Az Amazon megelőzte a Google-t és az Apple-t: ez az idei BrandZ Top 100 lista legnagyobb szenzációja. Az online kereskedőcég tavalyhoz képest 52%-kal növelte az értékét, míg informatikai ellenfelei alig két-három százalékkal; a három gigavállalat együtt közel ezermilliárd dollárt, azaz 280 billió forintot ér.
Az érték ez esetben többet jelent a cég anyagi erőforrásainál és tőzsdei értékénél: a BrandZ listát szerkesztő Kantar Millward Brown munkatársai számszerűsítették a márkák népszerűségét, azaz, hogy mennyire szeretik azokat a vevők.
Pontosan ez, az ügyfél iránt tanúsított szeretet csökkenése okozza az autógyártók visszaesését a listán, állítják a szerkesztők: az emberek manapság többre értékelik a szolgáltatásokat, mint a tárgyakat. Nem véletlenül akar átállni az autóipar mobilitási szolgáltatásokra.
Idén tehát már csak három autógyártó fért fel a százas toplistára: a Toyota a negyvenegyedik, a Mercedes az 54., a BMW az 55. helyen áll – tavaly ők hárman a 38., 45. és 46. helyen zárták a felmérést. A 2018-as listához képest kiesett az élbolyból a Ford és a Honda.
A fenti táblázat azt mutatja, 2006 óta hogyan alakult az autógyártók rangsora és értéke a listán. A Toyota mindössze kétszer veszítette el első helyét (akkor is csak a másodikig csúszott vissza), a BMW és a Mercedes ádáz harcába senki más nem tud beavatkozni, a Ford az évek során elveszítette, majd visszanyerte jelentőségét a listán, a Volkswagen pedig a dízelbotrány óta képtelen magára találni. A Toyotának is volt egyébként egy látványos visszaesése: amikor beragadó gázpedál miatt kellett milliószámra visszahívniuk autóikat Észak-Amerikában.