Önti ránk a pénzt az unió, elvileg hasít a gazdaságunk és papíron emelkednek a fizetések – ám a magyar járműpark valamiért csak tovább öregszik. Az autóinkon nyoma sincs az állítólagosan növekvő életszínvonalnak, jellemzően elkeserítően vénséges személyautókat használnak az átlagos magyar családok:
- 10,5 év volt a hazai járműpark életkora 2006-ban,
- 12,5 év lett az átlag 2012-re,
- 14,6 év most. Azaz lassan visszasüllyedünk oda, ahol 1991-ben tartottunk, akkor 16 év volt az átlag.
A folyamat ismert, azt viszont eddig nem tudtuk, hogy a Magyarországon legnagyobb darabszámban futó személyautók flottáinak konkrét modellenként mennyi a pontos életkora. A Vezess kikérte a KSH-tól az adatokat, amely a Belügyminisztérium legfrissebb statisztikáit felhasználva elküldte a táblázatokat.
Összeállításunkban azok a nagy számban használt modellek szerepelnek, amelyekből minimum 20 ezer darabon van jelenleg érvényes rendszám. Nem kevesebb, mint 35 ilyen különböző személyautó szerepel a hiánypótló listánkon, a legöregebbektől haladunk a kevés fiatal felé.
A 10 legidősebb modell, amelyet használunk
Sokat elmond a hazai helyzetről az alábbi táblázat. Suzuki Swiftből fut a második legnagyobb flotta Magyarországon, Volkswagen Golfból a negyedik, és e két modell állományának átlagéletkora a második és a harmadik legmagasabb.
Csak egy 11 esztendeje nem gyártott autó példányai idősebbek náluk. Az Opel Vectránál persze meg az igazán érdekes, hogy egyáltalán ekkora mennyiséget használunk még belőle, és nem a bontókban rozsdásodnak a maradékaik.
Átlagos életkor | Modell | Darabszám |
18,7 év | Opel Vectra | 32 390 |
17,4 év | Suzuki Swift | 224 224 |
17,1 év | Volkswagen Golf | 103 712 |
Mennyit növekedett az új autók ára az elmúlt 10 évben?
Nyilvánvalóan az árak miatt használnak olcsó, öreg roncsokat tömegek – de vajon mennyit változtak ezek az árak? Egyszerű játékba kezdtünk, félretettük a reálértéket, csak azt néztük meg, hogy forintban milyen összegek szerepeltek 2008-ban és 2018-ban ugyanazoknak a személyautóknak az árcéduláján. Egészen megdöbbentő, hogy éppen a dízelbotrány főszerepét játszó Volkswagenek és Škodák árai emelkedtek a legtöbbet Magyarországon tíz év alatt:
- a Škoda Octavia induló ára 2008-ban 3,66 millió forint volt, ezzel szemben 2018-ban 6,2 millió,
- a Volkswagen Passat dízel változatának az alapára 2008-ban 6,23 millió forint volt, 2018-ban már 9,6 millió.
Találtunk viszont olyan – meglehetősen kedvelt – márkát is, amelynek egyes autóin szinte forintra ugyanazok az árak szerepeltek tavaly, mint egy évtizede. Itt megnézheti és összehasonlíthatja az árakat, érdemes böngészni!
Folytassuk a sort a legidősebbekkel, vegyes kép tárul elénk. Régen leállt gyártású négykerekűek váltakoznak még ma is népszerű, nagy számban vásárolt modellekkel. Köztük az ország abszolút kedvencével.
Átlagos életkor | Modell(ek) | Darabszám |
16,7 év | Seat Cordoba | 21 477 |
16,1 év |
Suzuki Wagon R+ Fiat Punto |
37 804 51 517 |
15,9 év |
Opel Astra Volkswagen Polo Peugeot 206 |
261 351 72 049 44 896 |
15,6 év | Opel Corsa | 95 362 |
Milyen a bajnok? (Pontosabban: milyen az autó, amit a legtöbben megengedhetnek maguknak?)
A BM szerint ma Opel Astrából közlekedik a legtöbb érvényes rendszámmal. A 15,6 éves átlag nem azt állítja ugyan, hogy az 1998 és 2004 között gyártott mezei G-ből van a legtöbb, de sanszos.
Használt autót vásárló olvasóink részére számos tanáccsal szolgáltunk már a második generációs Astrával kapcsolatban (többek között itt és itt), a kompaktot széles karosszéria- és motorválasztékkal gyártották, 2004 és 2010 között immár Astra Classic II néven, Lengyelországban. Motorjai közül egyik benzines sem veszélyes, de talán a láncos, Z14XEP motorkódú 1,4-es a legjobb. Dízelként az 1,7 literest vennénk, ha muszáj, közös nyomócsöves befecskendezéssel.
