Rendkívül konzervatív stratégiával versenyzett a Ferrari a Mexikói Nagydíjon, ez pedig azt eredményezte, hogy az első rajtsoros indulást egy második és negyedik váltotta a csapat.
Külső szemmel nézve úgy tűnhetett, hogy a Ferrari már akkor elkövette az első hibát, amikor a versenyben vezető Charles Leclerc-t korán kihívta, hogy így védekezzen a csapat a Red Bull és Alexander Albon kiállása ellen.
A Ferrari a versenynek ezen a pontján úgy gondolta, hogy legalább két kiállásra lesz szükség, így a csapat által kedvezőbbnek stratégiát Leclerc-nek adta. Az utóbbi hetek vitái után nem is voltak könnyű helyzetben: ha utólag mégis a két kiállás bizonyult volna gyorsabbnak, és Leclerc helyett az akkor második Vettellel védekezik, aztán a német így ugorja át a csapattársát, megint záporoztak volna a támadások a Scuderiára.
Persze, most is záporoznak, csak éppen azért, hogy Vettel kapta a jobb egykiállásos taktikát. De a Ferrari a saját adataiból kiindulva Leclerc kiállásánál még nem tudhatta, hogy egy cserével végig lehet csinálni a futamot.
„Csak a pénteki és szombati adatok álltak rendelkezésünkre, akkor ráadásul melegebb is volt” – magyarázta Mattia Binotto csapatfőnök. „Abban a pillanatban nem az egykiállásos stratégiát tartottuk a leggyorsabbnak.”
„Ha most visszatekintünk, világos, hogy rosszul döntöttünk, és az egy kiállás lett volna a helyes választás. Csak nagyon későn ismertük fel, hogy ez lehetséges.”
„Amikor Charles kiállt, az adatok alapján még túl korai lett volna az egy kiállással rizikózni. Amikor pedig valaki vezet egy versenyt, nem kockáztat, hanem reagál.”
Leclerc a korai kiállás miatt nemcsak a csapatát, hanem saját magát is hibáztatta. „A stratégia nem volt jó, de inkább rá kellett volna kérdeznem a rádión, és nekem is bele kellett volna folynom” – ismerte el Leclerc.
„Még mindig tanulnom kell. Határozottabbnak kell lennem a döntéshozatalban, hogy segítsek a csapatnak a kétes helyzetekben – ahogy azt Seb is tette a saját stratégiájával kapcsolatban.”
Ha már Leclerc-rel túl óvatos volt a csapat, Vettel még mindig megnyerhette volna a futamot a Ferrarinak, de ekkor csúszott a második porszem a gépezetbe. A Ferrarinak egyáltalán nem voltak adatai a kemény gumikról, azokat csak Valtteri Bottas próbálta ki pénteken, így amikor Lewis Hamilton a 24. körben kiállt, az olaszok úgy gondolták, 47 körös etapot nem fog tudni végigcsinálni.
Vettelt ezért nem hívták rögtön Hamilton után, mert abban bízott a csapat, hogy a frissebb gumijaival később támadhatja majd az angolt. Ezúttal azonban a pályapozíció mindennél fontosabb volt, az élmezőnyben még csak támadási kísérlet sem volt.
Noha Vettel az autóban ülve maga is úgy érezte, hogy nem kell reagálni Hamiltonra (erre utalt az „engedjük el” rádióüzenete), elképzelhető, hogy a Ferrarinak egyébként sem lett volna esélye kivédeni az elévágást.
„Csapatként hoztuk meg a végső döntést” – utalt Binotto Vettel üzenetére. „Ha Sebastian rögtön Hamilton után kiállt volna, akkor is visszaesett volna mögé, mert Lewis már a kivezető köre első szektorában nagyon gyors volt.”
„A versenynek abban a fázisában szintén az tűnt a legjobb döntésnek, hogy maradjunk kint. Kint is maradtunk, hogy esetleg frissebb gumikon előnyben legyünk a futam döntő szakaszában.”