„Felek megállapodnak abban, hogy az 1, pontbeli balesettel összefüggésben a károsultat kártérítés illeti meg. A károsultat megillető kártérítés összege: 4 500 000 Ft, azaz négymillió-ötszászezer forint…”
Az idézetet Enikőtől kaptuk. Abból az Egyezségi megállapodásból származik, amelyet a biztosítójával kötött több mint 20 hónappal a majdnem tragikus balesete után.
Fordulatokkal teli időszak volt, érdemes mindenkinek végig olvasni. Sajnos bármelyikünkkel előfordulhat, hogy elalszik a velünk szemben száguldó autó vezetője, és ott a baj.
Péntek 13-án kezdődött
„Bibliaolvasó személy lévén az életemet a benne lévő irányelvek szerint élem, ezek pedig elítélik a babonát, és az ahhoz kapcsolódó dolgokat” – mondja Enikő a 2017. október 13-án, pénteken történt súlyos balesetével kapcsolatban. Átlagos reggelen autózott kolléganőjével a székesfehérvári munkahelyük irányába, amikor a 63-as főúton egy velük szemben közlekedő Ford egyszer csak áttért az ő sávjukba.
Két-három másodperc volt az egész, villámként hasított beléjük az érzés: pillanatokra lehetnek a frontális ütközéstől. Egy szemből feléjük hasító Mondeo áthaladt a sávjukba, és 90 km/órás sebességgel száguldott egyenesen Enikő Citroënje felé. Azonnal a fékbe taposott, és amennyire lehetett, az út jobbján húzódó árok felé kormányozta a kocsit.
Szó szerint pár centiméteren múlt, hogy elkerülték a frontális ütközést. A Mondeo oldalba kapta a Xsara Picassót, és bár az autó fotóin úgy tűnik, mintha csak végigborotválta volna a B oszloptól az autó oldalát, akkorát ütött rajta, hogy a Citroën megpördült az úton, és végül a túloldali árokba zuhant.
„A két összetört autón kívül azonnal megállt két másik. Rendőrt, mentőt hívtak. Kinyíltak a légzsákjaim, megütöttem magam, fájt a fejem, a vállam, a karom, de az adrenalin annyira bennem volt, hogy nem fogtam fel, és mintha nem is éreztem volna igazán, milyen sérüléseket szenvedtem” – idézi fel az ütközés utáni pillanatokat Enikő. Elmondása szerint a Fordot vezető sofőr nem emlékezett semmire, ő kérdezgette, hogy mi történt. Kiderült, elaludt, később egy úgynevezett okozói nyilatkozatban is elismerte a felelősségét.
„Rendes fiatalember volt, nem felelőtlen gyorshajtó. Éjszakai ügyelete volt a fehérvári kórházban, onnan autózott hazafelé holtfáradtan” – mondja Enikő.
Megindult a kálvária a biztosítóval
Még aznap bejelentette a balesetet az Allianz honlapján. Sérülése mértékéről akkor még nyilván nem volt, nem lehetett pontos információja, de természetesen ezt is jelezte a biztosító felé.
Viszonylag hamar kijött hozzá a kárszakértő, megvizsgálta és körbefotózta a Citroënt. Enikő szerint korrekten felmérte a kárt, majd a jármű sérülései alapján gazdasági totálkárossá nyilvánította később az egyterűt. A kalkuláció szerint a 157 ezer kilométert futott, 11 éves Xsara Picasso forgalmi értékére 942 ezer forintot határozott meg, roncsértékre 168 ezer forintot. Enikő elfogadta a kártérítés összegét, gond szerinte az utalással akadt.
„Nehézkes volt a kifizetés. Sajnos az kellett hozzá, hogy 1-2 naponta hívogassuk a biztosítót, hogy mi van, de végül is megtörtént november végén. Közben kérdezgettem őket, hogy mi a helyzet a személyi sérüléseim miatti kártérítéssel, de erre többnyire kitérő válaszokat kaptam” – így Enikő.
