A jövő évtől a termékportfólióban szereplő modellek 95 százalékánál a jelenlegi 120,5 grammos átlagról kilométerenként 95 grammra kell csökkenteni a járművek szén-dioxid-kibocsátását. Az EU-ban forgalomba helyezett új autók mindegyikének meg kell majd felelni az előírásnak 2021-ben. A szén-dioxid-kibocsátást 2021 és 2030 között pedig további 37,5 százalékkal kell csökkenteni a 2007 és 2021 között megkövetelt 40 százalékos csökkentés után.
A jövő évtől életbe lépő alacsonyabb küszöb nem is jöhetne rosszabb időben az értékesítések csökkenésével küzdő autóiparnak. Ráadásul a vásárlói preferenciák is egyre inkább az SUV-k felé tolódnak el az alacsony fogyasztású dízelautóktól.
Az autóipar már régen feladta, hogy enyhébb környezetvédelmi határértékeket alkudjon ki a politikai döntéshozóknál.
Herbert Diess, a Volkswagen konszern vezérigazgatója rámutatott: a zöld törekvésekkel összhangban meghozott korlátozások özöne is alátámasztja, hogy helyes döntés volt elindítaniuk a 80 milliárd eurós elektromos járműtechnológiai fejlesztési programjukat azzal a céllal, hogy a világ legnagyobb elektromos autógyártójává tegyék a konszernt.
„Több más autógyár mellett még az elektromos autók gyártásában későn érkezőnek számító Toyota is ráállt az elektromos technológiára” – mondta, hozzátéve, hogy „tehát igazunk volt”.
A környezetvédelmi előírásokat teljesítő autókat úgy 10 ezer euróval többe kerül megépíteni és olyan modellekkel kell feltölteni a termékportfóliót, ami nem biztos hogy kell majd a vásárlóknak – mutatott rá a PSA egyik felső vezetője. „Egy robbanóelegy minden eleme egyszerre rendelkezésre áll” – tette hozzá.
Az autógyáraknak a határérték felett kibocsátott szén-dioxid után autónként és grammonként 95 eurót kell majd bírságként leróniuk, ami így könnyedén százmilliós tételekre is duzzadhat. Jelenlegi modellkínálatuk kibocsátása után például – ha az változatlan maradna – 2021-ben 25 milliárd eurós bírságot kellene kifizetniük az autógyáraknak.
A bírság elkerüléséhez szükséges modellfrissítés fejlesztési költsége pedig az összegnek legalább a felét törli majd le nyereségükből Max Warburton, a Sanford C. Bernstein brókercég szakértője szerint. Rámutatott viszont, hogy „egyelőre nagyon is bizonytalan az új technológia piaci fogadtatása, meg hogy a vevők egyáltalán mennyit lesznek hajlandóak fizetni érte”.