Éppen 10 évvel a legsúlyosabb szalonbezárások után nagyot kaszálnak manapság az akkor életben maradt kereskedők. Január elejétől szeptember végéig 115 106 személyautót helyeztek forgalomba itthon a Datahouse legfrissebb adatai szerint, megállíthatatlanul emelkedik tovább az évek óta tartó lendület, bár a dinamikája csökkent. Kereken 10 százalékos a növekedés a tavalyi háromnegyed éves adathoz képest, 39,8 százalékos 2017-tel összehasonlítva.
Különösen szép eredmény, hiszen betegeskedő környezetben emelkedik tovább a magyar piac. Európa egésze ugyanis 3,2 százalékkal csökkent az ACEA szerint 2019 első nyolc hónapjában, a kontinensre vonatkozó háromnegyed éves számokra még várni kell pár napot, de messze lesznek a mi adatainktól.
Összeállításunkban megnézzük a hazai piac legnépszerűbb márkáinak és modelljeinek top 20-as listáit, kiemeljük az év eddigi nyerteseit és veszteseit, majd külön foglalkozunk a kategóriák szerinti arányokkal és az elektromos autók értékesítésének alakulásával.
Top 20 – A márkák sorrendje
Egyedül a magyarországi listán áll első helyen a Suzuki egész Európában, máshol jellemzően az első 10-ben (több helyen az első 20-ban) sincs a japán kisautós márka. Nincs titok a bajnoki cím mögött, itt működik egy szem gyáruk a kontinensen, az esztergomi összeszerelésű Vitara igen kedvező ára a magyar vevők mellett más országok kereskedőit is csábítja. Ráadásul övék a második legnépszerűbb modell is, 20 ezernél több szerződéssel kimagaslik a mezőnyből a Suzuki.
A jól ismert körülmények ellenére is meglepőnek tűnik ugyanakkor, hogy milyen mértékben zabálja fel a magyar piacot a márka: 36,77 százalékkal több személyautót adtak el 2019 első 9 hónapjában a Suzuki-dílerek, mint tavaly, pedig már akkor is taroltak. Növekedésben egyedül a Fiat és a Kia tartja velük a lépést, a dél-koreaiak kínálatából az új Ceed-csomag nagyon bejön a magánszemélyeknek és a cégeknek egyaránt. Kiváló háromnegyed évet zárt az olcsó négykerekűeket kínáló Dacia is, ha így folytatják, náluk is eldurran néhány palack francia pezsgő év végén.
Rossz éve van a VW-konszern márkáinak nálunk, a bővülő piac ellenére csökkent idén az eladott Volkswagenek, Škodák és SEAT-ok száma. Előbbi kettőt leszámítva a top 10-ben mindenki más pozitív mérleggel zárt. A dízelbotrány utóhullámai mellett az is szerepet játszhat ebben, amire egyik összeállításunk világít rá: megnéztük, hogy az elmúlt 10 évben melyik autóknak emelkedett meg a legjobban az ára Magyarországon, és nem jöttek ki jól belőle.
Márka | Értékesítés (darab) | Változás (év/év, százalék) | |
1. | Suzuki | 20 391 | 36,77 |
2. | Ford | 10 342 | 1,01 |
3. | Opel | 9446 | 9,27 |
4. | Škoda | 9133 | -2,36 |
5. | Toyota | 7947 | 1,09 |
6. | Volkswagen | 7656 | -9,55 |
7. | Dacia | 7093 | 26,98 |
8. | Kia | 5453 | 29,9 |
9. | Renault | 5395 | 8,33 |
10. | Fiat | 3985 | 43,86 |
Érdekes szám a Suzuki mellett szeptemberben
Havi értékesítési adatokat nem szoktunk boncolgatni, mert egy-egy nagyobb céges vagy állami vásárlás extrém kiugrásokat eredményezhet. 2019 szeptemberében is voltak a múlt év szeptemberéhez képest nagyon eltérő számok egyes márkák mellett.
– Plusz 145,15 százalék a Volkswagennél,
– Plusz 131,33 százalék a Kiánál,
– Plusz 126,23 százalék a SEAT-nál,
– Plusz 93,65 százalék a Fiatnál,
– Plusz 86,9 százalék a Renault-nál,
– Plusz 73,45 százalék a Hondánál,
– Mínusz 73,94 százalék a Suzukinál,
– Mínusz 39,09 a Škodánál, és így tovább.
Két számjeggyel emelkedő piacon jellemzően több a pluszos változás, viszont a most 80-100-120 százalékot ugrott márkáknál simán lehet, hogy 2020 szeptembere – ezzel a mostani hónappal összevetve – jelentős mínuszt mutat majd.
Ennek ellenére szokatlan a Suzuki melletti 73,45 százalékos mínusz, amire a Portfolio.hu szerint a következő választ adta a márka: „A forgalomba helyezések látható alakulása egy várt és előre kalkulált eredmény a Magyar Suzuki Zrt részéről. A szeptemberi számadat az augusztusi számadattal együtt tekintve nyer értelmet: a szeptemberig forgalomba helyezhető modelltípusok megvásárlása és regisztrálása nagy intenzitással lezajlott augusztus során rekord eladási darabszámmal, így az elmúlt hónapban a márkakereskedő hálózatnak többnyire az átadások lebonyolítását kellett végeznie, kevésbé foglalkozhattak új vásárlók akvirálásával.”
