F1: A Ferrari újabb hibáját kihasználva nyert Bottas

Miután lerajtolta a két Ferrarit, megállíthatatlan volt Valtteri Bottas a 2019-es Forma-1-es Japán Nagydíjon. A vörösök gyengélkedésének köszönhetően a Mercedes bebiztosította újabb konstruktőri bajnoki címét.

F1: A Ferrari újabb hibáját kihasználva nyert Bottas

A harmadik helyről rajtolva nyerte meg a Forma-1-es Japán Nagydíjat Valtteri Bottas. A Mercedes finnje már a rajtnál elment a kiugró, még mérőzónán belül megálló és emiatt rosszul startoló Sebastian Vettel és ferraris csapattársa, Charles Leclerc mellett.

Jól rajtolt Max Verstappen is, de a Red Bull – külső ívről támadó  – hollandja összeért Leclerc-rel és kipördült a pályáról. Mindkettejük autója megsérült, de a ferraris járt jobban: Leclerc egy szárnycsere után a mezőny végéről felzárkózva   – szép előzéseket bemutatva  – végül a hatodik helyig jutott, Verstappen eközben feladta a versenyt.

A futamon hosszú idő után újra taktikai csatát láthattunk: kérdéses volt, hogy az élmezőny versenyzői hányszor cserélnek kereket. Eredetileg Vettel és Bottas két, Hamilton pedig egy kiállást tervezett, de a döntéssel nem feltétlenül egyetértő brit később újra a szerelőihez látogatott a vártnál gyorsabban kopó Pirelli-abroncsok miatt.

Az élen álló Bottas magabiztosan autózva, kontrollálta a futamot, versenytempója jobb volt, mint Vettel Ferrarijáé, így a németnek inkább a második hely megvédése volt a cél. Ez sikerült is neki, Hamilton nem tudta a frissebb gumikon megelőzni a négyszeres világbajnokot, pedig a végén nagyjából 10 körön át üldözte.

A dobogósok mögött az egyetlen talpon maradt Red Bull-lal Alexander Albon lett a negyedik, a mclarenes Carlos Sainz az ötödik helyen ért célba. Leclerc mögött pontot szerzett még Daniel Ricciardo (Renault), Pierre Gasly (Toro Rosso), a verseny utolsó körében kicsúszó, de a kockás zászló körüli hiba miatt még értékelt Sergio Perez (Racing Point) és Nico Hülkenberg (Renault).

Bottas az egyéni bajnoki címért folyó harcban 64 pontra csökkentette hátrányát Hamiltonnal szemben, a Mercedes pedig matematikailag is bebiztosította a hatodik konstruktőri vb-címét. Miután a győzelem nem jött össze, a csapat dolgozóit máskor sok-sok köszönömmel, biztatással jutalmazó Hamilton ezúttal lehangoltan vette tudomásul az újabb sikert.

A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.

Szikrázó napsütésben és erősen szeles időben, 21 fokos levegő- és 39 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel a rajtrácsra az autók a 2019-es szezon tizenhetedik Forma-1-es futamára, a Japán Nagydíjra.

F1: A Ferrari újabb hibáját kihasználva nyert Bottas 1

Az első helyről a Kanadai Nagydíj óta először Sebastian Vettel indulhatott a Ferrarival, megelőzve a cscapattárs Charles Leclerc-t és Valtteri Bottas Mercedesét. A második sort Lewis Hamilton egészítette ki a másik ezüst autóval, megelőzve a Red Bull párosát. Max Verstappen és Alexander Albon ezredre azonos időt futott, a holland azért indulhatott jobb pozícióból, mert ő futotta meg hamarabb mért körét. A legjobb tízbe befért még a két McLaren Carlos Sainz-Lando Norris sorrendben, a toro rossós Pierre Gasly és Romain Grosjean a Haas-szal.

A vasárnap reggeli időmérő két áldozatot is szedett: Robert Kubica autóját a Williams teljesen újjáépítette, ezért csak a bokszutcából eredhetett a mezőny után, míg a szintén balesetező Kevin Magnussen Haas-Ferrarijában váltót kellett cserélni. Az ezért járó öt rajthelyes büntetés nem módosította 19. rajthelyét.

F1: A Ferrari újabb hibáját kihasználva nyert Bottas 2

Az idei, megváltozott gumiszabályok miatt a hivatalos beszállító Pirelli abroncsai minden pályán ugyanabban a három színben pompáznak: a piros oldalfalú a lágy, a sárga oldalfalú a közepes és a fehér oldalfalú a kemény keveréket jelenti, legalábbis ami az adott versenyhétvégén elérhető választékot illeti.

A versenyzők többsége a lágy gumikon kezdte a versenyt, hat pilóta (a két Alfa Romeo, a két Williams, Daniel Ricciardo és Magnussen) azonban a közepes gumik mellett tette le a voksát.

