Röviden – Renault Clio 2019 | |
---|---|
Mi ez? | A Renault Clio ötödik generációs modellje, ami a jelenlegi, 2012 óta futó változat helyére érkezik. |
Mit tud? | Csinosabb külsővel és komfortosabb belsővel, sokféle motorral próbál továbbra is a kategória legnépszerűbb darabja maradni. |
Mibe kerül? | Magyarországon szeptembertől indul a Clio forgalmazása, a belépő modell ára várhatóan 3,480,000 forint lesz. |
Kinek jó? | Aki városban rohangászós kisméretű, de mégis komfortos kocsira vágyik, nézzen meg egyet közelről! |
Már éppen ideje volt, hogy a Renault végre kihordja a soron következő Cliót, hiszen 2012-ben bemutatott elődje lassan már hét éve tartja a frontot. Nem is teljesített rosszul, évről évre több fogyott belőle. Hogy a siker újabb lendületet kapjon, idén végre megérkezett az ötödik generációs Renault Clio. Kicsit rövidebb kasztnival, jóval komfortosabb és élhetőbb belsővel, okos vezetőtámogató rendszerekkel felvértezve.
Külső
Az új Clio tervezésekor nem lehetett könnyű dolguk a dizájnereknek, hiszen egy alapvetően sikeres, jól menő formához kellett hozzányúlniuk. Márpedig amit szeretnek, azt nem nagyon kell piszkálni. De a Clióval már ideje volt valamit kezdeni, így csak finoman estek neki a kasztninak. A változás nem itt lett drasztikus, a méretek is csak minimálisan változtak.
Szembemenve a megszokott iránnyal, az új Clio 1,2 centivel rövidebb a jelenleginél, de ez rövidülés csak az első túlnyúlást érinti. Alacsonyabb is lett az autó 8 mm-rel, és javult az alaktényező és a homlokfelület szorzata, ami 0,64-re csökkent a korábbi 0,66-ról. Az új, kifejezetten a márka Twingo-nál nagyobb modelljei számára fejlesztett CMF-B padlólemez használatával akár 50 kilogrammal is könnyebb lehet az Clio elődjénél.
Szemből a motorháztető domborulatai újak, lecserélték a lámpákat, nagyobb lett a hűtőnyílás és a ködlámpa kialakítása is változott. Oldalról a krómkeretes ablakok, és a C-oszlopba integrált ajtókilincs látványos, míg hátul a külső zár nélküli csomagtartóajtó a jellegzetesség. A hangulatában kicsit komolyabbnak látszó karosszéria hossza 4050 mm, szélessége 1798 mm, magassága pedig 1440 mm.
Belső
Utasterében a vezető felé forduló dizájn kapott nagy hangsúlyt, de emellett a hagyományosan jó anyaghasználatra és minőségérzetre is odafigyeltek. A középkonzolon ismerős lehet a Dacia Dusterben már látott zongorabillentyű szerű kapcsolósor is, és a váltógomb is pont olyan formájú. A gombok, kapcsolók ízlésesek, a felületek puhák, egyedül a többféle belső színösszeállítás közül a hófehér tölt el aggodalommal, ezt nem tudom elképzelni, hogy normális használat mellett mennyire lehet tisztán, hófehéren tartani.
A korábbihoz képest nagyobb mennyiségű apróságot lehet az utastérben található tárolórekeszekben elhelyezni, és javult a használhatóság is. Szögletesebb, gazdaságosabban pakolható lett a kesztyűtartó, elől vannak USB aljzatok, és vezeték nélküli telefontöltő felület is került az autóba.
Műszerfalán a korábbi mutatók helyére digitális kijelző került, ami 7, illetve 2020-tól 10 colos is lehet és rengeteg információt képes megmutatni. Emellett a középkonzolon is található egy álló formátumban beépített érintőképernyős, remek felbontású és gyorsan reagáló monitor.
Bár a Clio nem nagy autó, a második sorban átlagos méretekkel simán el lehet férni, 190 centivel viszont a tető is hajszállal közelebb van, mint kéne, és a lábtér is kurtább pár centivel a kényelmesnél.
A csomagtartó furán mély, akár egy gyerekkád. Pláne, ha a kétféle magasságban is rögzíthető padlót leeresztjük, akkor válhat nehézkessé a súlyosabb dolgok beemelése. Gondolná valaki, hogy egy autó dizájnjának kitalálásakor az is fontos szempont, hogy milyen magasak rá a biztosítási összegek? Szóval, ha nehéz hátra beemelni a babakocsit, zsák krumplit, akármit, akkor gondoljatok szeretettel a biztosítók szakembereire.
