Röviden – Opel Zafira Life
Mi ez? Elvileg a Zafira C egyterű örökébe lépő családi autó, gyakorlatilag új kisbusz a bejáratott név hasznosításával. Alapjait a PSA K0 haszonjármű-családja adja.
Mit tud? Csendes, sokféle biztonsági extrával ellátható, 5-9 üléssel jól variálható, sokoldalú kisbusz, jó dízelmotorokkal.
Mibe kerül? Ősszel kezdődik az értékesítése, ára még nem ismert. A konkurensek nagyságrendileg 8-15 millió Ft között mozognak.
Kinek jó? Városlakóknak és az eddigi Zafira-tulajoknak nem igazán passzol a szélesebb és nehézkesebb jármű. Aki viszont eleve kisbuszt szeretne vagy nagyobb autóba ülne át Sharanból, S-Maxból, esetleg csalódott az SUV-k térkihasználásában, az próbálja ki mindenképp a Zafira Life-ot vagy a vele egyenértékű testvérmodelleket.

Koraősszel jelenhet meg a magyarországi Opel-márkakereskedésekben az új Zafira Life, amely a nevet továbbviszi, de kompakt egyterűből kisbusszá válik. Ez még drasztikusabb snitt, mint az egyterűs (W169-es) A-osztály leváltása volt a sportosabb és szűkebb W176-tal 2012-ben. Csak a név maradt, az autó alapjaiban megváltozott.

Eltűnőben az egyterűvevők

Ennek hátteréről sokat elmondanak a számok. 2014-től 2019-ig a kompakt egyterűek piaci részesedése 59 százalékkal kisebb lett. Az újautó-vásárlók zömmel aszfaltterepjárókba ültek át, amelyek szintén kínálnak 5+2 ülést és divatosabbak. A vevőkör kisebb része válthatott nagyobb egyterűre a Sharan-S-Max-vonalon vagy átülhetett haszonjárműves gyökerű, olcsóbb családi autóba, amilyen a Berlingo, a Transit Connect és a Caddy.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 1

Bárhová is lettek, kompakt egyterűt ma egyre kevesebben vesznek, a kisbuszok viszont fellendülőben vannak. Piacuk a másfélszeresére nőtt, részesedésük az összpiacból 54 százalékkal magasabb 2019 elején, mint 2014 elején volt. Itt tehát van mit keresni és kézenfekvő volt Opel testvérmodellt is bemutatni a Citroën Spacetourer, a Peugeot Traveller és a Toyota ProAce Verso mellé.

Miért így hívják?

Sok nevet elengedett az Opel az évtizedek során. A Meriva-Crossland X váltás mellett intő jel a Transitokkal kapcsolatos keveredés és az is, mennyire nehezen követik az emberek a névcseréket, mondjuk az Expert-Traveller, Partner-Rifter vonalon. Zafiráról hallva egy Opel családi autó sejlik fel, ezt a nevet kár volna veszni hagyni. Aki azt hallja, hogy megszűnt a Zafira, vagy kimegy az autószalonból és irány a Volkswagen, vagy be sem jön.

Aki viszont betér a Zafira Life hatására, de nem tetszik neki a kisbusz, az Opel reményei szerint még mindig kiszolgálható egy Combo Life-fal. Ez másik irányból kompromisszum, mert mérete jobban hasonlít a Zafirához, de a hátul Lounge-ülésekkel rendelhető kompakt egyterűhöz képest nyilvánvalóan egy bumfordi autó. Mivel új egyterűt nem fejleszt ki az Opel, ebben a helyzetben a legkisebb rosszat igyekeztek választani.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 59

Az eddigi Zafirákból az oldalsó tolóajtót hiányoló vevőknek a Zafira Life is alternatíva, nemcsak a Combo Life. Az üléspad a jobban felszerelt modellekben hosszirányban állítható a sínben

Külső

Dobozosból domesztikált családi autóként az Opel Zafira Life nem tudta elveszteni indusztriális jellegét. Első fényszórója és hűtőmaszkja tér el a testvérmodellekétől, lökhárítója egészen kicsit különbözik. Hátul a Peugeot Traveller szakasztott mása. Felniből két méret van, teherautósan ballonos gumik 16 és 17 colos acélkerekeken vagy 17-es alufelniken feszülhetnek.