Márpedig igenis jár a kártérítés a SÉRÜLÉS után is
Nagyon fontos részhez értünk, szeretnénk, ha a most következő mondatokat minden autós, motoros, kerékpáros, gyalogos, valamint a buszon és vonaton közlekedők megjegyezné. Azt mindenki tudja, hogy autótörésnél a kgfb alapján mikor és kinek fizet a biztosító, azzal viszont nálunk kevesen vannak tisztában, hogy a közlekedési balesetek sérültjeinek is kártérítést kell, hogy fizessenek. Ez évről évre 15-16 ezer ember, vagy még inkább ugyanennyi család, ugyanis sok esetben a sérült mellett élők is jogosultak kártérítésre.
Enikő balesetének az évében, azaz 2017-ben 16 439 személyi sérüléses baleset volt a hazai utakon, 2018-ban ennél is több, 16 916, ami az elmúlt évtized legrosszabb adata. Ez a statisztika a 8 napnál hosszabb gyógyulási időt igénylő sérülteket rögzíti. Ezek az emberek a hatályos jogszabályok szerint jogosultak kártérítésre az egészségügyi károsodásuk, és annak következményei után. Akkor is, ha gyalogosok, akkor is, ha kerékpárosok, autósok, buszon utazók, kamionosok stb. Még akkor is, ha részben okozói a saját sérülésüket (is) eredményező balesetnek (mondjuk járművezetőként vagy úttestre lépő gyalogosként). És abban az esetben is egyértelműen megilleti őket biztosítói kártérítés, ha mondjuk az őket elütő járműnek még kötelező felelősségbiztosítása sem volt.
Négyféle jogcímen járhat kártérítés. A nem vagyoni előleg még azelőtt utalható, hogy egy balesetben komolyabban megsérült ember végleges állapotáról a baleset után fél évvel orvosi jelentés készül, ez egyfajta gyors segítség, ahogy a neve mondja, előleg. A vagyoni kártérítés gyakorlatilag az ápolásra, kezelésre, rehabilitációra a sérült vagy családja által kifizetett költségek megtérítésére járhat a gyógyszerektől az uszodaköltségeken át az elautózott üzemanyag áráig. Kívülálló számára talán a sérelemdíj a legérdekesebb, és talán a legnehezebben forintosítható. Ennek lényege, hogy megpróbálja kompenzálni a sérült személy életéből a baleset következményeként kiesett, ezért az életminőségét csökkentő szokásokat. Egy példa a lehetséges millióból: korábban kocogott a sérült, a baleset után már nem tud futni, erre is járhat kártérítés. A negyedik pedig a járadék, mondjuk valaki élete végéig kezelésre szorul, ezért is fizetni kell a biztosítónak havi rendszerességgel a fenti három jogcímen felül.
Tessék megjegyezni, hogy ez a négyféle kártérítés a sérült mellett azon családtagjainak is járhat, akiknek a baleset következtében költségeik támadtak, vagy bármilyen módon megváltozott az életük.
Sajnos a jellemző hazai gyakorlat szerint vagy meg sem keresik a biztosítók a sérülteket, vagy valamilyen összeg átutalásáért cserébe kért aláírással lezárják kártérítési kötelezettségüket. Itt is mondunk kitalált példát: elveszíti egy kőműves az egyik lábát autóbalesetben, mire a biztosító utal neki 3,5 millió forintot. Örömmel elfogadja az élete végéig botra támaszkodó munkás, holott egy év alatt ennél többet bukhat a szakmája feladása miatt, nem számolva a kezelésére fordított költségeket. Egy ilyen összeg a töredékét sem fedezi az ő valódi kárának, márpedig a kártérítés arról szólna. Pontosan össze kell adni a veszteségeket, és azokat ki kell fizetni a sérült és családja részére.
Többféle maradandó fogyatékosságot szenvedett Enikő
Teltek-múltak a hetek, majd a hónapok, Enikő betegállományban járt orvostól orvosig. Ráadásul nem csak az irodavezetői munkáját volt képtelen elvégezni, a baleset másnapján kezdett volna egy, a cége által előre kifizetett továbbképzést, ami után pár hónapig több pénzt keresett volna.
