros belső tér lehet egy érv, a VW-konszernen kívüli autókkal összevetve pedig a Tarraco nívója dönthet. Nem olcsó, de a részletekig menően jól megkonstruált, biztonságos és sokoldalú családi autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|