Oldalnézetből a legnehezebb helyzetben a 4606 milliméteres alapverzió van. 2925 mm tengelytávjával hátul szinte nincs is túlnyúlása. Ugyanettől sikktelen és aránytalan a 3275 milliméteres tengelytávú, 4956 milliméteres középhosszú változat. A legkecsesebb a még 35 centivel 5,3 méteresre nyújtott Zafira Life, amelynek tengelytávja megegyezik a középsőével, de a 803 helyett 1153 mm-es hátsó túlnyúlás a formáján és a csomagterén is sokat javít.

Kiviteltől függően 189-194 centis magasságával a Zafira Life befér azokba a mélygarázsokba és parkolóházakba, ahol az 1,95 méteres Vivaro már épp nem vagy csak azzal a rizikóval, hogy letépi a tűzoltórendszer vízszóró fejeit és utána a mi zsebünkre ázik az épület. Persze a Zafirával ez nem fenyegetett, de a kisbuszok között ez erény.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 60

Rövid hátsó túlnyúlásával elég sikktelen ez a 3275 milliméteres tengelytávú, 4956 milliméteres középhosszú változat

Belső

Aki beül egy villanymotoros oldalsó tolóajtós, műanyaglapra vetítő fejmagasságú kijelzős, elektromos ülésállítású, bőrkárpitos, napfénytetős, nyolcfokozatú automatikus váltós Zafira Life-ba, az aligha panaszkodik majd a környezetre.

A kapitányi hídon örülhetünk a jó kilátásnak és a kényelmes üléseknek. A légkondi a felső levegőkilépőkkel hűsíti az utasteret, ami a Vivaro Combihoz, az üvegezett kisbuszhoz is elérhető, de itt a fűtést is hátravezetik alul és igényes szőnyegeken nyugszik az utasok lába. Van elég 12 voltos csatlakozó, a jobb első ülés tövében földelt villásdugót befogadó 230 voltos csatlakozó is van.

Sajnos már szó sincs padlóba hajtható harmadik üléssorról, ami olyan nagy szám volt az A Zafirában. Kétféle ülésrendszer van. Az egyikben csak előrebillenthetők és kellő erővel kivehetők az ülések, míg jobb felszereltséggel sínen tologatva hosszirányban is állíthatók, külön a jobb oldali egy ülés és a bal oldali kettes pad.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 61

1:2 arányban osztottak a középső és a hátsó ülések. A legrövidebből van ötüléses, de kilenc személyes verzió is

Létezik ötszemélyes Opel Zafira Life 2+3 üléses felállásban, van 2-2-2 foteles konfiguráció valamint 2-2-3-as belső tér egymással szembefordítható középső és hátsó ülésekkel, középre kifordítható asztallal.

Az autók zöme 2-3-3-as kialakítású lehet, ezekben a középső és a hátsó sor üléseinek tologatásával módosítható a csomagtér és az utastér aránya. A két első ülés azért jó megoldás, mert ezek az ülések kényelmesek, a kocsin belül hátra lehet lépni és esőben megállva mászkálhatnak a gyerekek az autóban. Cipőt le és egy három üléssoros kisbusz végtelen játéklehetőséget rejt kisgyermekeknek.

A Zafira Life mindhárom hosszban elérhető maximum kilenc üléssel, ami nagycsaládosok mellett iskoláknak is jól jöhet. Mielőtt valaki megvenné, tisztázza, hogy az első üléspad itt milyen, mert a testvérmodellekben utas oldalon állíthatatlan a háttámla szöge, ami elég kényelmetlen. Valószínűleg az Opel is ezt kapja, ha elöl nem két önálló ülés van, hanem a 2+1 személyes megoldás.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 62

Kapitányi az üléshelyzet és jó a minőségérzet a belső térben

Az elöl kétüléses modellekhez kapható előredönthető jobb első üléstámla, amivel a teljes raktérhossz eléri a 351 centimétert. Kiszerelt ülésekkel a rövid verzióban is 3,6 köbméterre bővíthető a raktér, a hosszítottban 4,9 köbméter a maximum. Az év végével kifutó Zafira csomagtere hét üléssel 152 literes, az ötülésesé maximum 1860, a padlóba hajtott ülésekkel a hétszemélyesé legfeljebb 1792 literes.

Technika

Belső kódjelével K0 néven fut a PSA-csoport új kisteherautó-családja, amelynek a Vivaro mellett az Opel Zafira Life is az egyik leszármazottja. Az autók alapjait az EMP2 moduláris padlólemez adja, amire a C5 Aircrosstól az Opel Grandland X-en át az 5008-ig oly sok autó épül.

