A jelenleg is zajló Busworldon mutatkozott be a portugál buszgyártó, a CaetanoBus üzemanyagcellás prototípusa, a „H2.City Gold”. Az alacsonypadlós, kétajtós buszt a Toyota Mirai személyautóban és a Sora autóbuszban dolgozó technológiával szerelték fel. Feltöltése mindössze 9 percet vesz igénybe és egy feltöltéssel akár 400 kilométert is meg lehet vele tenni. 

Ez a busz kapta meg a Toyota hajtását 1

A japán és a portugál cég együttműködése 2018 szeptemberében kezdődött. Az üzemanyagcellás hajtáslánc adaptálása tehát közel egy évet vett igénybe a fejlesztő csapat számára.  A fontosabb komponensek az utasok feje fölé kerültek: az üzemanyagcellák mellett öt, egymással összekapcsolt, 37,5 kg összkapacitású hidrogéntartályt szereltek a tetőre. Ezekbe 350 bar nyomásra sűrített, nagy nyomású hidrogén kerül tankoláskor.  

Ez a busz kapta meg a Toyota hajtását 17

A hidrogéncellás CaetanoBus utastere.

A hidrogénnel hajtott buszok előnye, hogy az üzemeltetők úgy tehetnek szert a zéró károsanyag-kibocsátású technológiára, hogy közben nem kell kompromisszumot kötniük a hosszú töltési idő vagy magas önsúly miatt. A városi kivitelű autóbusz 2020-tól készülhet sorozatgyártásban Portugáliában. Addig várhatóan több nagyvárosban is kipróbálhatják az utasok. Mivel a kiállított prototípus még jobbkormányos volt, több mint valószínű, hogy leghamarabb Nagy-Britanniában tűnhet fel az utakon. 

Elektromosat is

A CaetanoBus egy tisztán elektromos autóbuszt is kiállított Brüsszelben. A 12 méter hosszú és 3,2 méter magas busz formaterve egyezik a H2.City Gold modelljével, de összetéveszteni azért mégsem lehet őket. A hidrogéncellás változat ugyanis rövidebb (10,52 méter), másrészt az akkumulátorokat és a légkondicionáló berendezést takaró tetőburkolatok zongorlakk fekete fényezést kaptak.   

Ez a busz kapta meg a Toyota hajtását 18

CaetanoBus eCityGold premier a Busworldön.

Az e.CityGold névre keresztelt busz hajtásáról 160 kW-os Siemens elektromos szinkronmotor gondoskodik. A járművet 385 kWh összteljesítményű lítiumionos akkumulátorokkal szerelték és egy feltöltéssel 300 kilométert tud velük megtenni az autóbusz. Töltésük 22 kW-os fedélzeti, valamint 150 kW-os pantográfos töltővel egyaránt megoldható. A modell első nagy vásárlója a londoni TFL alvállalkozója, az Abellio, amely 34 darabot állít forgalomba az e.CityGold 10,7 méteres változatából.