A svédországi Gävlében botlottam bele ebbe az észak-amerikai piacra fejlesztett Volvo VNL 760-asba, amely grandiózus méretével és aerodinamikus formájával impozáns látványt nyújt. A 6,1 méteres tengelytávolsággal rendelkező csőrőst magas tetős hálófülkével szerelték és a tengerentúli sofőrök ízlésének megfelelően krómbevonatokkal is ellátták.
Egy ilyen amerikai csőrős megpillantása hasonló érzelmeket vált ki az emberből, mint amilyet az a kis srác élhetett át, aki egy ilyet újkorában csomagolhatott ki egy életnagyságú játékdobozból, két évvel ezelőtt. A felemelő érzés a fülkébe lépve csak fokozódik, hiszen a kabin közepén úgy érzi magát az ember, mintha egy tágas lakókocsiban lenne. Az elülső ülések mögötti térben mindent a pihenésnek és a komfortnak rendeltek alá.
A kabinban a leghangsúlyosabb résznek természetesen a faltól falig érő, széles ágy tekinthető, amelyen a bezártság érzet ismeretlen fogalomnak számít. Köszönhető ez egyrészt a fülke egy-egy oldalán elhelyezett kis ablakoknak, valamint annak, hogy a kabin közepén található komfortfokozó elemek – a vállfás gardrób és a mini konyhapult – nem zárják le az ágy körüli teret, ennek köszönhetően a szélvédőn keresztül is jut be fény bőségesen a fekvőalkalmatosságra.
A vezető kényelmének és komfortérzetének növeléséről az ágyról vezérelhető klíma- és fűtőrendszer, a gardrób fölé szerelt LCD-monitor, a fülke oldalából kihajtható kis asztal, a mikrohullámú sütő, valamint a fagyasztószekrénnyel ellátott hűtő gondoskodik. A kabint emellett olyan praktikus megoldások teszik még otthonosabbá, mint a kis ablakoknál található sötétítő rolók, az alsó ágy két végénél található olvasólámpák, illetve az utasülés mögött elhelyezett esernyőtartó.
Négykezes fuvar esetén a váltó sofőrnek sem kell motel után néznie, ugyanis a kabinban megtalálható egy lehajtható ágy, amelyhez szintén tartozik 1-1 kémlelő ablak, így az ott pihenő személynek sem lesz bezártság érzete. A Volvo VNL 760 XCEED első ránézésre nagyon komfortos és otthonos amerikai csőrősnek tűnik, dacára annak, hogy azért európai génekkel is büszkélkedhet. A 6×2-es hajtásképletű nyerges vontató hajtásáról ugyanis a kontinensünkön is ismert 425 lóerős, D13-as dízelblokk gondoskodik. A motorhoz az az I-Shift ATO2612F típusú automataváltó csatlakozik, amelyért akár 8 ezer dollárt, vagyis átszámítva 2,3 millió forintot is elkérhetnek alkatrészként.
Nem véletlenül kapta meg az XCEED jelölést, az angol szavakból összetett mozaikszó ugyanis egy speciális, fogyasztáscsökkentő csomagot takar. Ennek része az automataváltó (X), a turbó felöltés (C), több légterelő alkalmazása a jobb légellenállás érdekében (E), az oldalszoknya (E), valamint a D13-as erőforrás (D). Hogy aztán ez mennyivel gazdaságosabb üzemeltetést tesz lehetővé, az jó kérdés, de mindenesetre fantázianévnek sem utolsó.