Idézet az üdvözlő levélből, amit a tokiói szállodában kaptam Tatsuo Okazakitól, a Toyota központi PR-részlegének vezetőjétől: „A Toyota átalakul, autóipari, autókat gyártó és értékesítő vállalatból mobilitási vállalattá, amely az emberek mozgatására való termékeket és szolgáltatásokat kínál.” Ez meg itt az idei Tokyo Motor Show, a Tokiói Autószalon headline-ja a kiállítás weboldaláról:
Sehol egy rendes, autó formájú autó a grafikán, ugye? Bizony: az emisszió kényszerű csökkentése, az egyre magasabb átlagéletkorú, öregedő emberiség a fejlett világban, az átalakuló mobilitási szokások-elvárások és a népesség további koncentrálódása a zsúfolt nagyvárosokban olyan trendek, amelyek vélhetően egyre jobban a perifériára szorítják a klasszikus autózást. Viszont hoznak mindenféle érdekes újdonságot helyette – de legalábbis mellé. És ki érezné ezeket a trendeket jobban, mint egy japán autógyártó, a maga gyorsan öregedő, elképesztő zsúfoltságban élő hazai piacával? A Toyota a Tokiói Autószalon idejére időzítve nagyszabású sajtórendezvényt tartott, melyen nem csak a kiállítási pavilonjait nézhették meg a meghívott újságírók, hanem a nagyközönségnél kicsit közelebbről tapasztalhattunk meg ezt-azt a jövőből. Nézzük hát, mivel készül erre az izgalmas, zsúfolt, kicsit ijesztő de üdítően tiszta levegőjű elektromos-autonóm jövőre a Toyota!
Már ezen is dolgoznak
Már ezen is dolgoznak
Fotó megosztása:
A Toyota jövőbeli mobilitási portfoliója, hidrogénkamiontól a villanyrollerig
A Toyota jövőbeli mobilitási portfoliója, hidrogénkamiontól a villanyrollerig
Fotó megosztása:
Toyota LQ: egy viszonylag autószerű koncepció. Természetesen autonóm és elektromos
Toyota LQ: egy viszonylag autószerű koncepció. Természetesen autonóm és elektromos
Fotó megosztása:
A Toyota LQ logikus tartozéka a Yui nevű elektronikus asszisztens: ha az embernek úgysincs semmi dolga autózás közben, legalább legyen valaki, akivel beszélgethet
A Toyota LQ logikus tartozéka a Yui nevű elektronikus asszisztens: ha az embernek úgysincs semmi dolga autózás közben, legalább legyen valaki, akivel beszélgethet
Fotó megosztása:
Az LQ műszeregysége
Az LQ műszeregysége
Fotó megosztása:
Az LQ síkpadlós utastere, kényelmes fotelekkel
Az LQ síkpadlós utastere, kényelmes fotelekkel
Fotó megosztása:
Hatalmas egyterű, nyolc üléssel. 2030-ra gondolja a Toyota, hogy valami ilyesmi ténylegesen gyártásba kerülhet náluk
Hatalmas egyterű, nyolc üléssel. 2030-ra gondolja a Toyota, hogy valami ilyesmi ténylegesen gyártásba kerülhet náluk
Fotó megosztása:
Három méter felett itengelytáv, sík padló a PMCV-koncepcióban
Három méter felett itengelytáv, sík padló a PMCV-koncepcióban
Fotó megosztása:
Új elektromos Toyoták azoknak, akiknek a mobilitás nagyobb probléma, mint egy tipikus autóvásárlónak
Új elektromos Toyoták azoknak, akiknek a mobilitás nagyobb probléma, mint egy tipikus autóvásárlónak
Fotó megosztása:
A kereket tessék figyelni!
A kereket tessék figyelni!