Fejlesztésre nem volt se szükség, se lehetőség. Az Opel mindenben a meglévő technikát, anyagokat és felszereléseket kapta, ideértve a fejlett vezetőtámogatást adaptív tempomattal, gyalogosfelismerő vészfékrendszerrel, sávelhagyás-jelzéssel, holttérfigyeléssel, fáradás-felismeréssel.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 63

A Zafira Life-hoz a 120 és 150 lóerős, kétliteres dízellel rendelhető a Dangel-féle 4×4. A hátsó híd és a viszkokuplungos hajtás nagyon hasonló, mint a fotón a Combóé. Extraként összezárható a hátsó féltengelyek hajtása, a védettebb helyen vezetett és a kardánnak utat engedő kipufogó is a Dangel fejlesztése

Érdekes a 4×4-es verzió, amely a menetpróbán váratlanul kemény terepen is megállta a helyét és a Zafira Life-nál rövidebb, jobb terepadottságokkal bíró Combóhoz is rendelhető. Sébastien Tschupp, a hajtásrendszert kifejlesztő francia 4×4-specialista, a Dangel munkatársa azt mesélte, hogy a viszkókuplungos erőátvitel azonos a két autó között, a legfőbb különbség az osztómű. A Vivaro/Zafira Life-ét egy házba integrálták a sebességváltóval, a Combo Life-ban külön olajkörön lévő, önálló osztómű van a 4×4-es hajtáshoz.

Az erőelosztást viszkókuplung végzi mindkettőben, a hátsó futómű nem azonos, de hasonló. Az összkerekes Zafira Life a rossz út csomagban lévő alsó motorvédő lemez mellett 20 mm-rel magasabb az elöl hajtóknál, ami még két centivel, 40 mm-re növelhető és kiegészíthető további alsó hajtásláncvédelemmel.

A Dangel Combo hasmagassága viszont alapesetben hat, igény esetén további két, azaz összesen nyolc centivel nagyobb, mint az aszfaltos modelleké. Ha mégis megállnának terepen, extraként a hátsó kerekek hajtása összezárható a műszerfali üzemmódkapcsolóval, a differenciálmű zárása elektropneumatikus.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 64

Sokat tud terepen, az emelés lehet 2 vagy 4 cm

Azt nehéz megmondani, hogy a Zafira Life hol készül majd. Egyelőre a Sevel Nord üzemből érkezik az Opel is, később a nagy-britanniai Lutonban is megkezdődik a kisbuszok gyártása, ahol a K0 modellcsalád tagjai ugyanúgy lejöhetnek a sorról Opel és Vauxhall, mint Citroën Peugeot vagy Toyota emblémával. A rugalmasság csökkenti a gyártási költségeket és könnyű reagálni, ha épp az egyik márka autójából többre van igény, mint a másikból.

2021-ben érkezik az akkumulátoros elektromos verzió, hibrid viszont nem lesz. A motorkínálat a PSA 1,5 és 2,0 HDi négyhengeres dízeleiből áll. Előbbiből 102 LE/270 Nm és 120 LE/300 Nm verzió lesz, a nagyobbikból 150 lóerős, 370 Nm-es motor van hatfokozatú kézi váltóval, a 400 Nm nyomatékú 177 lóerős a nyolcfokozatú automatát kapja. A kétliteresből elérhető egy 120 lóerős is. A nagyobb hengerűrtartalmú, kettő helyett egy turbós motor szervizszempontból előrelépés az erősebb Vivarók duplaturbós 1,6-os dízelmotorjaihoz képest. Az autó önsúlya a rövid karosszériával 1709-1802, a középső hosszban 1735-1838, leghosszabbal 1735-1845 kg.

Vezetés

Sok múlik azon, hogy valaki nagyvárosban vagy elsősorban lakott települések között autózik-e a kocsival. Városba a széles és magas Zafira Life-et nehezen tudom elképzelni anyataxinak, aki viszont kisvárosban vagy falun él, ahol kisebb a zsúfoltság, könnyebben megbarátkozhat vele.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 65

Nyugodtan futó, stabil autó. Önsúlya a rövid karosszériával 1709-1802, a középső hosszban 1735-1838, leghosszabbal 1735-1845 kg

Míg a rövid tengelytávú modell (L1) 11,3 méteres fordulóköre kicsit még jobb is, mint járdaszigetek között a Zafiráé (11,4 m), a 35 centiméterrel hosszabb tengelytávú, középső és hosszított L2 és L3 fordulékonysága elmarad az egyterűétől. Járdák között is kell neki 12,4 méter, a reálisabb érték, a falak, autók között mért 13,1 méteres fordulókör-átmérő ég és föld a Zafira 11,9 méteréhez képest.

