Röviden – Cupra Ateca 2.0 TSI 300 LE DSG 4DRIVE
Mi ez? A Cupra Ateca igazából egy SEAT Ateca, nagy, erős motorral, összkerék-hajtással és gonoszra maszkírozott kasztnival. Ez az új spanyol márka első saját modellje, amit ha minden jól megy, több is követ
Mit tud? A VW építőkockáiból összerakott sportos SUV, ami nagyon egyedinek szeretne látszani
Mibe kerül? A Cupra Ateca árlistája 15,286,570 forinttól indul, amit már csak különféle extrákkal lehet tovább növelni, drágább motort, bonyolultabb hajtásláncot nem lehet hozzá rendelni
Kinek jó? Aki úgy szeretne egy vadonatúj, szinte ismeretlen márka autójába ülni, hogy közben kipróbált műszaki tartalmat szeretne a feneke alatt tudni, az örülhet a Cupra Ateca-nak

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 1

A Cupra vadi új autómárka, amely a SEAT-ról leválva, 2018-ban vált önállóvá. Korábban a Volkswagen csoport tagjaként működő SEAT legsportosabb, legerősebb modelljein díszlet a Cupra felirat. Ezek közül próbáltunk már többfélét, és szerettük is őket, de a spanyolok úgy érezték, ennél több lehetőség van a névben, így egyszer csak kreáltak új logót is a már bejáratott név mellé, majd piacra dobták a Cupra márkát. Ami egyelőre azért mégiscsak egy SEAT, igaz, abból valóban elég sportos darab. Megjelenésében és műszaki tartalmában egyaránt. 

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 2

A Cupra Ateca alapját adó SEAT Ateca már nem újdonság, próbáltuk már kicsike, háromhengeres motorral, és 150 lóerős, kétliteres dízelmotorral, összkerék-hajtással, valamint kézi váltóval is. A Cupra, mármint a SEAT nélküli, pedig már megint teljesen más kaliberű járgány a maga 300 lóerős benzinmotorjával, 4×4-es hajtásával, DSG váltójával. 

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 90

A négy kipufogócső valódi

Külső

Közepes méretű jószág a Cupra Ateca, szabadidő-autó karosszériája 4376 milliméter hosszú, 1841 mm széles, és 1601 mm magas – tetősínnel pedig 1615 mm – tengelytávja 2631 mm-es. Persze az Ateca formája, karosszériája felismerhető, hiába cserélték le rajta a SEAT emblémát, valami Rorschach ábra szerű motívumra, amit fantáziaszegény gazdájú bicepszeken vagy lányok pucér, póló alól kikandikáló derekán szokás látni tetoválásként.

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 91

Állítólag két darab, egymással szembefordított C betűt kéne itt látnunk

Becsszó nagyon szeretném megérteni, miért néz így ki, de ahogy ezt a videót elnézem, úgy látszik, a gyár sem igazán tudja megmagyarázni. Sőt, igazából az egész autóra látványosan nincs magyarázatuk, elég elolvasni a Cupra magyar oldalán található ordas nagy, Coelho-díjas rizsákat, mint például ezt:

„A cél az volt, hogy újragondoljuk a SUV koncepcióját. Nem határoltuk be magunkat a lehetőségek és elvárások által. Ezért visszamentünk az alapokig, hogy megalkossuk az utat, mely idáig vezetett.”

Ijáájj!

Ugorjunk vissza az autóhoz, amelyet a 19 colos, látványos felnik mögül kikukucskáló Brembo féknyergeken kívül a módosított lökhárító, a dupla kipufogó és az alaposan megfolyt méhsejtmintára hasonlító hűtőrács különböztet meg a mezei Atecától. Meg ugye a Cupra feliratok elöl, hátul. A tesztautó – nem vicc – Feketemágia metál fényezéséhez jól illenek a rézszínű emblémák, illetve a szintén rézszerű betétekkel megbolondított felnik is. 

