Röviden – Mazda CX-30 2019 | |
---|---|
Mi ez? | A 2019 márciusi Genfi Autószalonon bemutatott kompakt SUV a CX-3 és a CX-5 közé belőve |
Mit tud? | Nyugtat, úgy, ahogy csak vényköteles szerek tudnak. És még szép is! |
Mibe kerül? | Legalább 7,67 millió a CX-30 ára, tesztautónk közel 9 millió forintot ért. |
Kinek jó? | Aki igényes, stílusos SUV-ra vágyik, jó vezethetőséggel és kellemes helykínálattal. Házon belül a CX-5 vagy 3-as kiváltására lehet alkalmas |
2019 elején a Genfi Autószalon leplezte le új szabadidő-autóját (vagy vrossoverét) a Mazda, ahogy azt már többször megírtuk, a kicsit szerencsétlen CX-30 néven. Hiába gondoljuk ugyanis a számból, a legkisebb CX-3 szabadidő-autóhoz semmi köze a modellnek, a CX-5-höz áll inkább közelebb – legalábbis, ami az alapokat (Mazda 3) illeti. Valójában pont a kettő között helyezkedik el méreteit illetően, de nem ezért szerettünk bele már az első métereken. Kifejezetten vonzó külseje mellett a prémium autókat idéző minőségérzet, és az utastér nyújtotta csend és nyugalom vett le minket a lábunkról.
Külső
Kezdjük először mégis a megjelenésével, amely azonnali érzelmek kiváltására képes – ez már önmagában különleges erény a kompakt SUV-k kategóriájában. Stílusában a Mazda 3-ast idézi, de annál valamivel elegánsabb vonalakat kapott, amellett, hogy sportos karaktere is megmaradt javarészt. A hasonlóság nem véletlen, a padlólemez is közös, igaz, a CX-30 hosszából és tengelytávjából is lecsíptek 7-7 centimétert a ferdehátúhoz képest. Az, hogy ennyire formás és feltűnő lehet a CX-30, visszafogott magasságának is köszönhető, amely kissé szokatlan egy SUV-modellhez képest, de ez csak az ülésmagasság miatt okozhat némi csalódást.
A japán gyártó harmadik és középső európai SUV-ja 4395 mm hosszú, 1795 mm széles és 1540 mm magas, azaz 12 centivel nyúlánkabb öccsénél, és 15,5 centivel kurtább a bátyjánál, de ebből a kis táblázatból könnyedén összehasonlítható a három modell.
CX-3 |
CX-30 |
CX-5 |
|
Hosszúság (mm) | 4275 | 4395 | 4550 |
Szélesség (mm) | 1765 | 1795 | 1840 |
Magasság (mm) | 1535 | 1530 | 1680 |
Tengelytáv (mm) | 2570 | 2655 | 2700 |
Csomagtartó (liter) | 350 | 430 | 506 |
Hosszú elejét a lapos fényszórók, az óriási hűtőmaszk és a közéjük húzott a krómcsík határozza meg, innen a BMW is tanulhatna az egyre nagyobb és ormótlan veséi miatt. A kerékjárati íveket és a küszöböt vastag műanyagok követik, így kisebbnek tűnnek a fémfelületek, és jól mutatnak a keskeny és hátrafelé elvékonyodó ablakfelületekkel, ami a masszív érzetnek jót tesz, az átláthatóságnak kevésbé. A hátsó lámpák is kifejezetten szépre sikeredtek, olyannyira, hogy még elöl is el tudnánk azokat képzelni.
Belső
A csinos külső után nem kell csalódni a CX-30 utasterében sem, elsőre átjön az, ami egyre inkább jellemző mostanában a márkára, a prémium irányba való eltolódás. A műszerfalat bőr borítja, láthatóan igényes a kivitelezés, feltéve, hogy sikerült megbarátkoznunk ezzel a kék színnel, ami nekünk nem ment egyszerűen.Az ülés szövete azonban kissé kilóg a sorból, nagyon műanyagnak érződik.
A kormány jól mutat, fogása is rendben van, a műszeregység mögötte egy klasszikus, könnyen leolvasható analóg csoport, a középső sebességjelző köré épített kijelzővel, ahol szépen elszórva kiírja nekünk a fogyasztási adatokat, a hőmérsékletet, a megtett kilométerek számát, vagy a táblafelismerő által éppen detektált megengedett maximális sebességet.
A műszerfal a vezetőtől jobbra még inkább letisztult, a fényes fekete műanyagok, a szellőzőrácsok és a néhány ízlésesen elhelyezett gomb tágasnak tűnő teret biztosít, és egyértelműen igényes kidolgozására mindig öröm ránézni, még ha nem is kifejezetten izgalmas.
