A szükséges törvénymódosítást a parlament június végén hagyta jóvá, a közlekedési tárca most véglegesítette az elektronikus útdíj bevezetésének feltételeit.
A személygépkocsit használók jelenleg matricás útdíjrendszerben használják az utakat, amit 1995-ben vezettek be. 2020 lesz az utolsó év, amikor még fizikai matricát kell vásárolniuk az autósoknak.
Az éves matrica ára jelenleg 1500 korona (19 500 forint), s ez az összeg az elektronikus útdíj bevezetése után legalább két évig nem fog emelkedni.
A matricának jelenleg három változata van: tíznapos, egyhavi és éves, ami a jövőben sem változik. Lényeges módosítás azonban, hogy az éves illeték ezentúl attól a naptól lesz érvényes 12 hónapig, amikor azt az autós megveszi. Eddig a matrica a naptári évben volt érvényes függetlenül attól, mikor vette meg azt valaki. A tárca mérlegelte az egynapos matricák bevezetését is, de kiderült, hogy ez nem lenne gazdaságos.
Az útdíj befizetését kamerákkal fogják ellenőrizni. A rendszer lehetővé teszi, hogy a jövőben bevezessék a regionális útdíjat is. A téma pillanatnyilag mérlegelés tárgya.
Jelenleg a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók fizetnek útdíjat elektronikusan Csehországban. Ezt 2007-ben vezették be, az állam éves bevételei ebből mintegy tízmilliárd koronára rúgnak. A matricák eladásából tavaly több mint ötmilliárd korona folyt be az államkasszába. A közlekedési minisztérium számításai szerint az elektronikus útdíjrendszer kiterjesztése a személygépkocsikra mintegy 220 millió korona pluszbevételhez juttatná az államkasszát. Ugyanakkor a rendszer üzemeltetése olcsóbb lenne, mint a jelenlegi matricás rendszeré.