Hosszú ideje vitatémát szolgáltat a Forma-1-ben a következő, 2021-től kezdődő éra és azt övező aggodalmak. Néhány héttel ezelőtt ugyanis a csapatok kézhez kaptak egy tervezetet a leendő szabályokról – viszont az előzetes várakozások szerint a változások nem oldanák meg a sportág jelenlegi egyik legnagyobb problémáját, ami az élcsapatok és a többiek közötti óriási különbség. Azonban jelen pillanatban még nagyobb gondot jelent az, hogy még nem véglegesek a szabályok.

A Spanyol Nagydíj hétvégéjén Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azt nyilatkozta, hogy még júniusban alá fogják írni a következő szabálycsomagot annak ellenére, hogy több csapat is azt szeretné, ha legalább októberig elhalasztanák a véglegesítést.

„Biztos vagyok benne, hogy valamit bemutatnak majd” – idézi a Motorsport.com Hornert. – „Valószínűleg ez a közelében sem lesz annak, amit végül aláírunk. Meggyőződésem ugyanis, hogy a szabályok változni, csiszolódni fognak. Valami lesz júniusban, aztán az módosulni fog szeptemberben, októberben, és talán még novemberben is. És való igaz, még sok területet le kell fedni, de lesz majd egy vízválasztó pont, amikor hamarosan elénk tesznek valamit, és a móka igazából ekkor veszi majd kezdetét.”

F1: A kanyarban sincsenek a 2021-es szabályok? 1

A jelenlegi helyzet kapcsán Cyril Abiteboul, a Renault vezetője megjegyezte, hogy még sok mindenben kell dűlőre jutni, mielőtt valamennyi fél elfogadja a két év múlva érvénybe lépő szabálymódosításokat, de szerinte a felek készek együttműködni:

„Hogy lesz-e június közepére vagy végére egy olyan szerződés, amit az FIA és az F1 mellett mind a tíz csapat aláírt? Nem, egyértelműen nem. Ugyanakkor azt gondolom, hogy nagyon sok háttérmunka zajlott ennek érdekében.”

„Úgy vélem, a fő az, hogy megállapodjunk a 2021-es alapelvekről mind kereskedelmi, mind pénzügyi szempontból, akár technikai, akár sportszakmai oldalról. Véleményem szerint 80-90%-ra vagyunk vélhetően ettől a ponttól, mérföldkőtől” – tette hozzá, majd így folytatta: „Amennyiben mindenki eléggé hisz benne és kellő jó szándékkal áll hozzá, nem lesz akadálya annak, hogy a Motorsport Világtanács elé terjesszük, még ha egy kicsit kell is majd hozzá a legfőbb érdekelt felek, az FIA és a Forma-1 nyomása.”

„Ezáltal legalább az év hátralevő részére hasznos útmutatásokat kaphatunk, év végére pedig komplett iránymutatásaink lehetnek” – zárta Abiteboul.

F1: A kanyarban sincsenek a 2021-es szabályok? 2

A Williams helyettes csapatvezetője, Claire Williams Horner véleményét osztotta a témában, azaz a következő hónap inkább a további megbeszélések kezdetét fogja jelenteni, mintsem a következő szabálycsomag véglegesítését.

„Nyilvánvaló, hogy egyre közelebb vagyunk 2021-hez. Már jó ideje annak, hogy megkezdtük az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat, most pedig elérkeztünk arra a pontra, amikor már szükség lenne arra, hogy tisztában legyünk a szabályokkal, mert ezek alapján tudunk tervezni és készülni arra az idényre” – mondta Williams. – „Biztos vagyok benne, hogy lesznek még megbeszélések ezután is.”

„Egy miénkhez hasonló csapat nyilván nem szeretne már sok változtatást a műszaki szabályokat illetően. Az embereink ugyanis már ezek alapján dolgoznak, nekünk pedig nem hiányzik, hogy erőforrásokat pazaroljunk el azért, mert az első tervezetet hatalmas változások követik” – ecsetelte, hogy miért érinti kényelmetlenül a kisebb alakulatokat, hogy ekkora a bizonytalanság az új szabályokat illetően.

„Ne variáljunk tovább, adják ki a szabályokat, szerintem meg lehetne ezt oldani” – tette hozzá Williams.