A Forma-1 a Mercedes évek óta tartó dominanciája és egy kicsit tágabb értelemben a három nagycsapat (a Merci, a Ferrari és a Red Bull) többiek által behozhatatlan előnye miatt egyre inkább válságba sodródik.
A még mindig kidolgozás, megvitatás alatt álló 2021-es szabályokkal ugyan szeretnének ezen változtatni, de egyelőre nem világos, lesz-e kézzelfogható eredmény.
Az amerikai ESPN a Liberty Media 2017 eleji érkezése előtt a sportágat 35 évig irányító Bernie Ecclestone-t is megkérdezte, ő mit tenne, az angol matuzsálem pedig a kibicnek semmi sem drága alapon egészen radikális ötletet vázolt fel.
Ecclestone szerint a megoldás az lenne, hogy az egyéni mellett két másik világbajnokság zajlana a részt vevő alakulatok számára, a konstruktőri mellé be kellene vezetni a csapat-világbajnokságot is.
„A konstruktőri bajnokságban azok a csapatok vennének részt, amelyek maguk gyártják a motort és a kasztnit is, mint a Ferrari és a Mercedes. A csapatok bajnokságához pedig gyártanánk egy autót – egy nagyon fejlett Forma-2-est, aztán ha a Honda úgy döntene, hogy nem akar az F1-ben szerepelni, vagy a Renault kitalálná, hogy nem akar tovább konstruktőr lenni, akkor tennénk nekik egy jó ajánlatot a motorszállításra. A jelenlegihez hasonló motorokra, de ezeknek az egész idényt ki kellene bírniuk, és csak egy tartalék lenne, ha az első meghibásodna” – fejtegette.
„Szóval ha valaki csapatot akar indítani, tessék, itt a lehetőség, kap egy teljes autót és egy plusz motort, a tetejébe pedig 30 millió dollárt évente. Így elfelejthetjük a költségplafonos hülyeséget. Mindenki kap 30 milliót, ezen felül pedig kereshet szponzorokat.”
Ecclestone néhány más dologgal is segítené a csapatok bajnokságában indulókat, engedélyezné például a futam közbeni tankolást számukra, esetleg az autó súlyán is változtatnának, mármint a konstruktőri autókat nehezebbé – így lassabbá – tehetnék.
„Ezzel simán lehetne két másodpercet hozni. A futam alatti tankolás megint hoz vagy egy másodpercet körönként. Már ha valaki élni akar vele. És még egy dolog: a csapatok akár egy autóval is nevezhetnének, ha szeretnének.”
Ecclestone szerint a konstruktőri bajnokság szabályai maradhatnának ugyanazok, mint most, csak a feljebb említett súlypiszkálás lenne a változás.
„Lenne egy konstruktőri világbajnokság, a győztese elmondhatná magáról, hogy világbajnokok vagyunk, és ugyanígy a (privát) csapatok is dicsekedhetnének, hogy megnyerték a csapat-világbajnokságot. Mindkét bajnokságnak meglenne a maga szponzora is.”
Ecclestone úgy véli, a nézőket nem igazán érdekelné, melyik csapat mennyit költ, nekik csak a jó verseny a fontos, az említett előnyökkel plusz az F1-től kapott, valamint a szponzoroktól származó pénzből évi 70 milliós költségvetést összehozó privát csapatoknak pedig esélye is lenne a dobogós helyezésekre.
Az F1 volt ura kitért azokra a mostani független csapatokra is, amelyek komoly befektetést eszközöltek, hogy a jelenlegi rendszerben váljanak versenyképesebbé, mint például a Racing Point: „Hát, erre az a válasz, hogy a Racing Point Lawrence Stroll beszállása nélkül már lehúzta volna a redőnyt. Más csapatok is hasonló helyzetben vannak. Ha az F1-ben akarnak maradni, itt lenne a lehetőség.”
„A két világbajnoksággal segíthetnénk a kiscsapatoknak, a gyártók pedig versenyezhetnének, ahogy szeretnének. Persze ha a Ferrari ki akar szállni, megteheit, vagy ha úgy tetszik, csatlakozhatnak a privát csapatokhoz. Ugyanez igaz a motorgyártókra is. A Renault-nál mondjuk ott a valódi konstruktőri lét 350 millió dolláros költsége, de lehetnének simán motorszállítók is. A motorokat ingyen kellene adniuk, de cserébe nagy felületen ott lenne az autókon, hogy Renault-motor dolgozik bennük. Ezzel több publicitást kapnának, mint most, ráadásul kisebb befektetésért.”
„Az F1-nek újra meg kell ragadnia az emberek figyelmét. Az kell, hogy a verseny közben senki ne tudhassa előre, ki fog győzni. A terv alapján a Ferrari és a Mercedes küzdhetne az élen, de más csapatoknak is nyílna esély, ötödannyi pénzből.”