A hétvégi Magyar Nagydíjra való ráhangolódásként az aktuális hírek mellett a napokban a Vezess archívumából is szemezgetünk a hazai versenyhez és/vagy a pályához kapcsolódó korábbi anyagainkból.

A Forma-1-es Magyar Nagydíj általában nem az ütközésekről híres, a technikás, lassú Hungaroring másfajta élményt tartogat, mint mondjuk Spa-Francorchamps vagy Silverstone, de azért a 33. alkalommal megrendezésre kerülő verseny történetében akad pár furcsa, látványos, sőt életveszélyes bukás is. Így a 2018-as kiadásra készülve csokorba gyűjtöttük az interneten fellelhető legemlékezetesebb eseteket.

Az ifjú Schumacher elveszti szárnyát (1992) – A még pelyhes állú Michael Schumacher nálunk tudta meg, milyen érzés, ha egy elszálló hátsó szárny nyomán eltűnik a tapadást adó leszorítóerő. Szerencséje volt, hiszen a kilencvenes évek elején egy hirtelen irányíthatatlanná váló autó egyet jelentett a halálos veszéllyel.

Gázolás lábtöréssel (1995) – Az egyik legfurább Taki Inoue balesete, akit 1995-ben kiállása után, a pálya szélén ütött el az orvosi autó. A japán pilótával nem először fordult már elő abban az évben, hogy nekimegy egy másik, nem F1-es járgány: korábban Monacóban ütközött autójának a biztonsági autó. A Footwork motorja felforrt, így Takinak félre kellett húzódnia. Kiszállt, és “fizetős” pilótaként saját befektetését is mentve buzgón segédkezni kezdett, ám egyszer csak az időközben a helyszínre érkező orvosi Tatra elgázolta. A japán pilóta még tett pár tétova lépést, de végül törött lába miatt földre rogyott, valódi munkát adva ezzel az orvosi személyzetnek.

Újabb elszállt szárny (2003) – Ebben az évben a brit Ralph Firman óriásit bukott, ugyanúgy elhagyta hátsó légterelőjét, mint Michael Schumacher. A baleset más miatt is emlékezetes, ugyanis az agyrázkódást szenvedett pilóta helyére Baumgartner Zsolt ugorhatott be a Jordannél, így a Magyar Nagydíjon debütálhatott az első magyar Forma-1-es pilóta.

Barrichellónak nincs ki a négy kereke (2003) – A pálya leggyorsabb szakaszán, a legnagyobb terhelés közepette szakadt ki Rubens Barrichello Ferrarijának bal hátsója 2003-ban. A baleset nem volt veszélytelen, de sem az irányíthatatlanul repülő kerék, sem az autó egyéb darabjai nem okoztak sérülést.

A Red Bull szárnyakat ad(?) (2005) – Hatalmas volt a káosz a 2005-ös futam rajtjánál. A rajtot követően Fernando Alonso és Rubens Barrichello is elvesztette első szárnyát. A legrosszabbul az első évét teljesítő Red Bull járt: Christian Klien autóját Jacques Villeneuve állította föld körüli pályára az első kanyarban, míg David Coulthard autóján a felfüggesztés mondta fel a szolgálatot, miután ütközött Alonso letört első szárnyával.

Kimi forró pillanata (2006) – Az év, amikor mindenki megőrült az eső miatt, és az égi áldásnak köszönhetően tanúi lehettünk minden idők egyik legizgalmasabb F1-es futamának a Hungaroringen. Ekkor történt, hogy a McLaren finn pilótája, Kimi Räikkönen hátulról öklelte fel a neki előzékenyen helyet hagyó Liuzzit.

Alonso kereket veszít (2006) – Szintén ebben az évben történt, hogy a feszült hangulat a kerékcserénél is hibát szült. A Renault szerelői nem rögzítették megfelelően Alonso jobb hátsó kerekét, így ő is kiállni kényszerült a káoszfutamon.

Massa döbbenetes balesete (2009) – Valószínűleg senkinek sem kell részletezni a balesetet, Felipe Massa a Hungaroring történetének egyik legsúlyosabb balesetét szenvedte, amikor egy, a Rubens Barrichello Brawnjából kipattant rugó fejen találta. A brazil pilóta életveszélyes fejsérülést szenvedett, sokáig az Állami Egészségügyi Központban ápolták, az idény további részét pedig ki is kellett hagynia.

Kubica apró koccanása (2010) – Az évtized első évében egy érdekes baleset történt a bokszutcában, a lengyel Renault-ja és Adrian Sutil Force Indiája bánta az ütközést.

Bokszutcai drift (2011) – A következő évben Jerome d’Ambrosio érkezett meg szokatlan módon garázsa elé, szerencsére senki sem sérült meg.

Heidfeld menekülése a lángoló autóból (2011) – A német pilóta utolsó évében kevés kiemelkedő eredménnyel örvendeztette meg a rajongókat, de utolsó futamán látványos jelenetsorozattal búcsúzott a száguldó cirkusz világától. Heidfeld teljesen érthetően, életét mentve egy pillanat alatt ugrott ki a Lotus Renault-ból, mely lángra kapott alatta a bokszutcából kifelé hajtva. Az esetet a netes viccgyárak is felkapták, és képtelenebbnél képtelenebb módon ábrázolták az ugrás pillanatában lefotózott Heidfeldet.

2012-ben és 2013-ban nem borzolta különösebben látványos, veszélyes baleset a kedélyeket. Mindkét évben Lewis Hamilton nyert, előbb a McLaren, majd később a Mercedes színeiben. Utóbbi volt a stuttgarti gyári csapatnál aratott első győzelme is. 2014-ben azonban olyan futam kerekedett, melyet az év végén megválasztottak a szezon legjobb versenyének. Eső, balesetek, biztonsági autó, és óriási csata jellemezte a nagydíjat, melyet végül Daniel Ricciardo nyert, mögötte az akkor még ferraris Alonsóval és Hamiltonnal.

A Force India mélyrepülése (2015) – Ezúttal nem a mostani csődeljárásra gondolunk, viszont tény, hogy 2015-ben sem a Force India versenye volt a Magyar Nagydíj. Pénteken az első szabadedzésen Sergio Perez bukott nagyot, amikor a jobb hátsó felfüggesztése megadta magát.

Később, a versenyen Nico Hülkenberg potenciális dobogós helyezése úszott el, amikor a 43. körben a célegyenesben egyszerűen leszakadt az első szárnya, az autó pedig nyílegyenesen a gumifalba csapódott.

Egy újabb Red Bull-blama (2017) – Noha ez nem volt akkora baleset, mint 2005-ben, valószínűleg mégsem repesett az örömtől a Red Bull vezetése, miután Max Verstappen és Daniel Ricciardo ütközött a rajtnál. Az ausztrál nem tudta lyukas hűtővel folytatni a versenyt, fel kellett adnia a futamot.

Bottas bakijai (2018) – Valtteri Bottas számára nem sikerült jól a 2018-as Magyar Nagydíj, két incidense is volt. Először Sebastian Vettelnek koccant neki, miután a német megelőzte.

Ezt Bottas még megúszta büntetés nélkül, a Daniel Ricciardóval történt első kanyaros ütközést viszont már nem, tíz másodperces időbüntetést kapott a Mercedes finn versenyzője.