A Honda keményen dolgozik motorjának fejlesztésén, amit az is mutat, hogy a japánok már az azeri hétvégére előrukkoltak az első újításokkal, a mostani hétvégén, Franciaországban pedig a második, elsősorban a belső égésű motorra és a turbófeltöltőre fókuszáló fejlesztési csomagot vetik be.
Az állítólag 10 lóerővel erősebb motor Max Verstappen és Pierre Gasly Red Bulljába, valamint Danyiil Kvjat Toro Rossójába is bekerül – viszont a fiókcsapat újonc pilótája, Alexander Albon csak később kapja meg a továbbfejlesztett erőforrást.
Kiderült, hogy ennek hátterében az áll, hogy a Toro Rosso nem akarta, hogy mindkét autója hátrányból vágjon neki a Francia Nagydíjnak, tudniillik Kvjatot automatikusan rajtbüntetéssel fogják sújtani a negyedik belső égésű motor beszerelése miatt, és motorkomponens-számok tekintetében hasonló helyzetben van Albon is.
Ennek ellenére a Forma-2-es bajnokság tavalyi harmadik helyezettjét megkérdezték arról, hogy mekkora javulást várnak a Honda újításaitól.
„Nehéz megmondani addig, amíg nem hasonlítjuk őket össze a szabadedzéseken. Viszont én csak arra fókuszálok, ami a garázsban az én oldalamon történik” – mondta. „Tudtuk, hogy bárhogyan is döntünk, az büntetéssel fog járni. Az én motorom jobb állapotban van, de Danyiilé egy kicsit már közel volt a határhoz. Ezért döntöttek úgy, hogy ő hamarabb kapja meg az új motort.”
„Csapatként nyilván nem akarjuk, hogy mindkét autót büntessék, így inkább megosztottuk. Ami pedig a jövőt illeti, még meg kell látnunk, miképpen alakulnak a dolgok. Pillanatnyilag nem tudjuk ugyanis, hogy én mikor kapom meg az új egységet.”
Eközben a Red Bullnál nem számítanak nagy csodára a harmadik motorspecifikációtól, de az egyéni összetett negyedik helyén álló Max Verstappen a „sok kicsi sokra megy” elvét követve minden kisebb fejlesztést örömmel fogad, még ha az áldozatokkal – rajtbüntetésekkel – is jár.
„Az csak jót jelent, ha folyamatosan vannak új fejlesztések. Habár ezzel nem fogunk a mezőny élére ugrani, de hogy minél közelebb kerüljünk ehhez, minden egyes apró lépést megteszünk, amit csak meg tudunk tenni. Akkor is, ha már a harmadik motort használjuk az évben” – ecsetelte az aktuális helyzetet Verstappen.
„A megbízhatósággal nincs gond, de nagyobb teljesítményt szeretnénk. Kanadában is láthattuk, hogy annak ellenére, hogy nem a miénk volt a legjobb tempó, ötödik lettem. De annak én is jobban örülök, ha egy egyre inkább versenyképes erőforrásunk van, mert az a felzárkózást is könnyebbé teszi.”
Hasonlóképpen vélekedik a holland csapattársa, Pierre Gasly is – a francia szerint sem kell arra számítani, hogy ezzel a motorspecifikációval fogja megváltani a Honda a világot, de mindenképpen előrelépést jelent.
„Szerintem az előző Honda-motor sokkal inkább a megbízhatóságra volt kihegyezve, míg a mostani esetében a teljesítményre helyeződött a hangsúly” – nyilatkozta a hazai versenyére készülő Gasly. „De ennek ellenére nem várunk komolyabb áttörést tőle, de még azt sem, hogy utolérjük a riválisainkat. De összességében javulni fog a teljesítmény.”
„Mindenekelőtt látnunk kell, mit tudunk kihozni belőle a hétvége folyamán, de sokkal inkább a versenyen lesz jelentősége az új motornak, mintsem az időmérőn.”
„Úgy vélem, ez a pálya sokkal inkább feküdni fog nekünk, mint a kanadai” – mélyedt bele a pályakarakterisztikák boncolgatásába a korábbi GP2-bajnok. „Itt is vannak hosszú egyenesek, amik sajnos egy picit nehezek a számunkra, de így is fejlődni fogunk. Ezekkel az apróságokkal versenyképesebbnek kell lennünk, mint Kanadában voltunk.”