A két vállalat együttműködése többről szól néhány papír aláírásnál, a CNH Industrial ugyanis 250 millió dolláros részesedést vásárol a Nikola Motor Companyban. Az amerikai start-up jegyzett tőkéje ezáltal egymilliárd dollár fölé emelkedik, de a CNH Industrial részesedése a többi befektetővel együttvéve sem haladja meg a 25 százalékot a cégben. 

A tőkeinjekciót alapvetően gyártás- és termékfejlesztésre, valamint a hidrogéncellás Nikola Two és az európai fülkés, szintén hidrogéncellás Nikola Tre nyerges vontatókhoz való kulcsfontosságú technikai komponensek előállítására szánják. Az együttműködés ugyanakkor kiterjed a Nikola One hálófülkés csőrősére is. Az amerikai fejlesztésű üzemanyagcellás teherautókhoz ugyanis felhasználják majd az IVECO és az FPT Industrial tapasztalatait is.

Elektromos és hidrogéncellás teherautókat fejleszt a Nikola és az Iveco 1

Nikola One hidrogéncellás nyerges vontató a leleplezéskor.

Az amerikai és az európai vállalatcsoport más téren is összekapcsolja a szinergiáit. Egyik ilyen a gázhajtás, azon belül is az LNG-vel hajtott járművek fejlesztése. A CNH Industrial leányvállalata, az FPT Industrial vezető szerepet tölt be az alternatív hajtásláncok terén, az elmúlt két évtizedben ugyanis 50 ezernél is több földgázzal működő motort értékesítettek. A cégcsoporthoz tartozó IVECO pedig 28 ezer gázhajtású buszt és teherautót adott el eddig, amelyekbe egytől-egyig az FPT Industrial motorjait szerelték be. A Nikola hasonló szerepet szeretne betölteni Európában és Észak-Amerikában a hidrogén terén, éppen ezért jelenleg is keresi a partnereket a két földrészen egy sűrű lefedettséget biztosító hidrogéntöltő-hálózat kiépítésére. 

Elektromos és hidrogéncellás teherautókat fejleszt a Nikola és az Iveco 2

Nikola Two sok tekintetben hasonlít a One-ra.

A megállapodás stratégai fontosságúnak jelölte meg a Nikola Two üzemanyagcellás nyerges észak-amerikai sorozatgyártásának beindítását, valamint az új Iveco S-way technológiájának felhasználását a Nikola Tre nyerges vontatóban. A tervek szerint ugyanis az eredetileg hidrogéncellás Tréből készülne elektromos változat is, amelyet nem csak Európában, hanem Észak-Amerikában is forgalmaznának. 2022 második negyedévére pedig több akkumulátortechnológiás (BEV), üzemanyagcellás (FCEV) modellt mutatnak be az együttműködésnek köszönhetően.

Elektromos és hidrogéncellás teherautókat fejleszt a Nikola és az Iveco 3

A Nikola Tre az európai piacra készül. Fotó: Arjan Vethoven

A felismerés, hogy a járművek károsanyag-kibocsátását radikálisan csökkenteni kell még fejlettebb technológiai megoldásokat követel meg tőlünk. Az IVECO ezért még szélesebb kínálatot kíván az üzemeltetők rendelkezésére bocsátani beleértve a földgázzal hajtott és hidrogéncellás elektromos járműveket is” – mondta Hubertus Mühlhäuser, a CNH Industrial ügyvezető igazgatója.

Itt az idő végre nullemissziós megoldásokat kínálni a nehézkategóriás teherautó-szegmensben. Amíg más gyártók úgy vélik, hogy a kibocsátásmentes technológia elterjesztése nem valósulhat meg a rövid határidők miatt, a Nikola, az FPT Industrial és az IVECO bebizonyítja, hogy mindez lehetséges” – jegyezte meg Trevor Milton, a Nikola Motor Company elnöke. Hozzátette: a Nikola rendelkezik a szükséges technológiai know-how-val, de szüksége van egy európai partnerre, hogy a kontinensen is elérhetővé tegye a hidrogéncellás nyerges vontatókat. A Nikola első embere arra is utalt, hogy a CNH Industrial rendelkezik azzal a tudással a gyártás- és a gyártmányfejlesztés során, amivel az ő cégük még nem. Éppen ezért eddig sokan kételkedtek abban, hogy képesek lesznek-e elindítani a sorozatgyártást.

Elektromos és hidrogéncellás teherautókat fejleszt a Nikola és az Iveco 4

A Nikola Two belső tere.

Eddig az Iveco és a CNH Industrial alapvetően a gázhajtásra épített, legyen szó a könnyű, vagy nehéz teherbírású teherautókról. Igaz, a kínálatban jelen van a kis elektromos Daily is.

A vállalatcsoport haszonjármű és különleges jármű üzletágának elnöke, Gerrit Marx azonban olyat mondott, ami akár egyfajta fordulatnak is értelmezhető:„Míg jelenleg az LNG mint üzemanyag lényegesen alacsonyabb károsanyag-kibocsátással rendelkezik keréktől kerékig számított intervallumban, addig közép- és hosszútávon az üzemanyagcellás és az akkumulátortechnológiás haszonjárművek segíthetnek megvalósítani a nullemissziós áruszállítást” – hívta fel a figyelmet a szakember.