Idézet az üdvözlő levélből, amit a tokiói szállodában kaptam Tatsuo Okazakitól, a Toyota központi PR-részlegének vezetőjétől: „A Toyota átalakul, autóipari, autókat gyártó és értékesítő vállalatból mobilitási vállalattá, amely az emberek mozgatására való termékeket és szolgáltatásokat kínál.” Ez meg itt az idei Tokyo Motor Show, a Tokiói Autószalon headline-ja a kiállítás weboldaláról:

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 1

Sehol egy rendes, autó formájú autó a grafikán, ugye? Bizony: az emisszió kényszerű csökkentése, az egyre magasabb átlagéletkorú, öregedő emberiség a fejlett világban, az átalakuló mobilitási szokások-elvárások és a népesség további koncentrálódása a zsúfolt nagyvárosokban olyan trendek, amelyek vélhetően egyre jobban a perifériára szorítják a klasszikus autózást. Viszont hoznak mindenféle érdekes újdonságot helyette – de legalábbis mellé. És ki érezné ezeket a trendeket jobban, mint egy japán autógyártó, a maga gyorsan öregedő, elképesztő zsúfoltságban élő hazai piacával? A Toyota a Tokiói Autószalon idejére időzítve nagyszabású sajtórendezvényt tartott, melyen nem csak a kiállítási pavilonjait nézhették meg a meghívott újságírók, hanem a nagyközönségnél kicsit közelebbről tapasztalhattunk meg ezt-azt a jövőből. Nézzük hát, mivel készül erre az izgalmas, zsúfolt, kicsit ijesztő de üdítően tiszta levegőjű elektromos-autonóm jövőre a Toyota!

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 2

Kis személyi izék és robotok

Persze, vannak már elektromos rollerek, háromkerekű kínai villany-izék és Renault Twizy-k már jó pár éve, de a Toyota, ami mégiscsak egy komoly cég, most látta megérni az időt arra, hogy ő is beszálljon az ilyesféle dolgok egyelőre elég bizonytalan, de nagy jövő előtt álló piacába. Ezért hát elhozott Tokióba egy kamionnyi miegymást, kerekes bőröndhordozót, háromkerekű villanyrollert, kerekesszék-toló gépet, önjáró kerekesszéket és robotokat, amelyek segíthetnek mindenfélével mindenkinek a lakásban és a ház körül.

Az új jelszó a Toyotánál: Mobilitást Mindenkinek (Mobility for All). És ez a mobilitás mindenre vonatkozik, még arra is, amikor nem az embert kell szállítani, hanem neki kell odavinni dolgokat. Így jönnek a képbe például a robotok, vagy az olyan extrém koncepciójárművek, mint a betegekhez kiszálló, sofőr nélküli, önjáró járművek, amelyekbe beülve a betegek vagy idősek egy csomó orvosi vizsgálatot letudhatnak anélkül, hogy be kéne menniük a szakrendelőbe.

a videó a hirdetés után indul
Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 74

Ez, ha jól emlékszem, az az autonóm járműkoncepció, amely házhoz megy egészségügyi kontrollfeladatok elvégzésére. Kimegy a mobil diagnosztikai központ, a beteg beül a székbe, a gépek pedig elvégzik a méréseket rajta

Nagy emberszállító izék

A 2020-as tokiói olimpián és paralimpián a Toyota is számos versenyszámban elindul. Lesznek sofőrrel közlekedő, elektromos golfkocsi-szerű Toyoták (APM), autonóm közlekedésre is képes, de a jelenlegi japán előírásoknak megfelelően azért mindig kezelővel közlekedő villany-minibuszok (e-Palette) és hidrogénbuszok, amelyek önállóan kiállnak a megállóba, pontosan 4,5 centire (plusz-mínusz egy centi) a perontól.

a videó a hirdetés után indul
Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 75

