A Swift Cup Europe sorozat idei harmadik futama a Kamion EB & Fesztivál programjaként várja a nézőket a Hungaroring lelátóira, mi pedig most segítünk azoknak is képbe kerülni, akik nem tudják, mi is ez a széria pontosan.
A kezdetek
A versenysorozat 2006-ban indult útjára Magyarországon, amely akkoriban még Suzuki Swift Kupa néven futott. A szériát, nem titkolt szándékkal, a magyar autósport utánpótlás-nevelésének érdekében hozták lére. Az azonos autók test-test elleni küzdelmeiben jól megtanulhatóak a pályaversenyzés alapjai.
Utánpótlás
2010 óta még nagyobb hangsúlyt fektetnek a tehetséggondozásra: az akkor elfogadott új szabályok értelmében 14 év helyett már 12 éves kortól lehet versenyezni kupás Suzukival. A korhatár leszállítása azonban nem jelenti automatikusan a versenyzői licenc kiváltását is, hiszen a fiataloknak komoly feltételrendszernek kell megfelelniük.
A két Norbi is itt versenyzett
A sorozat az elmúlt években nemzetközi szinten is jól teljesítő versenyzőket nevelt ki. Ebben a sorozatban versenyzett 2006-ban Michelisz Norbi, 2009-ben Kiss Norbi és 2010-ben ifj. Ficza Ferenc is a Swift Cup mezőnyében küzdött.
Az évszám 2009, a volán mögött Kiss Norbert
Azt hiszed, nem elég izgalmas?
Ha azt hinnéd, hogy a fiatal versenyzők autósportja unalmas és teljesen veszélytelen, akkor nézd meg ezt a tömegbalesetet, ami a Salzburgringen történt néhány éve. A könnyű autókkal lehet gyorsan menni, izgalmasan fordulni. A csata garantált.
Igazi őstehetség
A Márkakupa egyik legnagyobb büszkesége Major Benedek, aki 2010-ben, 13 évesen mutatkozott be a mezőnyben. Beni a következő évben már egy 1,6-os Lotus Exige versenyautóval a kategória bajnoka lett, majd 2012-ben ismét feljebb lépve, egy Exige Cup 260-nal a Lotus Cup Eastern Europe sorozatában versenyzett. Ezután 2013-ban, 16 évesen, ő lett a világ legfiatalabb kamionversenyzője, aki első szezonjában több futamot is megnyert a European Truck Race versenyein.
Kiemelkedő hazai pilóták
Jelenleg a két legeredményesebb magyar pilóta a mezőnyben Molnár Bendegúz (korábbi többszörös bajnok, és idén ő nyerte az első futamot is) és Lengyel Ádám (idei második futam győztese). Ádámmal egyébként mi is készítettünk egy videót 2018-ban, amiben arról mesél, hogyan készülj fel, ha esetleg arra vetemedsz, hogy versenypályára teszed a vasat.
Oké, de mit tudnak ezek a Swiftek?
A kezdetben még 1,3 literes motorral szerelt Suzuki Swiftek akkor is, most is azonos műszaki és technikai felépítéssel rendelkeznek, ezért a versenyzők képességén van a hangsúly a pályán. 2014-től a Suzuki Zrt. kedvezményes vásárlási lehetőséget nyújtott a sorozat számára, azóta 1,6 literes motorral szerelt Swiftek állnak rajthoz, amelyek 150 lóerő körüli teljesítményre képesek, ami ebben az apró kasztniban izgalmas dolgokra képes.
Hatsebességes kézi váltó mellé önzáró differenciálmű jár a versenyautóban, de állítható a fékerő-szabályozás is és a lengéscsillapítók működése is. A biztonságról bukócső rendszer, versenyülés és 6 pontos biztonsági öv gondoskodik.
Az olaj nagyon fontos
Jelenleg a Swift Cup Europe hivatalos olajszállítója a Millers Oils. Tudtad, hogy ők azok, akik először gyártottak kimondottan dízelautókhoz fejlesztett kenőanyagokat, de az ő nevükhöz fűződik az először teherautóknál alkalmazott hosszú csereperiódusú olaj is.
Persze ezek itt nem dízel teherautók, hanem pörgős benzinesek. Itt is otthon van a Millers, hiszen tőlük származik a mostanra a legtöbb versenyolajban megtalálható ún. Nanodrive technológia, amelyet 2009-ben a World Motorsport Symposiumon a leginnovatívabb új technológiának választottak. Lényege, hogy a nanorészecskék a fémalkatrészek felszínén található mikroszkopikus méretű egyenetlenségeket segítenek kiküszöbölni, így csökkentve a súrlódást, ami javítja a motorok, váltók, differenciálművek teljesítményét.
A fejlesztéseire büszke márka a Swift szérián kívül más versenysorozatok csapataival is szoros együttműködésben dolgozik, sőt a British Classic nevű cég ma már kizárólag Millers olajokkal engedi útjára az újjászületett, klasszikus autócsodákat.
Hol rendezik a futamokat?
Az idei szezon hat versenyből áll: Poznań GP, Salzburgring, Hungaroring, Slovakiaring, Brno és végül a Red Bull Ring. Jövő hétvégén, azaz 2019. június 22-23-án érkezik a mezőny a Hungaroringre. Érdemes kilátogatnod a futamra, ha a Mercedes F1-dominanciáját már unod a tévé előtt, és valódi csatát látnál.
A 2018-as szezon végeredményét pedig az alábbi táblázatban láthatod. Igen jól szerepeltünk.
Nem lennék kuplung
Végül pedig egy kis stílusgyakorlat Tim Gábortól, aki 2015-ben a 8. helyről rajtolva nyert a Hungaroringen. Gábor egyébként a Swift Cup óta már versenyzett az ETCC-ben is, jelenleg pedig a rali világában találkozhatunk vele.