Még az összesen négy fordulót jelentő ázsiai hajrá van hátra a túraautó-világkupa (WTCR) 2019-es idényéből, a Hyundai magyar versenyzője, Michelisz Norbert pedig kimondottan előnyös helyzetből várhatja a folytatást. A nyári szünetig lebonyolított tizennyolc futamból kettőt tudott megnyerni – egyet a Nordschleifén, egyet a portugáliai Vila Realban –, ezzel a második helyen áll a pontversenyben, 24 ponttal elmaradva a Münnich Motorsport Hondáját terelgető Esteban Guerrieri mögött.

Önerőből lenne bajnok Michelisz 1

Szezonjának eddigi alakulását csütörtökön, a támogatója, az OMV üzemanyagcég által szervezett sajtóreggelin értékelte. „Abszolút elérhető távolságban van az első helyezett. Úgy tűnik, mindenképpen tovább folytathatom a harcomat a világkupa-cím megszerzéséhez az idei évben” – kezdte gondolatait a 35 esztendős pilóta. „Nyilván hátra van még négy versenyhétvége, és voltak olyan versenyzők, akik idáig picit balszerencsésebbek voltak, viszont erős csomagjuk van. Messze nem gondolom azt, hogy azon három-négy versenyző között dől majd el a bajnoki cím, akik most elöl vannak a bajnokságban. De magamat mindenképpen a favoritok közé sorolnám.”

„Magabiztosnak érzem magamat, és úgy érzem, hogy lendületben is vagyok. A fennmaradó versenyhétvégék közül pedig lesz még olyan, ahol megint csak mi lehetünk a referencia, és talán a meglévő két futamgyőzelmemet még egy-kettővel ki tudom egészíteni” – folytatta mondandóját. A sajtótájékoztató után a Vezess megkérdezte Michelisz Norbitól, hogy mi rejlik az eredményein is megmutatkozó magabiztosság mögött.

Önerőből lenne bajnok Michelisz 2

„A tavalyi év után én is próbáltam lehetőséget keresni arra, hogy hol fejlődjek. Az első ilyen támpont gyorsan jött az új gumikkal: a marokkói versenyhétvégén azt éreztem, hogy egy körön és hosszabb távon sem tudom feltétlenül kihozni azt belőlük, amit a márkatársaim igen. Ott rengeteget dolgoztam azon, hogy ezt a hiányosságot kiküszöböljem. És a teljesítményem kulcsa az, hogy többet dolgoztam, mint a legtöbben a bajnokságban, így felismertem olyan dolgokat is, amiket a többiek talán nem, vagy nem olyan korán, mint én” – felelte kérdésünkre.

„Technikai oldalról eddig a nagy meghibásodások elkerültek, gyorsan le is kopogom, mert remélem, hogy ez így is marad a szezon fennmaradó részében is. A stratégiámon már nem fogok változtatni az utolsó versenyhétvégéig, tehát nem leszek sem óvatosabb, sem agresszívebb, mert túl sok van még vissza az évadból” – tette hozzá.

Michelisz és az OMV a biztonságos közlekedésért

Önerőből lenne bajnok Michelisz 3

Kováts Botond, az OMV Hungária marketing menedzsere és Michelisz Norbert, a Hyundaiokat futtató BRC-csapat versenyzője.

A sajtóeseményen bejelentették, hogy az OMV a nyári MaxxMotion kampányával az autóvezetőket a tudatos közúti közlekedésre szeretné ösztönözni. Ennek keretében a legszerencsésebbek nyerhetnek egy vezetéstechnikai tréninget, amire a Hungaroringen található Groupama Tanpályán kerül sor, Michelisz Norbert és egykori csapattársa, a jelenleg F1-es kommentátorként tevékenykedő Wéber Gábor gardírozásával.

Az is szóba került a sajtótájékoztatón, hogy amíg a tavalyi szezon végén neki kellett segítenie Gabriele Tarquininek a bajnokság megszerzésében, addig most úgy tűnik, hogy mögé állt be a többi hyundaios. „Mind a kettő egyszerre” – válaszolta a témában felmerült kérdésre, hogy a jelenlegi helyzet könnyebbség-e, vagy inkább felelősség. „Bevallom őszintén, a tavalyi évnek elsősorban a második fele nem volt nehéz. Akkor is a harmadik helyen álltam a nyári szünet végeztével, ugyanúgy négy hétvége volt még hátra. A távol-keleti versenyek azonban nem úgy sikerültek, mint szerettem volna, aminek a következménye az volt, hogy két hétvégével a vége előtt megegyeztünk abban, hogy Tarquinit támogatom. Előrébb volt a pontversenyben, és ugyan matematikai esélyem még lett volna, de reális esélyem már kevésbé.”

