Varga Tibor, a Vezess használtautó-vásárlási szakértője, főállásban a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek az Autóvizsgálat.hu vezetőjeként. Vele közösen készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videócsatornájára. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át, az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok.
Ezúttal meghökkentő kifogásokat és magyarázatokat gyűjtött össze, amiket különféle használt autók átnézése közben hallott. Íme, pár gyöngyszem a használtautó-kereskedelem rögös világából. Vigyázzatok, olyan okosságok jönnek, amiktől megolvad a murva! Varga Tibor többi cikkét ide kattintva éritek el.
Gejzír a J Astrában
Egy J Astra átvizsgálására kaptam megbízást. 1,6 literes benzines szívómotor van benne és járó motornál a hűtőfolyadék kiegyenlítő tartályából a kupak lecsavarása után bugyogott ki a hűtőfolyadék. Mindenki másnak egyértelmű, hogy a motor hengerfejes, de az autó tulajdonosa más véleményen volt.
„– Neked milyen végzettséged van? – szegezi nekem a kérdést a kocsi gazdája. Mert én Gödöllőn diplomáztam és igazságügyi szakértői végzettségem is van.” Bár nekem is többféle végzettségem van, köztük az autószerelői, nem értettem, miért fontos ez jelen helyzetben.
Udvariasan megkérdeztem, hogy a kiegyenlítő-tartályból gejzírként bugyogó fagyállóról mit tanítottak Gödöllőn? Szerintem biztosan elmondták, hogy a fagyálló a hengerfejtömítés hibája következtében, a víztérbe jutó kompresszió miatt lövell ki a tartályból. A nyilvánvaló jelek dacára az eladó állította, hogy ez a motor biztosan nem hengerfejes és megnézeti egy másik szerelővel. Sosem derült ki, mit tanítottak neki Gödöllőn, de ha az autót nem valami kontárhoz vitte, akkor a másik szerelő is ugyanazt állapíthatta meg a használt J Astráról: hengerfejes motorral messze nem ér annyit, amennyiért hirdette.
Ford Focus II, valószínűtlen óraállással
Nemrég egy piros, ötajtós 1,4-es benzines kapcsán z Értékbecslőben is elmondtam, hogy egymillió forint körül univerzális autónak nem tudok jobb típust mondani a második generációs Ford Focusnál. Ügyfelem, kinézett egy 2007-es autót, 1,6 literes, benzines motorral, ráadásul a Ti-VCT változó vezérlés nélkülit, ami eggyel kevesebb hibaforrás.
Kinyitom a motorházfedelet, leveszem az olajbetöltő-nyílásról a fedelet és olyasvalamit látok, ami nagyon nincs összhangban az autó óraállásával. A kihagyott olajcserék következtében olajsár van a motorban, a vezérműtengelyek erősen kopottak, egyenetlen az alapjárat, mindezt 110 000 kilométerrel az órában. A nepper inkább támad:
„– Mekkora hülyeség már benézegetni a motorba! Úgysem tudja senki megmondani, milyen belülről.” A következő percben kivette az autóból a kulcsot és faképnél hagyott minket a vevőjelölttel. Csodálkoznék, ha nem tudná, mennyi információhoz juthatunk az olajbetöltő-nyíláson bevilágítva. Mivel használtautó-átvizsgáláskor a motor megbontására nincs lehetőség, legalább ezen a nyíláson bekukucskálva láthatjuk a motor belső kopásait, a vezérműtengely bütykeinek kopottságát és az olajtér szennyeződéseit. Ha egy motor belseje tiszta olajsár, hagyjátok ott az autót, pláne, ha irreális óraállással hirdetik!
Majdnem új a Civic, de félmilliós kiadással vár
Ez egy igazán emlékezetes eset, mert az 1,8 literes, szívó benzines Honda Civicet hosszú élettartamú, motorikusan kifejezetten jó autónak tartja szinte mindenki. De ebből is bele lehet futni messze kerülendő autóba, amire intő példa ez a 2013-as, 1,8-as benzines és a hirdetés szerint csupán 65 000 kilométert futott Honda Civic.
