Röviden – Volvo S60 T5 | |
---|---|
Mi ez? | A Volvo középkategóriás szedánja kétliteres benzinmotorral és automatikus váltóval. |
Mit tud? | Igényes stílusban, nyugodt és dinamikus élményt nyújtani 250 lóerővel. |
Mibe kerül? | Az R-Design szintjén 12,857 millió Ft az alapára, amit a német riválisokhoz lőttek be. |
Kinek jó? | Akik unják a megszokott formákat, vagy a német prémiummárkákat, és nem akarnak spórolós dízelmotorral járni. |
Felejtsük el végre a berögződést, miszerint a Volvo az unalmas szinonimája, és az unatkozó, jómódú amerikai háziasszonyok négykerekűje! Nos, az amerikait pont ne, mert az S60-as gyártása egyelőre kizárólag Dél-Karolinában folyik, ami nem lehet véletlen a keresletet illetően. A tavaly év végén bemutatott modell viszont az alapvető, márkára jellemző tulajdonságok és stílusjegyek megőrzése mellett már nagyon távol áll attól, hogy unalmas legyen.
Konfigurálása is hipp-hopp megvan, nem kell hosszú és felesleges perceket szánni a választásra: csak benzinmotorral (T4, T5, T6 és T8 jelzéssel), és kizárólag automatikus váltóval gyártják. Tesztautónkat éppen a 250 lóerős (T5), kétliteres motorral, amely kis meglepetésre csak az első kerekeket hajtotta. Ellenben legalább opcióként van összkerékhajtás.
Külső
A 4761 mm hosszú, 1850 mm széles és 1431 mm magas karosszériának sincs köze a szokványoshoz, letisztultsága, eleganciája és egyedisége különlegesebbé teszi a sokat látott prémiummárkák formatervénél. A Thor kalapácsát formázó nappali menetfény elöl, és a C-alakú hátsó lámpatest persze nagyon hasonlóvá teszi az S90-eshez, de az egymásra piszkosul hasonlító formák nem csak ennél a márkánál okoznak gondot a járókelőknek.
A Fusion piros metál névre keresztelt fényezés, valamint a 19 colos, 235/40-es méretű abroncsokkal szerelt kerekek tovább javítanak a megjelenésen, amely összhatásként így pont olyan, mint egy jó teniszpóló: sportos és elegáns egyben. Az R-Design felszereltségi szinttel járnak a hűtőrács, valamint az alsó és a szélső légbeömlők fényes fekete betétei, és 12 mm ültetés, amivel egy kicsit még dinamikusabb az összhatás.
Belső
Az utastér sem tér el látványosan az S90-től, de ebben az autóban ez inkább előny kell legyen, mint hátrány. Kiemelkedően jó a minőségérzet, az anyagok igényesek, a dizájn letisztult, egyedi és ennek ellenére jól használható, kellően méretesek a zsebek az ajtón és a tárolók a középkonzolon. Azt azért nem állítom, hogy egyszerű volna a központi érintőkijelző kezelése, de néhány hét használat után biztosan megszokható. A tableten nevelkedett generációnak kevesebb gondja lesz vele, mint az idősebbeknek, de a lényeg, hogy gyorsan reagál, így eggyel kevesebb okot ad az idegeskedésre.
Az első sorban bőséges a helykínálat, és a kényelem is első osztályú, hiába az erősen kunkorodó szélű ülés, ami mellesleg tényleg jól tartja a testet. A hátsó sorban sem kell szűkölködni, de itt inkább 185 centi a határ egy hasonlóan magas vezető mögött, és az ajtórés is elég szűkös a lefelé ereszkedő tetővonal miatt. A Bowers and Wilkins hifi mindkét sorban élvezhető, de ez egy 1 millió forintos extra, amit hasznosabb dolgokra is el lehet költeni. Hátul egy jól használható, 442 literes csomagtartó fogadja a velünk utazni kívánó tárgyainkat – sokkal tágasabb teret a konkurensek sem kínálnak ennél, a különbség nagyjából 9 százalék.
Technika
Ismerős, jól bevált technikára épül az S60 – az XC90, a S90/V90, az XC60 és a V60 után itt is az SPA padlólemez szolgáltatja az alapot. Ezzel együtt megérkezett a kettős keresztlengőkaros első futómű is, amely vezetési élményben elvileg többre képes, mint a hagyományos MacPherson felfüggesztés.