Önerőből lenne bajnok Michelisz 4

Norbi elárulta, hogy erősebbnek érzi idén a négyfősre bővült BRC csapatát, de hamar leszögezte, hogy elsősorban önerőből nyerne, és nem úgy, hogy a márkatársaira – Tarquinire, Nick Catsburgra és Augusto Farfusra – van utalva.

Komoly vitákat váltott ki a WTCR-ben és más TCR-bajnokságokban a BoP-, vagyis a teljesítmény-kiegyenlítő, illetve a súlykompenzációs rendszer az elmúlt másfél évben. „Ez egy nagyon érzékeny téma. Nyilván abban a bajnokságban, ahol van esélykiegyenlítő-rendszer, akik mindig hátul vannak, azt mondják, hogy ez nem egy jó rendszer, akik meg elöl vannak, azok viszont mindig dicsérik. A Hyundai ugyan elöl megy, mégis néha a házunk tájáról is elhangzanak kritikus megjegyzések a BoP-t illetően. Én alapvetően azt gondolom, hogy mivel mindig is jellemezte a túraautó-bajnokságokat az esélykiegyenlítő-rendszer, nem gondolom, hogy ördögtől való az, hogy van a túraautó-világkupában is” – fejtette ki véleményét a szisztémáról Norbi, hozzátéve, hogy az arányos esélykiegyenlítésnek kellene lennie a kulcsnak. Arra is felhívta a figyelmet, hogy idény közben nem variálná a BoP-értékeket, sőt, pályaspecifikussá tenné az egészet.

Önerőből lenne bajnok Michelisz 5

A következő három és fél hónapban még Ningpóba, Szuzukába, Makaóba és Sepangba látogat el a világkupa. Norbi így látja az esélyeket: „Szerintem Ningpóban lesz a legerősebb az autónk a tavalyi eredmények alapján, viszont a fennmaradó versenyhelyszínek közül nekem az a legkevésbé kedvelt. Ellenben Szuzuka az egyik kedvencem, futamot is nyertem már ott, és Makaót úgyszintén szeretem. Malajziában már teszteltem, annak ellenére, hogy korábban ott még nem versenyeztem.”

A hímesházai születésű versenyző esélylatolgatása szerint, amennyiben áthidalja a tavaly felmerült problémákat, Ningpóban benne van a pakliban a pole és a futamgyőzelem is, míg az utolsó három hétvégén nagyon kiélezett lesz a verseny a gyártók között, így nagyobb szerepet kaphat a szerencse.

Michelisz a Hyundai elektromos túraautós programjáról

Elkezdett zörögni a haraszt az utóbbi időkben, ugyanis a Hyundai nem olyan régen elhintette, hogy szeptember 10-én, a Frankfurti Autószalonon bemutat egy új, elektromos versenyautót. Bár a közlemény nem utal rá egyértelműen, a beharangozó videó és több sajtóspekuláció alapján arra lehet következtetni, hogy a Cupra után a dél-koreai gyártó is beszállhat a jövőre útjára induló ETCR-be. A Vezess a sajtótájékoztató után arról érdeklődött Michelisz Norbinál, hogy mennyire hozza lázba őt az elektromos projekt.

Önerőből lenne bajnok Michelisz 6

„Nagyon örülök neki, hogy a Hyundai a túraautózásnak ezen válfajában is részt fog venni a jövőben. Abban egyetérthetünk, hogy középtávon az elektromos- és a hibridhajtás az, ami jellemezni fogja a közúti autózást és az autó- és motorsport világát is. Az, hogy ez hosszú távon egy életképes koncepció-e, nyilván rengeteg vita forrása. Nekem ez mindenképpen egy új és érdekes vonulat, ami a túraautózást képviseli, és mivel látok benne potenciált, ezért nagyon örülök neki, hogy úgy tűnik, hogy a Hyundai is felkészül erre az új kihívásra.”

„Nagyon szívesen” – felelte arra a kérdésre, hogy ki is próbálná-e adott esetben az autót. „A kérdés az az, hogy abban az esetben, ha tényleg létrejön ez az elektromos túraautó-bajnokság, hogy mikor lesz hasonló szakmai szinten, mint a jelenlegi WTCR. Ami engem illet, versenyzői oldalról mindent érdekesnek találok, ami magas szakmai színvonalat képvisel. A Formula-E esetében is látszik, hogy az első 2-3 tapogatózó év után olyan szintű bajnoksággá nőtte ki magát, ami borzasztóan érdekes adott esetben a Forma-1-ből érkező topversenyzők számára is.”