Fotó megosztása:
Kerekesszék-mozgató elektromos eszköz a Toyotától
Kerekesszék-mozgató elektromos eszköz a Toyotától
Fotó megosztása:
2013 óta haknizik az i-Road koncepcióval a Toyota, elhozták Tokióba is
2013 óta haknizik az i-Road koncepcióval a Toyota, elhozták Tokióba is
Fotó megosztása:
Érdekes kis gép, nagyvárosokban lehetne is értelme, de nem árulja a cég
Érdekes kis gép, nagyvárosokban lehetne is értelme, de nem árulja a cég
Fotó megosztása:
2017 óta már a Toyota Century luxuslimuzin is hibrid, V8-as ötliteres 381 lóerős motorja mellé 224 lóerős elektromos motor társul
2017 óta már a Toyota Century luxuslimuzin is hibrid, V8-as ötliteres 381 lóerős motorja mellé 224 lóerős elektromos motor társul
Fotó megosztása:
A Century beltere igen különleges, a keleti luxus más, mint amit mifelénk annak hívnak
A Century beltere igen különleges, a keleti luxus más, mint amit mifelénk annak hívnak
Fotó megosztása:
A jövő évi tokiói olimpia és paralimpia egyik hivatalos szállítóeszköze
A jövő évi tokiói olimpia és paralimpia egyik hivatalos szállítóeszköze
Fotó megosztása:
Accessible People Mover: könnyen használható embermozgató
Accessible People Mover: könnyen használható embermozgató
Fotó megosztása:
A tiszta üzemű, gyorsan megtankolható hidrogénbusz is hozza-viszi majd az embereket jövőre az olimpián
A tiszta üzemű, gyorsan megtankolható hidrogénbusz is hozza-viszi majd az embereket jövőre az olimpián
Fotó megosztása:
A hidrogénbusz új szuperképessége az automatikus beparkolás 3,5-5,5 centire a padka mellé
A hidrogénbusz új szuperképessége az automatikus beparkolás 3,5-5,5 centire a padka mellé
Fotó megosztása:
A hidrogénbusz műszerfala
A hidrogénbusz műszerfala
Fotó megosztása:
A H2O feliratú gomb engedi le az égésterméket a gyűjtőtartályból
A H2O feliratú gomb engedi le az égésterméket a gyűjtőtartályból
Fotó megosztása:
Ez egy fontos ábra: a Toyota azért sem sietett eddig azelektromos autók fejlesztésével, mert szupertakarékos hibridjeivel kényelmesen hozta az emissziós előírásokat
Ez egy fontos ábra: a Toyota azért sem sietett eddig azelektromos autók fejlesztésével, mert szupertakarékos hibridjeivel kényelmesen hozta az emissziós előírásokat
Fotó megosztása:
Az új Mirai: végre nem csak jó, de nagyon vonzó is
Az új Mirai: végre nem csak jó, de nagyon vonzó is
Fotó megosztása:
Az új Mirai élőben. Csaknem ötméteres, hátsókerék-hajtású hidrogénlimuzin
Az új Mirai élőben. Csaknem ötméteres, hátsókerék-hajtású hidrogénlimuzin
Fotó megosztása:
Cápaorr a Toyota új hidrogénautóján
Cápaorr a Toyota új hidrogénautóján
Fotó megosztása:
A hétköznapi robot-technika megbízhatóságán még lehet fejleszteni: megkértek minket, hogy kapcsoljuk ki a mobil wifi-hotspotjainkat, mert megzavarhatja a bemutatón a robotok működését
A hétköznapi robot-technika megbízhatóságán még lehet fejleszteni: megkértek minket, hogy kapcsoljuk ki a mobil wifi-hotspotjainkat, mert megzavarhatja a bemutatón a robotok működését
Fotó megosztása:
Ez a kis robotautó hozza-viszi majd a gerelyt, diszkoszt, kalapácsot jövőre az olimpián Tokióban
Ez a kis robotautó hozza-viszi majd a gerelyt, diszkoszt, kalapácsot jövőre az olimpián Tokióban
Fotó megosztása:
Ezek már csaknem piacérett robotok: idősek életét könnyíthetik meg, intézményekben helyettesíthetnek emberi munkaerőt