Erősen kormos a kipufogó, ami olajfogyasztásra utal. beindítom a motort és a kékes füst igazolja a gyanúmat. Aligha meglepő, hogy a kocsi tulajdonosának erre is van magyarázata.
„- Persze, hogy a motor eszi az olajat, minden Honda ilyen.” Ezt a képtelenséget megfejeli azzal, hogy az i-VTEC négyhengerest csak meg kell gyűrűzni, ami 120 000 forintból megvan. Szerinte. Valójában messze nem minden benzines Honda fogyasztja erősen az olajat, pláne nem 65 000 kilométernél, a 120 000 forintos javítási költségből pedig a gyűrűkészlet sem jön ki, A javításra inkább 400-500 ezer forintot kell kalkulálni, nem kérdés, hogy ott kell hagyni az autót.
Dízel Clio III: meg se nézzem?
2005-től a harmadik generációs Renault Clio egy egész kategóriával jobb és felnőttebb autóvá vált a kettes Cliónál, amely Campus néven maradt a kínálatban. A Clio III elődjénél 17,4 centivel hosszabb, kényelmesebb és biztonságosabb lett, akár kompakt autók helyett is beválhat, ha pedig a csomagtér a szűk keresztmetszet, akkor ott a kombi belőle. Ez a Clio a Renault-Nissan konszern B-padlólemezére épül, mint a K12-es Nissan Micra, a Renault Modus vagy a Dacia Logan. Alapjában véve a Clio III a korabeli Mégane-tól örökölte az elöl MacPherson rugóstagos, hátul csatolt hosszlengőkaros futóművet. Az első felfüggesztés segédkerettel kapcsolódik a karosszériához, ami csökkenti a rezgéseket és a zajt. Szokatlan volt 14 éve, hogy az alapmodellek is 15-ös felnit kaptak, 165-ös virsli gumikkal.
Egy 2009-es első forgalomba helyezésű Cliót jöttünk megnézni egy autókereskedésbe, az 1,5 dCi dízelmotorral. Az autókereskedő velünk is negatív alapállásból indít, valószínűleg rossz tapasztalatokat szerezhetett az évek során:
„- Minek nézitek meg egyáltalán az autót? Úgyis találsz rajta olyan hibát, ami miatt nem veszitek meg” – mondja lemondóan.
A valóság ezzel szemben az, hogy mindig a kocsi korához és árához viszonyítva értékeljük az autókat. Nem az a célunk, hogy a jó autókat is lehúzzuk és csomót keressünk a kákán, mert így az ügyfeleink soha nem vennének meg semmilyen autót. Amennyiben egy használt autó a korának megfelelő állapotban van és ismerve a piacot megéri az árát, természetesen ajánljuk megvételre.
11 évesen már mindegy lenne, milyen a Ford Focus C-Max?
Első cikkem a Vezessen egy Ford Focus C-Maxról szólt, amelyről az 1,6-os TDCi-dízellel írtam. Dízel és benzines motorral is nagyon jó autó a maga árkategóriájában, csak a fokozatmentes CVT-váltósokat kerüljétek el nagy ívben. Részletek itt.
Egyszer egy 2008-as évjáratú, láncos vezérlésű benzines Focus C-Max 1,8-ról szeretett volna többet tudni a megbízóm. Betértünk az autókerekedésbe, elővettem a készüléket a festékréteg-vastagság mérésére és máris odaszúrta a nepper:
„- Minek kell egy ilyen öreg szaron festékréteget mérni, meg bohóckodni az átvizsgálással?”
Sosem azért nézzük át és mérjük le a fényezést, mert gond, ha javítottak pár elemet. Ez nem baj, használt autókról van szó, amelyeket érhetnek kisebb-nagyobb sérülések az évek során. Nem mindegy viszont, hogy azért fújták újra az autót,. mert egy bevásárlókocsival meghúzták az oldalát vagy átszántott rajta egy bolgár kamion. Külön szégyen a szememben, hogy a saját portékájáról így beszél egy eladó.
Varga Tibor többi írását itt olvashatjátok a Vezessen a használtautó-vásárlás murvával kikövezett, rögös útjáról.