A középkonzol tetején található központi kijelző az egyedüli érthetetlen dolog az utastérben, pontosabban az, miért kellett ennyire szélesvásznúra készíteni a 8,8 colos egység formátumát. A váltó mögötti forgókapcsoló viszont pazarul teszi a dolgát, a médiarendszer egyszerűen és gyorsan vezérelhető, ennél jobb megoldást japán autóban nem fogunk találni.
Ami a helykínáltot illeti, elöl nagyon kényelmesen utazhatunk a CX-30-ban, ezt bizonyítja, hogy a CX-5-ben is pont ugyanakkora távolságra vannak az ülések. A hátsó sorban 190 centiméteres is magassággal is elférni még szűkösen, egyértelműen itt is a nagyobb testvérhez áll közelebb a helykínálat. A csomagtartó mérete is az új SUV mellett szól, 430 literes térfogata már bőven használható, és jócskán ráver a CX-3 (+80) és a 3-as (+72) kínálatára is.
Technika
Tesztautónkat a választható motorok közül a kisebbik, mindössze 122 lóerős benzinessel szerelték, amely a legolcsóbb választás a palettáról a hatfokozatú kézi váltóval. A kétliteres, magas sűrítésű (1:13) benzines ismét bizonyította rátermettségét, ennél finomabb működésű motort nem nagyon találni ma az autóiparban. A turbó hiánya sem fájó igazán, városban kellemesen használható a CX-30, és valójában sokkal fürgébbnek tűnik annál, mint amit a gyári 10,6 másodperces 100-as sprintidő miatt elképzelnénk. Végsebessége 186 km/óra, így a városon kívülre is kimerészkedhetünk vele.
Vezetői asszisztensből nincs hiány már az alapváltozat esetén sem, a holttérfigyelő, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, a fáradtságfigyelő, az adaptív tempomat és navigáció választása esetén a táblafelismerő is jár. Külön kiemelendő, hogy a head-up dislpay is ott van minden modellben, ráadásul nem egy olcsó plexilapra vetít, hanem a szélvédőre. Futóműve igényes – de nem adaptív -, elöl McPherson, hátul többlengőkaros felfüggesztéssel.
Vezetés
A CX-30 olyasmire képes egy abszolút gyengécskének mondható alapmotorral, amire egyáltalán nem számítottunk. Az tény, hogy nem túl fickós ez a benzines se az adatok, se a próba alapján, de ilyen nyugodtsággal még nem haladtunk ilyen visszafogott teljesítmény mellett. A Skyactive motor elképesztően finoman jár, egy rezdülést nem érezni rajta, amit konzekvensen tart végig – fordulattól függetlenül. Ehhez jön hozzá a példás hangszigetelés, ami szinte teljesen kiszűri a motorzajt – kis túlzással olyan érzés ez, mint amit a Rolls-Royce-okban tapasztaltunk. Orvosi rendelvényre felírt nyugtató is lehetne a CX-30, a közúti agresszió visszaszorítására ma nem létezik ennél hatásosabb orvosság.
Mindez nem azt jelenti, hogy a CX-30 csak idegesítően lassú közlekedésre alkalmas, a feltöltő nélküli motor kívánja a fordulatot, ami kölcsönöz egyfajta dinamikát az autónak. A futómű csillapítása szintén elsőosztályú, kevés úthiba jut el az utastérig, és akkor sem hallani zörgést, nyiszogást, szépen veszi a budapesti akadálypálya nagyobb részét.
Költségek
Mivel eddig szinte egyetlen hátulütőjéről sem szóltunk a CX-30-asnak, jól tippelt az, aki a modell árában kereste a hibát. 7 674 900 forintos alapára 2,44 millióval magasabb a CX-3-énál, 630 ezerrel a sima 3-asénál, és mindössze 550 ezerrel van a CX-5-é alatt. Jónak mondható alapfelszereltsége mellett erre sikerült még jó 1,2 milliónyi extrát rákonfiguriálni (18 colos felni, Style csomag, Bose hifi), amely nagyjából fedi a tesztautónk árát – alulról súrolva a 9 milliót.
Némi megnyugvást adhat a viszonylag drága alkatrészeket nélkülöző motor olcsóbb fenntartási költsége, ellenben a fogyasztás nem kiemelkedően alacsony, 8 liter körüli átlaggal érdemes számolni, amennyiben haladni is szeretnénk a CX-30-cal.
Értékelés
Nem feltétlenül éreztük hiányát eddig a CX-30-nak, de a Mazda megmutatta, hogy volt igazi hely a két korábbi (európai piacos) szabadidő-autója között. A CX-3 modellhez nem is hasonlítanánk, a CX-5-öst közel azonos helykínálatával és prémium hangulatával szorongatja. A szabadidő-autók ellenzői is könnyen beleszerethetnek szépségébe, ráadásul a vezetési élmény sem tér el drasztikusan az alacsonyabb kompakt modellétől. Nyugodt, kiegyensúlyozott vezetési élménye szinte minden plusz forintot megér.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|