A Zafira Life nemcsak vezethetőségével marad el elődjétől, hanem rugózási kényelmével is. A csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztés a középen és hátul utazókat zavaró ütésekkel zökkenti ki nyugalmukból. Elöl ezt alig érezni.

Autópályán, ahol kevés a kátyú, a sín és a lecsavarozott, fém fekvőrendőr, nagyjából eszményi utazóautó egy jól felszerelt Opel Zafira Life. Nekem a Vivaro is nagy kedvencem volt, a kisbuszok között a Zafira Life halksága, nyugodt bizalmat keltő futása komoly érték. A 150 lóerős dízelmotor a jól kapcsolható, nem igazán hosszúra áttételezett váltóval pont jól lendületben  tartotta az autót, a fedélzeti számítógép szerint 7 liter körüli átlagfogyasztással nyugodt autópályás és országúti menetben.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 66

12,6 centivel szélesebb a Zafira Life kisbusz az év végén kifutó Zafira egyterűnél. Ez sem könnyíti meg a parkolást és a közlekedést városban. A C Zafira fordulókörének átmérője 11,4-11,9 méter, a Zafira Life-é 11,3-12,9. Ez óriási különbség

Költségek

Egyelőre nem ismerjük az árlistát, de talán már a jövő héten megkapjuk az új Opel Zafira Life árait. Az autó értékesítése ősz elején, nyár végén kezdődhet Magyarországon. Azonnal rendelhető lesz mindhárom hosszúságban az autó, a Vivaro Combihhoz közeli, 102 lóerős alapverziótól a hosszított, 177 lóerős, bőrkötéses tárgyalóbuszig a teljes paletta. A 4×4-es modellek forgalmazása későbbre csúszik. Listaáron és nagyságrendileg 8-15 millió forintos sávra számítok a testvérmodellek alapján.

Értékelés

Semmi meglepő nincs abban, hogy ez egy merőben Opel-identitás nélküli autó. A haszonjárművek és a belőlük kicsinosított kisbuszok világában nem elsőbálozók kerülgetik egymást félszegen, itt kiégett profik között köttetnek a frigyek és mindenki tud számolni. A Vivaróban (sőt, az Arenában is) pont annyi volt az Opel-jelleg, mint most, csak eddig a Renault volt a donor.

Meredek lépés az Opeltől: egyterűből kisbusz 67

Növelt teherbírással nő az autó magassága, normál kivitelben 189 centis a Zafira Life, így befér a Vivarónak túl magas parkolóházakba. Remek kisbusz, a névválasztást kell megszokni

Ezzel az autóval egy dolog okoz zavart, a neve. Haszonjárműves gyökerei és arányai miatt az Opel Zafira Life jellegében egészen más autó, mint az a három egyterű-generáció, amely húsz év alatt ismertté és sikeressé tette ezt a nevet.

Kompakt egyterűnek nem tud jó lenni, mert nem az. A kisbuszok között viszont igazán jó autó. Az eddig Renault Trafic-alapú Vivarónál valamivel kisebb, de sokkal fejlettebb, jobban és könnyebben variálható, halkabb és biztonságosabb családi autó vagy termelőeszköz lehet.

Mellette – Ellene
  • Praktikus tolóajtók, elektromos mozgatással is
  • Külön is nyitható csomagtérablak
  • Jó variálhatóság, könnyen csúszó üléspadok
  • Franciásan ötletes, élhető belső tér
  • Háromféle hosszúság, sokféle üléskonfiguráció (5-6-7-8-9 ülés)
  • Tiszta üzemű (Euro 6d Temp), nívós dízelmotorok
  • 2021-től elektromos is lesz belőle
  • Tisztességes zajszigetelés
  • Sokféle vezetőtámogató rendszer
  • Kényelme sokat fejlődött a Trafic-alapú Vivaróhoz képest
  • Kisbuszsága idegen az eddigi Zafiráktól
  • Indusztriális formavilág, méretek és arányok
  • Terebélyes fordulókör, nehezebb vezetni a Zafira C-nél
  • Nagyokat ütő hátsó futómű
  • A leghosszabbnak is kisebb a csomagtere, mint az L2-es Vivarónak

 

Hogy tetszik az Opel Zafira Life?
átlag
6.40
szavazat
591
Hogy tetszik az Opel Zafira Life?