Ezek már csaknem piacérett robotok: idősek életét könnyíthetik meg, intézményekben helyettesíthetnek emberi munkaerőt
Fotó megosztása:
Szimulátor a Toyota fejlesztőközpontjában: először minden újdonságot itt próbálnak ki, VR-sisakban
Szimulátor a Toyota fejlesztőközpontjában: először minden újdonságot itt próbálnak ki, VR-sisakban
Fotó megosztása:
Autómegosztó szolgáltatóknak kitalált városi jármű-koncepció
Autómegosztó szolgáltatóknak kitalált városi jármű-koncepció
Fotó megosztása:
Ez, ha jól emlékszem, az az autonóm járműkoncepció, amely házhoz megy egészségügyi kontrollfeladatok elvégzésére. Kimegy a mobil diagnosztikai központ, a beteg beül a székbe, a gépek pedig elvégzik a méréseket rajta
Ez, ha jól emlékszem, az az autonóm járműkoncepció, amely házhoz megy egészségügyi kontrollfeladatok elvégzésére. Kimegy a mobil diagnosztikai központ, a beteg beül a székbe, a gépek pedig elvégzik a méréseket rajta
Fotó megosztása:
Városi elektromos kisjármű, valószínűleg sorozatgyártásba is kerül
Városi elektromos kisjármű, valószínűleg sorozatgyártásba is kerül
Fotó megosztása:
A micro-Palette kisebb dolgokkal szaladgálhat ide-oda, emberi irányítás nélkül mondjuk egy kiállításon
A micro-Palette kisebb dolgokkal szaladgálhat ide-oda, emberi irányítás nélkül mondjuk egy kiállításon
Fotó megosztása:
Toyota e-Racer: elektromos versenyautó-koncepció
Toyota e-Racer: elektromos versenyautó-koncepció
Fotó megosztása:
Azért van, ami a jövőben sem változik majd az autózás világában
Azért van, ami a jövőben sem változik majd az autózás világában
Fotó megosztása:
Kis személyi izék és robotok
Persze, vannak már elektromos rollerek, háromkerekű kínai villany-izék és Renault Twizy-k már jó pár éve, de a Toyota, ami mégiscsak egy komoly cég, most látta megérni az időt arra, hogy ő is beszálljon az ilyesféle dolgok egyelőre elég bizonytalan, de nagy jövő előtt álló piacába. Ezért hát elhozott Tokióba egy kamionnyi miegymást, kerekes bőröndhordozót, háromkerekű villanyrollert, kerekesszék-toló gépet, önjáró kerekesszéket és robotokat, amelyek segíthetnek mindenfélével mindenkinek a lakásban és a ház körül.
Az új jelszó a Toyotánál: Mobilitást Mindenkinek (Mobility for All). És ez a mobilitás mindenre vonatkozik, még arra is, amikor nem az embert kell szállítani, hanem neki kell odavinni dolgokat. Így jönnek a képbe például a robotok, vagy az olyan extrém koncepciójárművek, mint a betegekhez kiszálló, sofőr nélküli, önjáró járművek, amelyekbe beülve a betegek vagy idősek egy csomó orvosi vizsgálatot letudhatnak anélkül, hogy be kéne menniük a szakrendelőbe.
a videó a hirdetés után indul
Ez, ha jól emlékszem, az az autonóm járműkoncepció, amely házhoz megy egészségügyi kontrollfeladatok elvégzésére. Kimegy a mobil diagnosztikai központ, a beteg beül a székbe, a gépek pedig elvégzik a méréseket rajta
Nagy emberszállító izék
A 2020-as tokiói olimpián és paralimpián a Toyota is számos versenyszámban elindul. Lesznek sofőrrel közlekedő, elektromos golfkocsi-szerű Toyoták (APM), autonóm közlekedésre is képes, de a jelenlegi japán előírásoknak megfelelően azért mindig kezelővel közlekedő villany-minibuszok (e-Palette) és hidrogénbuszok, amelyek önállóan kiállnak a megállóba, pontosan 4,5 centire (plusz-mínusz egy centi) a perontól.