A gumiszállító előrejelzése szerint száraz körülmények között az egy kiállásos taktika egyértelműen a nyerő megoldás, lágy-közepes elosztásban, cserével a 24-27. kör magasságában. Az 53 körös versenyen még a két kerékcsere is jónak bizonyulhat: megfelelő körülmények mellett akár nyerő stratégia is lehet, ha két húszkörös lágy gumis etapot követően valaki a közepesekre váltva a célig megy.

Az idei szezontól kezdve a leggyorsabb kört megfutó pilóta is kap egy pontot, feltéve, hogy az első tíz hely valamelyikén végez.

vége 0 új esemény

2019 Forma-1 Japán Nagydíj

07:16

Rajt/1. kör

Mindkét Ferrari beragadt a rajtnál, és Bottas lerajtolta Vettelt és Leclerc-t is. Verstappen is jól indult, de a monacói összeért a Red Bull versenyzőjével. A holland visszaesett, a Ferrari első szárnya pedig nagyon megsérült, de Leclerc kint maradt a pályán.

07:17

2. kör

Hatalmas darab szakadt le a Ferrariról, Hamilton és Sainz át is hajtott a törmeléken. A monacói továbbra sem cseréltette le az elemet, sok időt veszített Vettellel szemben.

07:19

3. kör

Szárnyat cseréltek Leclerc-nél, Hamiltonnak pedig letört a visszapillantó tükre a kósza alkatrész miatt.

07:20

4. kör

Nem vizsgálják a rajtnál történteket a versenybírák, amin Verstappen nagyon kiakadt. „Egyenesen belerohant az autómba” – mondta a rádión.

07:23

6. kör

Albon ért össze Norris autójával a sikánban, repkedtek a karbondarabok a McLarenről, gumit is cseréltek nála. Az incidensekben érintett Verstappen, Leclerc és Norris a 16., 18. és 20. helyeken haladtak.

07:25

7. kör

Ricciardo vette át a tizedik helyet Giovinazzitól. Az állás: Bottas, Vettel, Hamilton, Sainz, Albon, Gasly, Stroll, Hülkenberg, Perez, Ricciardo. A versenybírák mégis meggondolták magukat, vizsgálni kezdték a Leclerc-Verstappen találkozót.

07:26

8. kör

Vettel 2,3 másodpercre volt Bottastól, akit hasonló távolsgban követett Hamilton. Leclerc autójáról letört a bal oldali tükör.

07:28

9. kör

Verstappen 2 másodperccel lassabb volt, mint a csapattárs Albon. Leclerc is elment a holland mellett, a Red Bull egyértelműen megsérült.

07:29

10. kör

Vettelt kezdték vizsgálni a versenybírák, a német rossz rajtja vélhetően egy kiugrással magyarázható.

07:32

12. kör

Leclerc elkezdte a felzárkózást, a monacói a 15. helyen haladt. Verstappen teljesen beragadt sérült autójával a mezőny hátsó felébe.

07:34

13. kör

Bottas egy kicsit elfékezte az élen a bal első gumiját, de így is 4 másodperc fölé növelte előnyét Vettellel szemben. Hamilton hátulról fogja szorítóba a németet, a Ferrari egyelőre lassabb a versenyen, mint a Mercedes.

07:35

14. kör

Miközben Leclerc elment a 14. helyen álló Räikkönen mellett, kiderült, hogy Vettel nem ugrott ki a rajtnál – legalábbis a versenybírák nem büntették a németet.

07:39

16. kör

Albon megkezdte a kerékcserék sorát, a Red Bull versenyzője Sainz elé szeretne vágni a frissebb közepes gumikon.

07:40

17. kör

Vettelnél is váltottak, a német lágy gumikat kapott vissza, tehát legalább két kiállással számolt a Ferrari.

07:41

18. kör

Bottas a következő versenyző a bokszban, közepes gumijain kényelmesen Vettel elé tért vissza.

07:42

19. kör

Bottasnál a tervek szerint két kiállásos stratégiát alkalmazott a Mercedes, szemben Hamiltonnal, akinél csak egy cserével számoltak – derült ki a finn rádiózásából.

07:45

20. kör

Leclerc és Verstappen esetét a verseny után vizsgálja a versenybíróság, jött a hivatalos üzenet.

07:47

21. kör

Hamilton még nem járt a bokszban, és már csak 3 másodperccel vezet finn csapattársa előtt. Bottas nagy iramot diktál, a britet ki is hozták és friss közepes gumikat kapott.

07:49

23. kör

Az élmezőnyből még Sainz, Ricciardo és Kvjat nem járt még a bokszban, ők valószínűleg csak egyszer cserélnek kereket. Érdekes taktikai csatákat láthatunk Szuzukában.

07:51

24. kör

Bottas neve mellett szerepelt a leggyorsabb kör, a keményebb gumikon 11 másodpercre növelte előnyét a lágyakon száguldó Vettel előtt.

07:52

26. kör

Az állás nagyjából a verseny felénél: Bottas, Vettel, Hamilton, Sainz, Albon, Ricciardo, Leclerc, Kvjat, Gasly, Stroll.