Az új Clio-ra például azért olcsóbb a biztosítás, – nem nálunk, persze – mert ha hátulról belerongyolnak, vagy beletolatnak az autóval valamibe, akkor a magasan végződő csomagtartóajtó – aminek költségesebb a javítása, mint a műanyag lökhárítóé – nagyobb valószínűséggel ússza meg sértetlenül, mintha alacsonyra nyúlna. Csomagtartójának feneke a hátsó ülések támlájának lehajtása után sík felületet ad, feltéve, hogy a csomagtér padlóját a magasabb pozícióba állították. Befogadóképessége a korábbi 330 literesről 391 literes lett, és legalul pótkerék is található.
Technika
A Clio motorválasztéka pazar, a benzinesek mellett LPG üzemű, dízel és 2020-tól hibrid hajtással is elérhető lesz. A benzines sor 65 és 75 lóerős háromhengeres, egyliteres benzinesekkel kezdődik, majd a 100 lóerős szintén háromhengeres, de már turbós motorral folytatódik. A skála végén a 130 lóerős négyhengeres turbós áll, hétfokozatú, duplakuplungos automatikus váltóval. A dízelkínálat 85, 115 lóerős 1,5-ös motorokból áll.
Manapság már kisautót sem lehet úgy eladni, hogy ne legyenek benne vezetőtámogató, biztonsági rendszerek, így a Clioba is került tempomat, automata távolsági fényszóró kapcsoló, széria az aktív vészfékező rendszer, van benne táblafelismerő, holttérfigyelő, sávtartó asszisztens, 360 fokos képet adó kamerarendszer, parkolóradarok és egyes modellekben, parkolásnál a kormányzást is átveszi az autó.
2020-tól lesz elérhető a távolságtartó, adaptív tempomat is. Persze csak az automatikus váltóval felszerelt Clio-kban. A Renault annyira megörült annak, hogy lett ACC-jük, hogy külön erre a célra egy workshopot is szervezett, ami nagyjából arról szólt, hogy instruktorral, autópályán is kipróbálhattuk a rendszert. Nem volt szívünk lelombozni a francia kollégát, aki „mezsik”-ként élte meg a dolgot, hogy más autógyártók már évekkel, sőt évtizedekkel ezelőtt kitalálták már ezt a hasznos segítséget, mi meg üzemszerűen használunk olyan autókat, amikben már megtalálható a távolságtartó tempomat.
Igaz, már 2000 előtt is voltak adaptív tempomatok, de ez az év volt az, amikor a Toyota bemutatta a saját, már a féket is használó rendszerét, míg a korábbiak csak a gáz elvételével lassították az autót. Sőt, elméletileg 2001-ben a Renault-nak is volt hasonló rendszere, a Vel Satis-ban. Mindegy, biztos kiment a fejükből. Mindenesetre a próba sikerült, valóban jól működik a rendszer, kormányoz, zörög, sípol, és ha nem reagálunk, ugyanúgy kikapcsol a fenébe, ahogy – majdnem – az összes többi modellnél szokás. De dugóban araszolásnál valóban varázslatos dolog ez.
Vezetés
Kétféle benzinmotort tudtunk kipróbálni a Portugáliába szervezett bemutatón, elsőként a háromhengeres, 100 lóerőset vittük el, ötfokozatú kézi váltóval. Bár ez is rendesen megy – papíron 11,8 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet – azért dinamikusabb autózáshoz inkább a 130 lóerőset érdemes választani. Aki inkább spórolni akar, annak ott vannak a szívó benzinesek, amik már komolyabb kompromisszumkészséget kívánnak a takarékosságért cserébe.
Az új 100 lóerős motornál jóval élénkebb, dinamikusabb volt a másodikként próbált, 130 lóerős motorral és hétfokozatú automatikus váltóval felszerelt változat. Egyedül az indulásoknál, parkolásnál vált kissé darabosabban a váltó, mint ami komfortos volna. Mindkét modell élvezetesen vezethető, a kéziváltó hajszálnyit nehezebben kapcsolható, mint amit kisautóban várna az ember, de a működésével nincs baj. A futómű még az itt-ott hitványabb útburkolaton is határozottan dolgozott és a kanyarokban is szépen, jóindulatúan tartja az autót. Jól kormányozható a Clio, komplikáció nélkül, élvezetesen, könnyedén lehet vele közlekedni, parkolni, és a navigáció néhány hülyeségén kívül minden szépen, finoman működik az autóban. Jó vele autózni, na!
Költségek
Itthon szeptembertől indul az új Renault Clio értékesítése, pontos árlista egyelőre még nincs, de annyit már megtudtunk, hogy a beugró ár 3,480,000 forint lesz. A kifutó Clio 3,149,000 forinttól indult.
Értékelés
Aki barátságos megjelenésű, semlegesen vezethető, stabil kisautóra vágyik, amihez sokféle, akár hibrid motort is rendelhet, amibe olyan nagy autós extrákat is beválogathat, mint az adaptív tempomat, az automata sávtartó, vagy a változtatható színű hangulatvilágítás, az boldog lehet az új Renault Clióval. Tágas praktikus kocsi.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|