De talán ez volt a legkisebb gond, rengeteg különféle vizsgálatot végeztek el rajta az orvosok, aminek a végeredményeként kimondták, többféle maradandó fogyatékosságot okozott számára a baleset. „Agyrázkódásom, poszttraumásstressz-szindrómám, krónikus, azóta minden nap jelentkező nagyon erős fejfájásom lett, kétoldali hallóideg-károsodásom, kis-közepes fokú halláscsökkenésem, és 50 decibel erősségű, a nap 24 órájában fennálló fülzúgásom. A terhelhetőségem is csökkent, a mai napig előfordul, hogy a legváratlanabb helyzetekben blokkol az agyam, emiatt még most is orvosi vizsgálatok várnak rám. Mindennek nyilván a magánéletben és a munkavégzésemben is vannak hozadékai” – foglalta össze első beszélgetésünk alkalmával az egészségügyi következményeket.
Azokban a hetekben telefonálni sem tudott segítség nélkül, és az írással is erős gondjai voltak: „hiába tudtam fejben, hogy mit szeretnék leírni, az agyam nem adta ki a parancsot a kezemnek, így egy-egy szó leírása gyakran percekbe telt”. Ráadásul azt tapasztalta, nagyon nehézkesen akarja elindítani ezt az ügyet biztosító, ezért két hónappal a baleset után jogi segítséget kért. Mint mondja, nem lett volna képes fizikailag egyedül végigcsinálni mindezt.
Nem tudott mit tenni, 2017 decemberében ügyvédet fogadott, aki közölte vele, hogy jár neki a kártérítés, aminek a mértékét akkor 3 millió forintban határozta meg. Ezzel meg is keresték az Allianzot. „Ettől persze nem fogok újra hallani” – tette hozzá egyből, de mint az elkövetkező egy évben kiderült, ezt sem kapta meg.
Sajnálatos ügyintézői tévedés
Elmondása szerint eleinte még volt némi kommunikáció a biztosító és az ügyvédje között, ők elküldték az orvosi papírokat. „Tavasszal az ügyvédnő kérte őket, hogy a költségeim fedezése miatt legalább utaljanak 300 ezer forint előleget. Erre utaltak 100 ezret.” Enikő szerint ezután elakadt a történet, egy meglehetősen elgondolkodtató levelet mutat 2018-ból arról, hogy szerinte miként kezelte az ügyet akkoriban az Allianz. Ezt a biztosító küldte a jogi képviselőjének, miután az ügyvédje által küldött e-mailekre egy idő után nem kaptak választ, és kénytelenek voltak postai levelezést kezdeni.
„Tisztelt Ügyvédnő!
A fenti számon nyilvántartott kárügyben küldött iratokat és megkereséseit köszönettel vettük kézhez, mellyel kapcsolatosan az alábbi tájékoztatást adjuk.
Sajnálatos ügyintézői tévedés miatt korábbi tájékoztató leveleinket a …………@gmail.com e-mail címre továbbítottuk, sikertelen kézbesítésről értesítést nem kaptunk. Mellékletként küldjük korábbi leveleink másolati példányát.
Tévedésünkért szíves elnézését kérjük.”
Enikő azt mondja erre, volt e-mailes kommunikáció a két fél között, elég furcsa számára, hogy egy idő után rossz e-mail-címre írogat a biztosító.
Közben teltek-múltak a hónapok, immár bő egy évvel a súlyos balesete után Enikő úgy érezte, hogy nem nagyon foglalkozik vele a biztosító. A 2017. októberi balesete után 2018 novemberében sem kapta még kézhez a szerinte jogos kártérítést.
Ekkor kereste meg Enikő a Vezesst
Volt egy érdekes sztorink tavaly októberben. Balázs nevű olvasónk Volkswagen Passatja totálkárosra tört egy olyan budapesti balesetben, amelyről – kétórás helyszínelésre, és egyéb szakértői véleményekre alapozva – a rendőrség kerek perec kimondta: a másik autós hibája miatt következett be. Úgy fogalmaztak, hogy „minden kétséget kizáróan”.
Ennek ellenére a férfi biztosítója, a Generali azt írta neki, hogy ők bizony a rendőrségi határozattól függetlenül jogosultak másként dönteni, és nem fizetik ki a VW-ben keletkezett 1,7 millió forintos kárt az ügyfelüknek. Egy fillért sem belőle. Ekkor panaszt írt Balázs, majd megkereste a Vezesst, a nyilvánosság erejében bízva. Mi megírtuk a történetet, mire csoda történt. Megváltoztatták a korábbi döntésüket, és kifizették az 1,7 millió forintot, még kamatot is küldtek mellé.