A jövő évi tokiói olimpia és paralimpia egyik hivatalos szállítóeszköze

Na jó, azért lesznek autók is a jövőben

Az LQ koncepció négyszemélyes, meglepően autóformájú, kényelmes, tágas autó képét vetíti előre. (Meg mindenféle képeket is vetít előre, egy MicroMirror nevű rendszerrel, így kommunikálva a forgalom más résztvevőivel.) Egy kicsit Volkswagen I.D.3, csak valamivel futurisztikusabb – és persze még nincs készen. Látványosabb és persze a még távolabbi jövőből érkezett a nyolcüléses PMCV Concept, hatalmas tolóajtókkal és felnyíló féltetővel. De a leglátványosabb azért mégiscsak egy sport-Toyota, az e-Racer, aminek aztán végképp semmi köze nincs semmilyen valósághoz.

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 76

Toyota LQ: egy viszonylag autószerű koncepció. Természetesen autonóm és elektromos

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 77

Három méter felett itengelytáv, sík padló a PMCV-koncepcióban

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 78

Azért van, ami a jövőben sem változik majd az autózás világában: versenyautó és lányok az elektromos-autonóm világból

Hidrogén

A Toyota az egyike annak a három autógyártónak, amely ténylegesen eladásra kínál valódi, megvehető hidrogénautót. (A másik kettő a Honda és a Hyundai.) Az ötödik éve készülő Mirai a jövőre érkező új generációval szintet ugrik: már nem csak kiforrott és használható, hanem szép és hagyományos értelemben is izgalmas autó lesz. A cápaorr, a turbina-felnik és a jó arányok mellé hátsókerék-hajtás társul, így a csaknem öt méter hosszú új Mirai ötös BMW-k és E-Mercik alternatív hajtású alternatívája lesz, azon kevesek számára, persze, akiknek pénzük is van az egyelőre nagyon drága technológiára, és olyan helyen élnek, ahol lehet hidrogént kapni.

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 79

Az új Mirai élőben. Csaknem ötméteres, hátsókerék-hajtású hidrogénlimuzin

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 80

Az új Mirai: végre nem csak jó, de nagyon vonzó is

Elhihetjük, amit láttunk?

Ezek a Toyota tokiói érdekességei, újdonságai és agymenései egy olyan jövőből, ami vagy eljön, vagy nem. Innen Európából ez az egész rendkívül érdekes, viszont egy kicsit hiteltelen. A mi piacunkon elektromos Volkswagenek, BMW-k, Mercik, Renault-k no meg persze távol-keleti villanyautók, Hyundai-ok, Kiák és Nissan Leafek versengenek a vevők kegyeiért lassan egy évtizede. A Toyota pedig egészen eddig mintha finnyásan távol tartotta volna magát ettől ez egésztől, csak nyomta a hibridjeit és nem jött ki elektromos autóval. Most aztán elég nehéz dolga lesz a cégnek, ha ekkora lemaradással indulva be akarja érni a mezőnyt. A hidrogén oké: ott mindig is élen jártak, semmi kétségem, hogy a szép lassan felépülő H2-mobilitásban jól megérdemelt üzleti sikereik lesznek buszokkal, nyergesvontatókkal és személyautókkal. De az elektromos hajó, hogy úgy mondjam, eléggé el van menve egyelőre. És nem biztos, hogy motoros bőröndökkel és golfkocsikkal valamint a sorozatgyártástól láthatóan messze álló tanulmányokkal ugyanazt a sikert Európában is el lehet-e érni, amit haza pályán igen.

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 81

Ez egy fontos ábra: a Toyota azért sem sietett eddig az elektromos autók fejlesztésével, mert szupertakarékos hibridjeivel kényelmesen hozta az emissziós előírásokat

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 82

2017 óta már a Toyota Century luxuslimuzin is hibrid, V8-as ötliteres 381 lóerős motorja mellé 224 lóerős elektromos motor társul. ez is Toyota

Japánban is azt mondják, hogy az autózás kora lejárt 83

Ezek pedig már új elektromos Toyoták azoknak, akiknek a mobilitás nagyobb probléma, mint egy tipikus autóvásárlónak