A Datahouse szerint augusztusban 4441 személyautót helyeztek forgalomba, ami valóban havi rekord.
A top 20-as lista második felében négy prémiummárkát is látunk, ebben a mezőnyben a legnagyobb emelkedést közülük kettő, a BMW és a Volvo produkálta. Ennek ellenére a drága négykerekűek értékesítési versenyét stabilan a Mercedes vezeti, amely háromnegyed év alatt csaknem kétszer annyi személyautó adott el nálunk, mint a közvetlen riválisának számító Audi, amely egyre jobban kilóg a nagy hármasból.
Márka | Értékesítés (darab) | Változás (év/év, százalék) | |
11. | Hyundai | 3862 | 13,32 |
12. | Mercedes | 3309 | 2,55 |
13. | Nissan | 2978 | -23,29 |
14. | BMW | 2785 | 20,25 |
15. | Audi | 2025 | 5,25 |
16. | Honda | 1787 | 17,57 |
17. | Peugeot | 1754 | -3,15 |
18. | Mazda | 1718 | -4,02 |
19. | SEAT | 1665 | -1,54 |
20. | Volvo | 1532 | 21,01 |
Piaci átlag felett teljesített a Hyundai és a Honda is, a Nissan mélyrepülése viszont azt jelzi, hogy a kereskedőik és a vevőik tűkön ülve várják az új Juke-ot, valamint a következő Qashqait. Előbbinek két hét múlva megyünk a nemzetközi bemutatójára, a nagyobb szabadidő-autójuk harmadik generációja jövőre várható.
Top 20 – Modellek sorrendje
Amióta kijött a Vitara, és kategóriagyilkos árával elszívja mások elől a levegőt, nem láttunk érdemi ellenfelet a közelében. Lehet azonban, hogy 2019-ben év végére kikap a bátyjától. Júliusi cikkünkben megírtuk, hogy az év első felében az SX4 S-Crossból a magánszemélyek már többet vásároltak. És tessék csak megnézni az alábbi táblázatban szereplő számot a modell értékesítéseinek növekedésénél: +124 százalék! Ha így folytatja, új győztest avatunk 2020 január elején.
Kellett egy baki és egy változás is a szoros versenyhez: az év első felében akadozott a Vitara gyártása Esztergomban, ráadásul eltűnt a kínálatból a korábbi kedvenc alapmotor, a legolcsóbb 1.6-os szívó benzines. Közben éppen e két esemény tette naggyá a testvérmodellt.
„Részben a Vitara adta el az SX4 S-Crosst” – magyarázta kérdésünkre az eredményeket Tóth Péter, a Suzuki Magyarország kereskedelmi igazgatója a nyáron. „Egy beszállítói alkatrész nem megfelelő minősége okozta a gyártásnál, majd a kiszállításoknál a problémát, viszont eközben a Vitara miatt a szalonokba bejött ügyfelek közül sokan végül az SX4 S-Cross mellett döntöttek. Megismerték, kiderült, hogy nagyobb, jobban felszerelt, és alig van árkülönbség. Az SX4 S-Crossra tulajdonképpen korábban is jelentős igény volt, de nem tudtuk gyártással kielégíteni, most ebben a félévben már teljes mértékben sikerült.” Szerinte az 1.6-os szívó benzines helyére beállított 1.0 turbóval kapcsolatban is megnyugtatták az érdeklődők nagy részét.
Hatalmasat megy a Ceed, amely ma Magyarország legjobban fogyó kompaktja olyan nagynevű, ősrégi kedvencek előtt, mint az Astra-Focus-Golf trió. Egyesek tömegével viszik az 500-as Fiatokat, és az utód érkezése előtt jó áron kínált Opel Corsák is brutálisan mennek. Erős háromnegyed éve volt a Dacia Dusternek és a rokon Renault Cliónak is.
Ha úgy érzi valamelyik alábbi modellel kapcsolatban, hogy nahát, ebből nem is látok sok újat az utakon, fontos megemlíteni a reexport intézményét. Erről itt írtunk részletesen, a lényege, hogy néhány márka autóit akár 20-40-60 százaléknál is nagyobb mértékben nem magyar magánszemélyek vagy hazai cégek vásárolják meg a magyar szalonokban, hanem külföldi kereskedők. A hazai forgalomba helyezés, majd a kivonás után ezek az autók elhagyják az országot, viszont a Datahouse cikkünkben használt statisztikáiban benne vannak, együtt a valóban magyar vásárlóknak eladott, majd utána az országban használt járművekkel. A márkák többségénél a kivonás aránya egyébként 10 százalék alatti.