Enikő olvasta mindkét cikket, és megkeresett minket a saját, elakadt sztorijával.
Megírtuk Enikő esetét, abban a pillanatban felébredt az ő biztosítója is
2018. november 26-án reggel 6-kor jelent meg nálunk a történet, és nyilván ettől teljesen függetlenül, de éppen ugyanazon a napon levelet írt a biztosító Enikőéknek. Az a biztosító, amely 13 hónap alatt nem jutott el a kártérítés kifizetéséig.
„Tisztelt Ügyvédnő!
X. Enikő fenti számon nyilvántartott kártérítési ügyében küldött megkeresését és a csatolt iratokat köszönettel kézhez vettük.
A baleset ügyében benyújtott kárigény elbírálásához, a sérülések következtében kialakult maradandó egészségkárosodás megállapításához szükséges ügyfelünk személyes orvosi vizsgálata, amelynek időpontja:
- december 7.
A vizsgálat helye…
Dátum: 2018. november 26.”
Eddig hosszú időn át szinte semmi, most meg nagy hirtelen ennyi konkrétum: mehet orvoshoz, másfél hétre időpontot kapott, fantasztikus, ha végzi valaki a munkáját.
Ekkoriban többször beszélgettünk Enikővel, és a javaslatunkra egy kártérítési ügyekre szakosodott ügyvédhez fordult segítségért.
Az új ügyvéd szerint sokkal több jár annál a 3 milliónál, amit addig sem fizetett ki a biztosító
„December 7-én természetesen ott voltam az orvosnál. A biztosító jelölte ki és fizette ezt az orvost, de korrektnek tűnt. Ő azt mondta, hogy hiteltelenítené magát, ha bármelyik irányba húzna, ezért a legjobb tudása szerint fog szakvéleményt kialakítani, aminek szerinte pár hét az átfutási ideje” – idézi fel Enikő a beszélgetésüket.
Ezután érdekesen folytatódott a történet, azonban a korábbiakban megszokotnál sokkal pörgősebben. Mindössze négy munkanappal a vizsgálatot követően a biztosító küldött egy 3 millió forintos ajánlatot az ügyvédnőnek és Enikőnek, plusz még 41 800 forintnyi „ügyvédi munkadíj térítésére” is láttak „lehetőséget”.
Csakhogy az orvosi papírok alapos átvizsgálása, és az Enikő életében bekövetkezett változások megismerése után a frissen megbízott ügyvéd újraírta a kárigényt 10 millió forintra. Ebből következően elutasították az Allianz ajánlatát.
Jöttek-mentek a levelek, új élet költözött az ügybe. Februárban például azt írta a biztosító immár az aktuális ügyvédnek, hogy nem érkezett meg a rendszerükbe a meghatalmazás, áprilisban pedig az „ajánlatuk felülvizsgálatához” bizonyos kezelésekre és orvosi vizsgálatokra vonatkozó iratok „jól látható másolatait” kérték be, plusz listát a gyógyszerekről. Ugyanebben a hónapban, vagyis 2019 áprilisában kapta meg Enikő a 2018. decemberi orvosi vizsgálat eredményét, amely 30 százalékos, ún. össz-szervezeti egészségkárosodást állapított meg nála.
Enikő 4,5 milliós kártérítést kapott. Az Allianz 125 milliós bírságot
Az ügy zárásaként májusban vette kézbe Enikő a biztosító módosított ajánlatát. Rengeteg szenvedés és küzdelem, temérdek orvosi vizsgálat, tengernyi levelezés, és két ügyvéd munkája, valamint a sajtó segítsége után. Ráadásul 20 hónappal a balesetét követően. Elege volt az egészből, elfogadta a 4,5 millió forint.
Ettől a történettől függetlenül, nagyjából Enikő ügyének a közepén a pénzügyi szervezetek állami felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank 125 millió forintos bírságot szabott ki az Allianzra, több ok miatt. Itt lehet elolvasni a tíz bekezdéses indoklást, mi csak fél mondatot emelünk ki: „az ügyfélpanaszok kapcsán az Allianz Biztosító egyes esetekben elmulasztotta a panaszok megfelelő módon történő kezelését”.
Ha van bármilyen érdekes története (baleset, autóvásárlás stb.), keresse meg bátran a szerkesztőséget: info@vezess.hu.