Mi a közös az unokáját ritkán látogató nagymamában és a neves vidéki lakberendezőben? Sajnos ez nem egy frappáns poénnal záródó vicc felvezető kérdése, inkább a szomorú valóság.

A személyes ismeretségi körömben él egy 68 éves nagyi, akinek komoly nehézséget okoz fellépni a távolsági busz lépcsőire, viszont vidéki otthonában napi szinten vezeti kiskategóriás személyautóját. Ennek ellenére egyszerűen nem mer eljárni vele a Budapest belvárosában élő unokáihoz, mert korábbi tapasztalatai szerint lehetetlen parkolni a gyerekek lakóhelyénél.

Nála is jobban gyűlöli a fővárosi parkolást az a lakberendező ismerős, aki többször csak messze tudott megállni az átalakítandó lakástól, majd egy idő után feladta. Egyszerűen nem vállal munkát Budapesten, hiába adják kézről kézre a felkapott szakember telefonszámát a leendő ügyfelek. Főváros? Ne haragudjon, nem lehet parkolni, nem megyek!

Ügyes magyarok megoldották a parkolási problémákat 1

Tovább rontott a helyzeten, hogy 2017-ben megszűnt az ország legnagyobb, nem hivatalos P+R parkolója az 56-osok terén

Számok is bizonyítják, súlyos probléma a parkolás

Sajnos nem mindenki teheti meg a távol maradást, ráadásul azt sem, hogy a tömegközlekedést választja. A probléma közismert, és egy érdekes felmérés számos részletre is rávilágít. Érdemes átfutni a Parkl 600 válaszadóval készült jelentését, ez a cég fejlesztette ki azt a rendkívül hasznos alkalmazást, amely megkönnyíti az autósok számára a zárt téri és utcai parkolás egész folyamatát.

Alapadat, hogy a kutatásban részt vevők 90,2 százaléka számára valamilyen mértékben probléma letenni az autót, pedig a 49 százalékuk maximum heti 2 órát parkol a főváros zsúfolt belső részében, 73 százalékuk délutánonként. Nagy részük a zónahatárokat sem igazán ismeri, márpedig számos olyan utca létezik Budapesten, amelynek a két oldala két különböző kerülethez, így két eltérő zónához tartozik.

Ügyes magyarok megoldották a parkolási problémákat 2

Ilyen a Király utca, amelynek a VI. kerületi szakaszán bírságol sokadjára az ellenőr egy külföldi kisbuszt

Lehet trükközni, akár kollektíven, de jó ez?

Átlagos iroda Budapesten, a munkakezdéskor leteszik autóikat az épület előtt az ott dolgozók. Fizetőövezet, ám ők nem vesznek parkolójegyet reggel 8-kor. Mondjuk 9.30-kor ér oda az ellenőr, sorra pakolja a Mikulás-csomagokat a szélvédőkre. A portás résen van, azonnal jelez az érintetteknek, akik 9.30 és 9.35 között mobilparkolást indítanak a telefonjaikon, megváltva ezzel a parkolási jogosultságot, amit 9.50-kor leállítanak. Ezzel arra a napra már meg is vannak, ugyanis a pótdíj kiszabásának időpontjától számított 5 percen belül váltott parkolási jogosultság (jegy, vagy mobilfizetés) bemutatása után a pótdíjat törölni kell. Hiába jár arra később is az ellenőr, vagy bármely kollégája, hiába fizetés nélkül parkolnak a nap további részében is az autók, mivel ott van rajtuk a pótdíjfizetési felszólítás, aznap ezeket a járműveket már nem lehet megbírságolni ugyanott állva.

No de miért nem működött régen ez a trükk, és miért működik ma? “Korábban havonta egyszer lehetett az ügyfélszolgálati irodán bemutatással ezt elérni, ma már korlátlan alkalommal. A Kúria eltörölte az egyalkalmas korlátot, akár havonta minden nap el lehet ezt játszani, ráadásul elég akár a bírósági szakban bemutatni a pótdíjazás után váltott jogosultságokat. Ez azt jelenti, hogy egy negyedórás jogosultság kifizetésével (plusz a mobilfizetés díja) mondjuk a 440 forintos óradíjú zónákban mintegy 200 forintból megoldható 4400 forint helyett az egész napos parkolás” – mesélt tavalyi interjúnkban a Vezessnek az új trükkről Sipos László, a Magyar Parkolási Szövetség felügyelőbizottsági elnöke.

Korlátos ismeretek az árakról, fizetési nehézségek

Meglepő, hogy a nagyrészt fővárosban élő válaszadóknak a 27,4 százaléka nem ismeri a fizetős parkolás költségeit, a fizetési lehetőségeket pedig a többségük nehézkesnek tartja.

Habár az utóbbi években lendületesen terjed a mobiltelefonnal fizetők aránya, még mindig kisebbségben vannak az összegyűjtött aprójukat automatákba dobálókkal szemben. Mobilalkalmazással 10 százaléknál kevesebben fizetnek, de egyre terjed a szimpatizálók száma.

Miközben sorra épülnek be a belváros még itt-ott szabad telkei (alattuk mélygarázzsal), a legtöbben utcán parkolnak, ám a felmérés szerint egyre többen nyitottak rá, hogy fedett parkolóházban hagyják az autóikat, ráadásul ezért alkalmazással fizetnének.

Ügyes magyarok megoldották a parkolási problémákat 3

Alkalmazással nincs Mikulás-csomag

Létezik megoldás

A Parkl nevű magyar vállalkozás által gründolt applikáció 2017 vége óta segíti zárt térben a szabad helyek keresését. Az utcán parkolás megkezdésekor pedig megadja a zónakódot, az óradíj összegét, és hogy meddig kell fizetni. Sajnos ez sem egységes: 18 óra, lehet 18.30 vagy éppen 20 óra. Ráadásul ez a segítség nem csak Budapesten, hanem utcai parkolás esetén az ország egész területén, minden fizetőövezetes zónában működik.

Napon belüli és napon túli megújítással is működik, a parkolás részletei átláthatóvá válnak. Előre tudja mindenki, hogy mennyit fizet, mindezt készpénzmentesen, előleg feltöltése nélkül.

Talán a legklasszabb szolgáltatása az appnak, hogy zárt mélygarázsok szabadon lévő helyeire is odairányítja az autóst, mint amikor a navigáció célra vezet. A Parkllal parkolóházak, szállodák, irodakomplexumok és társasházak parkolói is elérhetővé válnak, így biztos, hogy mindenki talál helyet az autójának Budapesten, ráadásul az úti célhoz legközelebbi szabad parkolót kínálja fel a rendszer.
Úgy működik, mint a filmekben: a térkép vezeti az autót, a telefon segítségével nyílik a sorompó, kifelé pedig nem kell aprót dobálni az automatába, az applikáció kienged.

Ügyes magyarok megoldották a parkolási problémákat 4

Jelzi az app a mélygarázsok szabad helyeit

Így stresszmentessé válik a parkolás, mindig van szabad hely, ráadásul bolyongani sem kell érte, az applikáció egyből odavezeti a sofőrt. Remélhetőleg ezzel kezd egyre normálisabbá válni Budapest és nagyvárosaink parkolási helyzete, és talán kevesebb lesz a gagyi trükközés: a ponyvázás, a rendszámbérlés, a mozgáskorlátozottak kártyáival ügyeskedés és a csomagtartózás.