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 92

Lyuggatott féktárcsa kukucskál ki a légies felni lyukai között

Belső

Belseje ugyanazt a komor hangulatot hozza, mint a külseje, berendezése pedig néhány apróságtól eltekintve ugyanaz, mint amilyennel a normál Ateca-ban is találkozni. Csupán a kormány belseje kapott karbonmintás borítást, az ülések oldalán is feltűnik a karbonminta és rézszínű díszöltések futnak végig az Alcantara betétekkel feldobott ülésének és a kellemes fogású, vastag kormányának díszvarrásain. Ennyi. A többi szinte kapcsolóra pont ugyanaz, mint a mezei Atecában, vagy ha kicsit messzebbről nézzük, akkor az összes VW konszern által gyártott modellben. Nagy egyediség az emblémán kívül belül sincs.

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 93

Komor belső, de az anyagok klasszak

Műszerfala egyetlen nagy monitor, amin többféle elrendezésű és tartalmú adathalmazt nézhet a vezető. Sajnos pont a legérdekesebbeknél fordul elő, hogy a sarokba, vagy máshova eldugott mezőben kéne megtalálni a pillanatnyi sebességet, vagy egyéb fontos adatot. Kicsit arrébb pedig egy másik monitor jön, a könnyen, logikusan kezelhető fedélzeti rendszerrel, ami képes a telefon képernyőjét is tükrözni, illetve a telefonon futó navigációs program adatait is megmutatja. Van pár modellspecifikus trükkje is, amelyek főleg a száguldáshoz kapcsolódnak. 

Ha türelmesen vársz, előbb utóbb végignézheted az összes műszerfalat:

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 94

Kompakt méretéhez mérten négy felnőtt kényelmesen elfér benne, üléspozíciója kényelmes, temérdek USB töltőpontot találni a kabinban a mindig éhes elektromos eszközöknek, és a nagyméretű üvegtető a komor, sötét belsőbe is képes egy kis fényt, frissességet csempészni. 

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 95

Karbon háttér előtt díszlik az érthetetlen embléma

Csomagtartója az összkerék-hajtás miatt valamivel kisebb, mint az elsőkerék-hajtású változaté, de a 485 literes tér jól használható, vannak hátul mélyebb rekeszek, van mire akasztani a szatyrokat, két darabban, akár a csomagtartóban található fülekkel is ledönthetőek a hátsó üléstámlák, amik sajnos nem adnak teljesen sík felületet. Akad még apró ajtó a síléceknek, hosszabb cuccoknak, de sajnos pótkerék nincs, csak gumis barkács kezdőkészlet. 

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 96

Az összkerékhajtás miatt 500 liternél valamivel kisebb a csomagtartó

Technika

Motorválasztéka egyetlen darabból áll, 2,0 literes, 300 lóerősre húzott turbós benzinmotor dühöng a Cupra orrában. A 400 Nm csúcsnyomatékú motorral 5,2 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, miközben a hétfokozatú, dupla kuplungos – DSG – váltó kapcsolgatja a különböző áttételeket és alapáron belekerül az adaptív lengéscsillapítás is. Hogy a 300 lóerő valahogy eljusson az útig, és ne csak kékes füst hömpölyögjön elő az autó elől, haldexes összkerék-hajtást is kapott a Cupra Ateca. A hátsó kerekek akkor részesülnek igazán a nyomatékból, ha az elsők elpörögnének.

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 97

Elektromos kézifék és a programválasztó tárcsa

Vezetés

300 lóerővel, személyre szabható beállításokkal igazán izgalmas dolog a Cupra Ateca. Pláne, ha még hangja is lenne, mert a megjelenése alapján valami ordas durrogást, röfögést simán elbírt volna az autó karaktere. Legalább Cupra üzemmódban. De nem, némi vérszegény morgáson kívül nem kap a vásárló színházat a pénzéért. 