07:57

27. kör

Hamilton folyamatosan a csapat gumiválasztására panaszkodott a rádión. A britnek nehéz dolga lehet az egy kiállásos taktikával. Leclerc sokáig húzta a szárnycserénél kapott gumikon, lágyakra váltott a monacói.

Közben Kvjat mellett ment el Hülkenberg és Perez egyszerre, az orosz ki is esett a pontszerző zónából.

07:58

28. kör

Leclerc a 11. helyen haladt, a friss gumikon gyorsan közeledett a pontszerző helyek felé.

08:01

30. kör

Hamilton közeledik Vettelhez, a különbség 5 másodperc volt ekkor.

08:03

32. kör

Leclerc, mint kés a vajon, úgy ment át Perez és Hülkenberg párosán, miközben Vettel megkapta közepes gumijait.

08:06

33. kör

Hamilton azért küzdött, hogy esetleg Vettel elé jöjjön vissza második bokszkiállásáról – ám közel sem volt biztos, hogy valóban új gumikat kap ezen a versenyen.

08:08

34. kör

Vettel az első körén 9 tizedmásodpercet faragott Hamilton előnyéből.

08:09

35. kör

Leclerc és Gasly majdnem összeakadtak a Spoon-kanyarban, éppen úgy, mint tavaly Vettel és Verstappen. A francia végül engedett, és a Ferrari monacóija megszerezte a hatodik helyet.

08:11

36. kör

Bottas is megkapta friss lágy gumijait, a vezetést Hamilton vette át, aki 16 másodperccel vezetett Vettel előtt.

08:13

37. kör

Bottas, Vettel és Albon már kétszer járt a bokszban az élmezőnyből, ők a 2-3-4. helyen haladnak. Hamilton vezetett, a pontszerző helyeken Sainz, Leclerc, Gasly, Stroll, Hülkenberg és Perez álltak.

08:15

39. kör

15 körrel a vége előtt Hamilton 9 másodperccel vezetett Bottas előtt, Vettel pedig további 7-tel volt a finn mögött, ráadásul a leggyorsabb kört is megfutotta.

08:17

40. kör

Vettel visszalassított, vélhetően csak a leggyorsabb kört akarta megszerezni. Hamilton még mindig a pályán haladt, tartva előnyét Bottasszal szemben.

08:19

41. kör

Bottasnak azt mondták, hogy Hamilton kereket fog cserélni. Jó kérdés, hogy erről a brit mit gondol. Egyébként a Mercedesnek 14 ponttal kell többet szereznie, mint a Ferrarinak ahhoz, hogy bebiztosítsák a konstruktőri bajnoki címet. Az aktuális állás mellett bajnokok lennének Toto Wolffék.

08:21

43. kör

Hamilton csak kiállt kereket cserélni, lágyakat kapott az ötszörös világbajnok. Vettel mögé, a harmadik helyre tért vissza.

08:23

44. kör

Hamilton kiállása utáni 5 másodperces hátrányát rövid idő alatt 3,5 másodperc alá csökkentette, két körön belül el is kaphatja Vettelt.

08:26

46. kör

Ricciardo megcélozta a hetedik helyet, a friss gumikon sorra gázol át a középmezőnyön. Közben Hamilton a leggyorsabb kört is megfutva közeledett Vettel felé.

08:28

47. kör

A kör elején még nem nyithatta Hamilton a DRS-t de a kör végére már nagyon közel került Vettelhez. Leclerc-rel megpróbálta a Ferrari a leggyorsabb kört megfuttatni, friss lágyakat kapott a monacói.

08:30

49. kör

Öt körrel a vége előtt Bottas vezetett Vettel és az őt DRS-sell támadó Hamilton előtt. Mögöttük Albon, Sainz, Leclerc, Ricciardo, Gasly, Hülkenberg és Stroll volt a sorrend.

08:34

51. kör

A lekörözöttek valamelyest Hamilton malmára hajtották a vizet, de Vettel is nyithatta Gasly miatt a DRS-t, így a brit nem tudott a német elé kerülni a célegyenesben.

08:41

53. kör/Cél

Perez a pálya első részén lecsúszott az útról, a gumifalban találta magát a mexikói. Így is pontot szerzett a Racing Point versenyzője a kockás zászló körüli félreértés miatt.

Bottas végül megnyerte a Japán Nagydíjat, megelőzve a Hamilton támadásait kivédekező Vettelt. A Mercedes megvédte konstruktőri bajnoki címét is.

Albon lett a negyedik a Red Bull-lal, és Sainz is körön belül ért célba a McLarennel. A további pontszerzők: Leclerc, Ricciardo, Gasly, Perez, Hülkenberg.

A verseny egyetlen kiesője Verstappen lett.

09:10

Végeredmény

F1: A Ferrari újabb hibáját kihasználva nyert Bottas 1

Forrás: Fotó: Getty Images