a videó a hirdetés után indul
A jövő évi tokiói olimpia és paralimpia egyik hivatalos szállítóeszköze
Na jó, azért lesznek autók is a jövőben
Az LQ koncepció négyszemélyes, meglepően autóformájú, kényelmes, tágas autó képét vetíti előre. (Meg mindenféle képeket is vetít előre, egy MicroMirror nevű rendszerrel, így kommunikálva a forgalom más résztvevőivel.) Egy kicsit Volkswagen I.D.3, csak valamivel futurisztikusabb – és persze még nincs készen. Látványosabb és persze a még távolabbi jövőből érkezett a nyolcüléses PMCV Concept, hatalmas tolóajtókkal és felnyíló féltetővel. De a leglátványosabb azért mégiscsak egy sport-Toyota, az e-Racer, aminek aztán végképp semmi köze nincs semmilyen valósághoz.
Toyota LQ: egy viszonylag autószerű koncepció. Természetesen autonóm és elektromos
Három méter felett itengelytáv, sík padló a PMCV-koncepcióban
Azért van, ami a jövőben sem változik majd az autózás világában: versenyautó és lányok az elektromos-autonóm világból
Hidrogén
A Toyota az egyike annak a három autógyártónak, amely ténylegesen eladásra kínál valódi, megvehető hidrogénautót. (A másik kettő a Honda és a Hyundai.) Az ötödik éve készülő Mirai a jövőre érkező új generációval szintet ugrik: már nem csak kiforrott és használható, hanem szép és hagyományos értelemben is izgalmas autó lesz. A cápaorr, a turbina-felnik és a jó arányok mellé hátsókerék-hajtás társul, így a csaknem öt méter hosszú új Mirai ötös BMW-k és E-Mercik alternatív hajtású alternatívája lesz, azon kevesek számára, persze, akiknek pénzük is van az egyelőre nagyon drága technológiára, és olyan helyen élnek, ahol lehet hidrogént kapni.
Az új Mirai élőben. Csaknem ötméteres, hátsókerék-hajtású hidrogénlimuzin
Az új Mirai: végre nem csak jó, de nagyon vonzó is
Elhihetjük, amit láttunk?
Ezek a Toyota tokiói érdekességei, újdonságai és agymenései egy olyan jövőből, ami vagy eljön, vagy nem. Innen Európából ez az egész rendkívül érdekes, viszont egy kicsit hiteltelen. A mi piacunkon elektromos Volkswagenek, BMW-k, Mercik, Renault-k no meg persze távol-keleti villanyautók, Hyundai-ok, Kiák és Nissan Leafek versengenek a vevők kegyeiért lassan egy évtizede. A Toyota pedig egészen eddig mintha finnyásan távol tartotta volna magát ettől ez egésztől, csak nyomta a hibridjeit és nem jött ki elektromos autóval. Most aztán elég nehéz dolga lesz a cégnek, ha ekkora lemaradással indulva be akarja érni a mezőnyt. A hidrogén oké: ott mindig is élen jártak, semmi kétségem, hogy a szép lassan felépülő H2-mobilitásban jól megérdemelt üzleti sikereik lesznek buszokkal, nyergesvontatókkal és személyautókkal. De az elektromos hajó, hogy úgy mondjam, eléggé el van menve egyelőre. És nem biztos, hogy motoros bőröndökkel és golfkocsikkal valamint a sorozatgyártástól láthatóan messze álló tanulmányokkal ugyanazt a sikert Európában is el lehet-e érni, amit haza pályán igen.
Ez egy fontos ábra: a Toyota azért sem sietett eddig az elektromos autók fejlesztésével, mert szupertakarékos hibridjeivel kényelmesen hozta az emissziós előírásokat
2017 óta már a Toyota Century luxuslimuzin is hibrid, V8-as ötliteres 381 lóerős motorja mellé 224 lóerős elektromos motor társul. ez is Toyota
Ezek pedig már új elektromos Toyoták azoknak, akiknek a mobilitás nagyobb probléma, mint egy tipikus autóvásárlónak