Az NCAP 1999-ben törte össze, és a mai előírásoknál sokkal megengedőbb akkori mérce szerint is csak 4 csillagot kapott 20 éve. Itt a két évtizedes pdf a részletekkel.
12-15 évesek – a sűrű középmezőny
Franciák, németek és japánok, cifra a mezőny, akár a cirkuszkerítés. A Thalia vagy a 307 állománya új belépők hiányában nyilvánvalóan hónapról hónapra egyre korosodik, míg például az Auris név dobásával komoly családdá szélesedett Corollák átlaga lassan, de csökkenhet. Passatból is belép valamennyi új a piacra, de használtan, és idősen sajnos sokkal több.
Átlagos életkor | Modell(ek) | Darabszám |
15,1 év | Renault Thalia | 28 667 |
15 év |
Volkswagen Passat Honda Civic |
82 999 32 115 |
14,9 év | Peugeot 307 | 25 488 |
14,3 év | Toyota Corolla | 51 369 |
Álljunk csak meg egy percre, és húzzunk itt egy határvonalat. Most tartunk ugyanis az országos átlagnál, ami a BM legutolsó adatai szerint 14,6 év a 3,64 milliós hazai személyautópark egészét nézve. Innentől az átlagnál ifjabb flották jönnek.
Átlagos életkor | Modell(ek) | Darabszám |
13,7 év |
Renault Mégane Renault Clio |
74 365 43 674 |
13,6 év | Suzuki Ignis | 60 369 |
13,2 év | Škoda Fabia | 76 141 |
13,1 év | Ford Mondeo | 48 135 |
13 év | Opel Zafira | 31 648 |
12,9 év | Toyota Avensis | 20 738 |
12,7 év | Ford Fiesta | 51 039 |
12,1 év | Toyota Yaris | 52 546 |
12 év | Ford Focus | 108 981 |
Mindenképpen érdemes kiemelni az Astra/Swift/Golf vs. a Focus hazai jármű-állományának átlagos életkora közti különbséget. Ebből a négy modellből fut itthon a legtöbb, és bizony a Fordok jellemzően jóval fiatalabbak a másik háromnál. Ráadásul bő két és fél évvel még az országos átlag alatt is vannak.
Öregek a német prémiumok, akár az útjaink
Messze a 3-as BMW a legnagyobb számban használt prémiummárkás személyautó Magyarországon, egyúttal ennek a legvénebb az állománya is. Sajnos egyértelmű az összefüggés. Márkaszinten is a bajor márka állománya a legöregebb a német prémiumok között, majd az Audi jön, átlagosan a Mercedesek a legfiatalabbak.
Átlagos életkor | Modell | Darabszám |
17,5 év | BMW 3-as | 52 593 |
16,2 év | BMW 5-ös | 28 609 |
15,2 év | Audi A4 | 38 786 |
14,4 év | Mercedes E-osztály | 21 683 |
13,6 év | Audi A6 | 25 148 |
13,3 év | Mercedes C-osztály | 18 828 |
10 év | Mercedes A-osztály | 20 544 |
Mindössze 3 darab modellnek van 10 év alatt az átlagéletkora
Na, ez az igazán elkeserítő állítás. 32 modell flottája 10 év feletti, és mindössze csak 3 személyautóé 10 év alatti.
Az 1996-tól gyártott Octavia tökéletes családi autó lehetne kis hazánkban, de ahogy a magánszemélyek vásárlásait elemző cikkünkben kimutattuk, igen messze áll ettől a magyar valóság. A céges megrendelések tartják ilyen fiatalon a modellt. Éppen ellenkezőleg a Suzukinál, ahol az új SX4, és a crossoverré vált új Vitara házon kívüli ellenfél nélkül hasítanak minden vásárlói csoportban.
Átlagos életkor | Modell | Darabszám |
8,9 év | Škoda Octavia | 70 858 |
8,2 év | Suzuki SX4 | 35 693 |
3,9 év | Suzuki Vitara | 27 187 |
Összeállításunkban az illetékes minisztérium 2018. december 31-én zárt adatait használtuk, ezek az elérhető legfrissebbek, vagyis a cikkben szereplő átlagos életkorok többségéhez fél évet immár simán oda képzelhetünk. Természetesen az elmúlt nyolc hónapban vadonatúj személyautók is piacra léptek, de a kivonásoktól megtisztított számok sajnos alacsonyabbak az év első felében rekordot döntött használtautós importnál. Amelynek zömét fáradt, öreg harcosok alkották.