A kérdésbe szereplő definíciót nehezen lehetne kommerszebben megfogalmazni a digitálisan összekapcsolt, konvojozó (platooning) kamionokkal kapcsolatban, de valahogy muszáj szavakba önteni a jelenséget. Nem igazán van már olyan haszonjármű gyártó aki ne kísérletezett volna valamilyen módon ezzel a kérdéssel, hiszen a teherautók összekapcsolása két fontos előnnyel bír az üzemeltetők számára: a kamionok kevesebbet fogyasztanak és a sofőrök elviekben pihentebbek lehetnek.
Bár uniós szinten nem sokat hallani arról, mikor engedélyeznék legalább az autópályán ezt a fajta konvojozást, azért sem a gyártók, sem a beszállítók nem álltak le a fejlesztésekkel. Most a Continental és a Knorr-Bremse jelentette be, hogy sikeresen kifejlesztett egy úgynevezett Platooning Demonstratort. A fejlesztés ráadásul több különböző gyártmányú kamiont képes kezelni, éppen ezért komoly előrelépést jelenthet a digitális konvojozás mindennapivá tételében. És, akkor eljöhet az az idő is, amikor még a román rendszámú kamionoknak is egymás mögött kell majd haladniuk az autópályán.
A Platooning Demonstrator egy olyan platform, ami lehetővé teszi és szabályozza az összekapcsolt teherautók autópályán történő közlekedését. A fejlesztéshez tartozik egy digitális interfész is, ami nagyon világos – grafikus és szöveges – utasításokat ad a sofőr számára, hogy megfelelő módon tudja kezelni a rendszert. A konvojozás során az összekapcsolt teherautók alapvetően az elől haladó, hús-vér ember által vezetett vezérjárműként beállított kamiont követik. De persze azokban is ül vezető a kormány mögött, de csak felügyeli a folyamatokat.
A digitális kijelzőn a vezető folyamatosan nyomon követheti a konvojozást, aminek leginkább közlekedésbiztonsági szempontból van jelentősége. A kamionok „digitális egymás mögé kapcsolása” csak akkor indítható el, ha vezérjármű mögött maximum 50 méteren belül halad az őt követő kamion. A Platooning Demonstratorral a járművek közötti követési távolság minimálisra csökkenthető és egy esetleges vészfékezésnél valamennyi összekapcsolt kamion egy időben kezd el fékezni, így azok nem csúsznak egymásba.
A rendszer nem csak ezt tudja, gyakorlatilag kormányozza, illetve gyorsítja, lassítja a kamionokat, emellett akár egy autó besorolását is lehetővé teszi két összekapcsolt kamion közé például akkor, ha mondjuk egy személyautó célba veszi az autópálya kihajtót. Ha pedig az összekapcsolt teherautó kormánya mögött ülő sofőr úgy ítéli meg, hogy indokolt a digitális szétválasztás, akkor akár egy gombnyomással meg is szüntetheti a konvojozást.
A különböző gyártmányú teherautók összekapcsolása még csak a kezdet a Continental és a Knorr-Bremse számára. A két nagy beszállító közösen dolgozik a Highway Pilot nevű önvezető rendszeren, amely lehetővé teszi, hogy a kamionok teljesen automatizált módon közlekedjenek az autópályákon. A fejlesztésben a németek mellett több ismert európai haszonjármű gyártó is részt vesz és az első tesztpéldány már jövőre elkészülhet.