A varsói közlekedési szolgáltató, az MZA (Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie) 130 darab csuklós elektromos autóbuszt rendelt a Solaristól. A spanyol tulajdonban lévő lengyel buszgyártó Urbino 18 típusú alacsonypadlós buszokat szállíthat Varsónak 2020-ban. A szerződés összértéke 400 millió złoty, vagyis 30 milliárd forint, és az eddigi legnagyobb elektromosbusz-megrendelésnek számít Európában.
„A beszerzést európai uniós forrásokból hajtjuk végre. Örömünkre szolgál, hogy vezető szerepet tölthetünk be a környezetbarát közösségi közlekedés terén. Terveink szerint két éven belül hozzávetőlegesen 400 darabos akkumulátortechnológiás flottával fogunk rendelkezni” – jegyezte meg a megrendeléssel kapcsolatban Jan Kuźmiński, az MZA elnöke.
Az elektromos Urbinókat Solaris High Power akkumulátorokkal szerelik, összteljesítményük a csuklósok esetén eléri a 150 kWh-t. Az autóbuszok töltése kétféle módon valósítható meg, a szükséges töltőinfrastruktúra kiépítése egy másik tender keretében zajlik. A csuklós Urbinók plug-in, valamint nagy teljesítményű áramszedős töltővel tölthetők fel. A pantográfos töltést lehetővé tevő 400 kW-os gyorstöltőket a város forgalmasabb pontjain helyezik el, míg a lassú töltésre elsősorban a buszgarázsokban lesz lehetőség.
Az autóbuszok hajtásáról két, egyenként 110 kW-os (150 lóerős) kerékagymotor gondoskodik. Az elektromotorokhoz egy speciális szilícium-karbid technológiás feszültségátalakító csatlakozik, amely hozzájárul az energiafelhasználás csökkentéséhez. Az elektromos Solaris csuklósok az MZA által megkövetelt arculattal érkeznek majd Varsóba, ennek része például, hogy az ülések kárpitján Varsó nevezetességei láthatók.
Az utastér befogadóképességével kapcsolatban egyelőre nem tettek közzé részleteket, de a gyártó honlapján elérhető adatok szerint alapesetben 47 ülőhely áll rendelkezésre az elektromos Urbino 18 fedélzetén. Az utasteret emellett klímával, valamint három darab dupla USB-töltővel is felszerelik, így az utasok menet közben tölthetik elektromos kütyüijeiket.
Elektromosbusz-beszerzés nálunk
Nálunk a BKV által vásárolt elektromos midik után sokáig nem lehetett hallani elektromos autóbusz beszerzéséről. Aztán nemrég megtört a jég, és úgy tűnt, lassan beindul Magyarországon ez a szegmens. Egy korábbi tendernek köszönhetően az év első felében forgalomba állhatott Salgótarjánban egy BYD K9-es autóbusz. Tavaly év végétől pedig összesen négy városban, Pakson, Kaposvárott, Pécsett került napirendre akkumulátortechnológiás buszok beszerzése. A kaposvári tender eredménytelen lett, de pécsi eredményesen zárult, ez azt jelenti, hogy oda a magyar gyárral is rendelkező BYD 8 darab szóló buszt szállíthat töltőoszlopokkal együtt.
Mint ismeretes, a kormányzat áprilisban jelentette be, hogy ebben a ciklusban 3 ezer elektromos busz beszerezését fogja támogatni. A kabinetnek két és fél éve maradt, ami azt jelenti, hogy hátralévő időben évente 1000 elektromos autóbuszra kellene tendert kiírni Magyarországon (erre eddig sohasem volt példa itthon), cikkünk születéséig azonban még csak 50 darabnál nagyobb flottára sem írtak ki közbeszerzést. A BKV-nak viszont nemrég ítéltek meg 3,2 milliárd forintot az autóbuszpark megújítására.
A Solaris fennállása óta ezer buszt szállított a lengyel fővárosnak, ezek között pedig már volt korábban 20 darab elektromos is. A Poznantól nem messze található bolechowói gyárban készülő Urbinókból 17 ország 60 városa vásárolt elektromos hajtáslánccal szerelt változatokat.