Tovább csökkent a Nemzetközi Autóvadász Egyesülethez (NAKE) bejelentett autólopások száma, mindössze 80 esetről kaptak értesítést 2019 első 6 hónapjában. Tavaly egész évben 182 bűncselekményt rögzítettek, 2017-ben 199-et, folytatódik tehát a 4-5 éve kezdődött trend. Felbukkant azonban egy nem éppen örömteli újdonság az elmúlt időszakban.
„A Budapestről egyre jobban kiszorított tolvajok országszerte lopni kezdték a kocsikat. Teret nyernek köztük az amatőrök, akik az egyszerűbben, számítógépes technika nélkül elvihető korosabb kocsikat kezdték lopni vidéken” – mondta a Vezessnek Vezda László. A NAKE elnöke szerint a fővárosban jellemzően továbbra is a fiatalabb, értékesebb autókat keresik.
Állítása alátámasztására konkrét példákat sorol a szétszerelt, öreg Ladától az ezeréves Opel Kadetten át a vastelepre leadott Audi 80-ig. A szépen karbantartott szovjet négykerekűt megtalálták darabokban, míg az egykori német prémiumnak csak a nyomát a bezúzás után.
A modellek toplistája
Mivel a rendőrség teljesen érthetetlen módon nem készít statisztikát az ellopott modellekről (csak a márkákról vannak nyilvános adataik), a kis számok ellenére a NAKE listája rendkívül értékes.
A 2018-as évhez képest teljesen új szereplők kerültek fel a dobogóra. Egyértelmű, hogy a bűnözők ráálltak a Renault Mégane-ra, az idén eddig legnagyobb számban lopott francia kompakt tavaly az első 15-ben sem volt benne.
Két helyett lépett előre az Opel Corsa, ennél azonban fontosabb, és rossz hír a jelentős számú magyar suzukisnak, hogy a 2018-as 13. helyről a harmadikra ugrott előre a gazemberek megrendeléseit soroló noteszekben a Suzuki Swift. Ráadásul bekerült az első 15-be két másik modell is a kisautós japán márkától.
Az elmúlt 3-4 évben az újautó-értékesítések éllovasainak számító Vitara vagy SX4 S-Cross eltűnéséről viszont egyáltalán nem érkezett bejelentés. Suzukikból is inkább az idősebb, valószínűleg utólag beszereltetett lopásgátló nélküli, azaz egyszerűbben elvihető példányokat viszik.
Modell | Bejelentett lopásszám (darab) | |
1. | Renault Mégane | 7 |
2. | Opel Corsa | 6 |
3. | Suzuki Swift | 5 |
4-5. | Ford Focus | 4 |
4-5. | Ford S-Max | 4 |
6-10. | Ford Mondeo | 3 |
6-10. | Opel Astra | 3 |
6-10. | Renault Fluence | 3 |
6-10. | Škoda Octavia | 3 |
6-10. | Volkswagen Golf | 3 |
Utánuk a kevés bejelentés miatt azonos számok következnek a modelleknél. Két-két autót loptak ezekből az autókból: BMW 7-es, Ford Fiesta, Renault Scénic, Suzuki Ignis, Suzuki Alto.
Egy-egy darab ellopásáról kapott információt a NAKE a következő modellekből, itt is abc-sorrendben írjuk őket: Audi 80, BMW 3-as, BMW X5, Citroën C4, Daewoo Nexia, Fiat Ducato, Ford C-Max, Ford Ranger, Lada 2107, Mercedes Sprinter, Mitsubishi Lancer, Nissan Navara, Opel Combo, Opel Vivaro, Peugeot 206, Renault Captur, Renault Clio, Renault Kangoo, SEAT Leon, Škoda Fabia, Suzuki SX4, Toyota Auris, Toyota Hilux, Volkswagen Polo, Volkswagen Sharan, Volkswagen Touran.
Szerencsére van még pár civil szervezet, amelyet nem nyírtak ki
…és amely dolgozik, segít a bajba jutottakon, akiknek ellopták a tulajdonát, és hasznos információkat ad az állampolgároknak. Az „autóvadászok” néven elhíresült NAKE többek között évről évre közzéteszi az ellopott, és hozzá bejelentett járművek márkája mellett azok típusát is.
A márkák toplistája
Nem okoz meglepetést a Ford első helye, a Renault viszont tavaly csak 8. volt, akkor még negyedannyi eltulajdonított autóval, mint a Ford. Egyértelműen meglepetés a Suzuki előretörése, valamivel nyugodtabbak lehetnek az ezúttal hátrébb csúszott toyotások.
Márka | Bejelentett lopásszám | |
1-2. | Ford | 15 |
1-2. | Renault | 15 |
3. | Opel | 12 |
4. | Suzuki | 10 |
5. | Volkswagen | 6 |
6-7. | BMW | 4 |
6-7. | Škoda | 4 |
8. | Toyota | 3 |
Egy-egy példány ellopásáról érkezett információ ezekből a márkákból: Audi, Citroën, Daewoo, Fiat, Lada, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, SEAT.
Mindhárom német prémiummárka esetében csökkent a lopásszám. Nincs Mercedes személyautó a 80 bejelentés között, Audi is mindössze csak egyetlen darab, miközben BMW-ből is csupán 4 példány eltűnését jelezték a megkárosított tulajdonosok.
A városok sorrendje
Összesen 56 budapesti járműlopásról tud a civil szervezet 2019 első fél évéből, Vezda szerint lassan kezdenek kiszorulni a városból a tolvajok, főleg a kezdők. A többi számból annyi olvasható ki, hogy nincs másik – akár jóval kisebb – kedvelt központja a bűnözőknek, az ország legkülönbözőbb helyeiről lopnak. A Duna keleti oldalán valamivel többet, a Balaton környéke is „pihen”.
Három-három lopásról kaptak bejelentést Miskolcról és Hatvanból, két autó tűnt el Tatabányáról, egy-egy járművet pedig innen vittek el: Debrecen, Salgótarján, Sopron, Orosháza, Sátoraljaújhely, Mosonmagyaróvár, Budaörs, Dunakeszi, Lajosmizse, Szigetszentmiklós, Dabas, Tamási, Fonyód, Gárdony, Bicske.
Amikor mesél a főrendőr
Megfenyegették a tolvajokra vadászó rendőrcsapat tagját. Sorra csukatták le a bűnözőket az elmúlt években, amit nem mindegyikük hagyott szó nélkül. Érdekes részleteket mond a tolvajok szokásairól a rendőrök vezetője.