Modell | Értékesítés (darab) | Változás (év/év, százalék) | |
1. | Suzuki Vitara | 9311 | 5,27 |
2. | Suzuki SX4 S-Cross | 7643 | 124 |
3. | Škoda Octavia | 5210 | 5,4 |
4. | Dacia Duster | 3133 | 25,82 |
5. | Fiat 500 | 2674 | 74,32 |
6. | Opel Corsa | 2435 | 67,9 |
7. | Renault Clio | 2387 | 19,83 |
8. | Kia Ceed | 2284 | 80,7 |
9. | Opel Astra K | 2280 | -6,27 |
10. | Ford Kuga | 2184 | -6,91 |
Átkanyarodva a második tízes blokkba, máris két öreg harcos összecsapását látjuk. A minden korábbinál kiválóbb negyedik generációs Ford Focus annak ellenére esett jelentősen, hogy tulajdonképpen egyéves modellről beszélünk. Ennek magyarázata részben a 2018-as szép számokban keresendő, a tavalyi erős akciózáskor nagyon ment a kedvező áron kínált előd. Az immár családdá szélesedett új Toyota Corolla viszont nagyon megindult az egyre divatosabb, és a cégek által egyre inkább preferált hibrid hajtással.
Modell | Értékesítés (darab) | Változás (év/év, százalék) | |
11. | Ford Focus | 2172 | -22,98 |
12. | Toyota Corolla | 1909 | 108,18 |
13. | Dacia sandero | 1584 | 25,02 |
14. | Volkswagen Golf | 1560 | 1,76 |
15. | Nissan Qashqai | 1545 | -25,29 |
16. | Kia Sportage | 1359 | 2,03 |
17. | Toyota CH-R | 1324 | -11,08 |
18. | Toyota Yaris | 1284 | -14 |
19. | Renault Captur | 1282 | 16,02 |
20. | Toyota RAV4 | 1235 | 38 |
Újra szépen fogy az idős – és igen olcsó – Dacia Sandero, a sokkal harapósabb mezőnyben küzdő Nissan Qashqai esélyeit azonban már láthatóan lerontja az iskolás életkora.
Még mindig növekszik az SUV-k aránya
A legfrissebb – és eddigi legmagasabb – adat szerint 37,7 százalék a Magyarországon eladott új személyautók között az ilyen-olyan SUV-k aránya. Ezt a számot két dolog is árnyalja. Egyrészt a Vitara tolja fel (miközben az SX4 S-Crosst nem ide sorolja a Datahouse), másrészt a külföldi kereskedők magyarországi vásárlásai jelentősek a szabadidő-autók között. Tőlünk nyugatra ugyanis még nagyobb divat az SUV és a crossover, olyannyira, hogy az egyik legnagyobb magyarországi importőr szerint „az egész szegmensben” csak 75 százalék körül van az itthon eladott, forgalomba helyezett, majd kivonás után valóban itthon maradt SUV-k aránya.
Nincs forradalom az elektromos autóknál
Az 1500 darabot is alig éri el a 9 hónap alatt eladott villanyautók száma, pedig immár közel 20 különböző modell közül választhatnak az érdeklődők. Sajnos ezt a szerény számot sem a környezettudatos vállalkozások és a zöldszívű magánszemélyek vásárlásai adják össze teljesen, ma Magyarországon az állam és két car-sharing cég (plusz a taxisok) az elektromos autók legjelentősebb vevői.
E heti hír, hogy az EMMI 279 darab e-Golfot vásárolt a sok esetben romos hazai kórházaknak. Egyrészt magas labda, de autós lapként most ne foglalkozzunk azzal, hogy mi mindenre lenne szó szerint életbevágó szüksége a hazai egészségügynek. Másrészt nem mond teljesen igazat a kormány azzal, hogy vásárlást állít, amint látják az alábbi táblázatban, tokkal-vonóval együtt 178 e-Golfot állítottak forgalomba szeptember végéig az országban, ebből volt 127 darab az állami e-Golf. A többi rendelés alatt, majd jön év végéig.
Modell | Értékesítés (darab) | |
1. | Nissan Leaf | 380 |
2. | BMW i3 | 184 |
3. | Volkswagen e-Up | 183 |
4. | Volkswagen e-Golf | 178 |
5. | Hyundai Kona EV | 132 |
6. | Smart EQ | 84 |
7. | Renault Zoe | 74 |
8. | Tesla Model 3 | 47 |
9. | Hyundai Ioniq | 44 |
10. | Audi e-Tron | 30 |
És hogy miért nem rohanják le a közvetlen károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő villanyautókat árusító szalonokat az átlagos magyar családok 2019-ben, amikor az év legfontosabb témája világszerte a környezetvédelem?
Sajnos elég nyilvánvaló, Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke így foglalja össze a piacnak ezt az apró szeletét. „A tisztán elektromos gépkocsik forgalomba helyezése kis mennyiség mellett növekszik, de a növekedés dinamikája alacsony, mert a felvevő piac egyelőre korlátozott, és alatta van az év eleji várakozásoknak. Ugyan a töltőhálózat fejlődik, és sok esetben az otthoni és munkahelyi töltés is megoldott, de ezen autók beszerzési ára továbbra is igen magas, használhatóságukkal és ár-érték arányukkal kapcsolatosan a vevői bizalmatlanság lassabban oldódik.„