Az igazi újdonság mégsem ez, hanem inkább egy negatív hír, miszerint a V60-assal ellentétben ehhez a modellhez nem párosítható dízelmotor, sőt, váltóból is csak egy van, a nyolcfokozatú Aisin automata az egyetlen opció. A T5 motorhoz kérhető ellenben összkerékhajtás, de tesztautónkból ez kimaradt.
Nincs változás a kétliteres, négyhengeres motorok frontján sem, amelyből a T5 alulról a második a palettán, munkáját egy turbófeltöltő segíti. Maximális teljesítménye 250 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 350 Nm, amely együtt bőven elegendő a dinamikus autózáshoz. A 6,5 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő kifejezetten sportos érték, a 230 km/órás végsebesség pedig még Németországban is megállja a helyét. Ideális választásnak tűnik ez a motor, nagy szükségét nem látjuk a még erősebb benzineseknek, annak ellenére sem, hogy már az elöl kaparó S60 sem éppen pillekönnyű, több mint 1600 kilogramm.
Biztonság szempontjából utóbbi nem hátrány, de nem emiatt tartja a Volvo az egyik legbiztonságosabb autójának az S60-at, hanem a sok vezetői asszisztens miatt. A City Safety rendszer már szinte mindentől megvéd, vészfékez frontális ütközés esetén, kikerülő manővert végez ráfutásos balesetnél, valamint felismeri a gyalogosokat, autókat és a nagy testű állatokat is. Autópályán pedig simán képes haladni a forgalommal önmagától, csak néha kell hozzáérnünk a kormányhoz, hogy ne gondolja úgy, teljesen magára hagytuk.
Vezetés
Pedig kifejezetten izgalmasan irányítható az S60 saját kezűleg is, nem érdemes mindent a gépekre bízni, pláne, hogy nem is erre valók a segédek. Az igényes első-hátsó futóművel nem állítjuk, hogy élvezetesebb vezetni, mint egy BMW-t, vagy Alfát, de nem csak a márkához, hanem abszolút értékben is kellemes meglepetés. A kormányzás kellően direkt, a futómű pedig inkább feszes, mint puha, de egyik sem eltúlzott, inkább pont jól eltalált. Így van ezzel a nyolcfokozatú automata váltó is, ami a nem túl fürge induláson kívül gyakorlatilag mindent teljesen jól csinál, szépen, selymesen és fürgén kapcsolja végig a fokozatokat.
Ahogyan a többi modern limuzinban is, a Volvóban is a rendkívül jó hangszigetelés, a masszív érzet fojtja meg a sebességélményt, így inkább csak a digitális műszerfalról jön át, hogy már rég átléptük a megengedett sebességhatárt. Ami az átlagosnál is jobban hiányzik az autóból, az a motorhang, ami itt rendkívül szerény mértékben van jelen.
Az autó súlya és kidolgozási minősége nagyon kellemes és masszív benyomást keltő utazópartnerré teszi az autót, de a kátyúkkal megszórt budapesti utakon sem hallani zavaró zörgéseket vagy nyiszogást az utastérben. Mozgékonysága elfogadható a szűk utcákban, bár a parkolóházakban azért feltűnik, hogy összkerékhajtás nélkül sem igazán jó az autó fordulóköre.
Költségek
A 250 lóerős T5 R-Design alapára 12 857 000 forint, ehhez nagyjából négymillió forintnyi extrát kapott még a tesztautó, köztük az egymilliós hifirendszerrel. Sok mindent ehhez az autóhoz nem tudnánk hozzátenni, hogy még jobb legyen, de annyi kommentárt azért kíván, hogy ez nem kevés pénz, és egy szintet képvisel a német prémiummárkák árával. Aki idáig abban reménykedett, hogy egy biztonságos, kellemes vezetési élményt nyújtó, kényelmes, dinamikus, igényes és stílusos autót olcsóbban fog megszerezni, azt most ki kell ábrándítsuk. A fogyasztásról is illik pár szót ejteni, amiben a Volvo igen kellemes, 6 literrel is képes eljárni spórolós országúti tempóban, és annak duplájával is rövid belvárosi használat során.
Értékelés
Az S60 képes kitűnni még a prémium modellek között is, egyedi formaterve és különleges megoldásai éppúgy szerethetővé teszik, mint amilyen biztonságot sugároz masszív felépítésével és gazdag biztonsági felszereltségével. Sikereit a dízel hiánya, és a hosszú évek alatt kialakított biztonságos és kissé unalmas imidzse hátráltathatja ebben a szegmensben.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|