Az AXL koncepciójármű távirányítással működtethető, de menet közben saját maga „tájékozódik” a környezetéről a biztonságos közlekedés érdekében. A járművet ennek érdekében külső kamerákkal, szenzorokkal és lézerradarral szerelték fel. Ezeket a technikai eszközöket a tervezők szinte alig észrevehetően rejtették el a karosszériában, ettől olyan hatást kelt az AXL, mintha már nem is koncepciójármű, de legalább nullszéria lenne.

Ezzel a koncepcióval jelentős lépést tettünk a jövő intelligens áruszállítási rendszerei felé, amelyekben kulcsfontosságú szerepet fognak betölteni az önvezető járművek” – jegyezte meg a fejlesztés kapcsán Henrik Henriksson, a Scania elnöke. Hozzátette: nem állnak le az ilyen és ehhez hasonló koncepciójárművek fejlesztésével a jövőben sem. 

Sofőr nélküli dömpert mutatott be a Scania 1

A fülke nélküli dömper megépítése komoly előrelépés, a Scania ugyanis 2016 óta szorgalmasan dolgozik a bányában dolgozó billencsesek automatizálásán. A kezdeti időkben ugyanakkor még szériagyártásban készülő teherautókat „öltöztettek fel” a szükséges technológiával. A svéd gyártó tavaly pedig bejelentette, hogy már üzemeltetőknél is tesztelik az általuk kifejlesztett technológiát.

Ezeknél a járműveknél ugyanakkor sokkal fontosabb a megbízható működést nyújtó szoftver, mint maga a hardver. A Scania AXL vezérlését is egy rendkívül összetett szoftverrel oldják meg, amely egyrészt végrehajtja a vezérlőközpontból érkező utasítást (vigyen el A-ból B-pontba egy rakás homokot), másrészt pedig autonóm módon gondoskodik a jármű hajtásláncának vezérléséről, így például a kormányzásról, gyorsításról és lassításról. A lentebb látható imidzs videó szerint egész jól elboldogul az AXL, amelyből ráadásul már három is van. 

 

 

Meglepő módon a vezetőfülke nélküli Scaniákat nem nullemissziós, hanem dízelmotorral szerelték, amely biodízellel üzemeltethető. Az önvezetéssel kapcsolatos kutatások egyébiránt meglehetősen széles területet ölelnek fel a svéd gyártónál, ugyanis nemrég egy önvezető autóbuszt is bemutattak.