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 98

Sajnos nem jön földöntúli hörgés azokból a kerek csövekből

Fékjei újkorukban biztos remekül dolgoztak, de így, ki tudja hányadik teszthét után már sajnos nagyon lerongyolódtak. Kár értük, mert így már hétköznapi használat mellett is zavaróan működnek. Az elöl McPherson, hátul többlengőkaros felfüggesztés a vártnál több komfortot kínál, a 19 colos kerekeket látva, ennél kényelmetlenebbre vártam. Kellemes csalódás volt, hogy nem kőkemény a futómű, hanem teljesen vállalható. Aztán ha kell, lehet rajta keményíteni. A középkonzolon lévő forgókapcsolóval lehet a különféle vezetési stílusok között váltogatni, a takarékos valóban egész kilúgozott élményt nyújt, lustán kapcsolgató váltóval, de a takarékosság ígéretével lehet ilyenkor autózni.

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 99

Sportos játékokhoz ez a kijlző passzol

Addig, amíg nem nézünk a fogyasztásmérőre, amivel a 9 liter körüli érték, már egész jónak számít. Sportba, illetve a legdurvább Cupra üzemmódba kapcsolva aztán pörögnek a literek a skálán, ilyenkor bőven 10 liter fölötti értékek sokkolják a sofőrt. Városi és városon kívüli szakaszokkal – autópályát kerülve – a teszthét után 11,6 literes átlagot számoltam. Ami messze van az ígért 7,4 litertől, de 300 lóerős SUV-től nem is szabad ezt várni.

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 100

Kétliteres, turbós, 300 LE-s motor, 400 Nm csúcsnyomatékkal

Kormánya pontos, sokat nem kell forgatni a végállások között, és a futóműhöz hasonlóan ezt is lehet keményebbre-puhábbra állítani. Fordulóköre 10,8 méteres, a karosszéria pedig autózás közben jól átlátható, tolatva parkolásnál pedig segít a kamera, hogy ne tegyünk kárt se az autóban, sem a környezetében. 

Költségek

Alapáron 15 286 570 forinttól lehet Cupra Atecához jutni, amire 50, vagy 180 ezer forintos felár rögtön a fényezés – értelemszerűen a metál a több – a Brembo fékrendszer a Beats Audio csomaggal egymillióért, az üvegtető 340 ezerért, különféle vezetőtámogató rendszereket tartalmazó csomagok 120 és 330 ezer forint közötti áron, elektromosan nyíló, záródó csomagtartóajtó 170 ezerért, fűthető szélvédő pedig 62 ezer forintért rendelhető a Cupra Ateca-hoz. 

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 101

A hátsó üléseken két felnőttnek is van elég hely

Értékelés

A Cupra Ateca szabadidő-autónak piszokgyors, és remekül vezethető valami, de valóban sportos, „mezei” autókhoz, sportkombikhoz képest viszont már nehézkesebb és kevésbé gazdaságos. Az első önálló Cupra modellt nézzük inkább egy okos, biztonsági kezdetnek, hiszen manapság szabadidő-autóval nehéz mellélőni, arra tuti lesz vevő. De a Cupra konyhájában már ott rotyognak a következő olyan, már vélhetően valóban saját modellek is, mint például a Formentor, vagy a nemrég Frankfurtban bemutatott Tavascan

A SEAT gonosz ikertestvére – Cupra Ateca 102

USB töltőpont és tréfás telefontartó

Mellette – Ellene
 
  • Bitang erős, és ennek megfelelően is megy
  • Komfortos belső
  • Temérdek vezetőtámogató rendszer
  • Logikus, jól működő fedélzeti rendszer
 
  • Szinte semmilyen hangélményt nem kínál
  • A katalógusadathoz képest fájdalmas fogyasztás
  • Az extra megjelenés, puccos gúnya ellenére ez mégiscsak egy VW kockákból összerakott termék

Szavazás

Hány pontot adnál a 300 lóerős Cupra Ateca-nak?
átlag
6.76
szavazat
387
Hány pontot adnál a 300 lóerős Cupra Ateca-nak?