A Forma-1-es Amerikai Nagydíj csütörtöki napján hosszas várakozást követően mutatták be a 2021-es szabálycsomagot, aminek részeként többek között az évi 175 millió dolláros kiadási küszöb köti meg a csapatok kezeit. Ugyan a reformot minden csapat egyhangúlag elfogadta, meglehet, hogy a következő Concorde-egyezmény – melynek tárgyalásait november 5-én kezdik meg –, valamint a Ferrari vétójoga bekavarhat.
„Még van mit dolgozni rajtuk” – mondta az új szabályok kapcsán a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto. „Bármi is a jelenlegi helyzet, még nem mondanám, hogy kőbe van vésve. Szerintem ez csupán egy kiindulási pont.”
A Red Bull motorsportfőnöke, Dr. Helmut Marko azonban csalódottan veszi tudomásul, hogy a Ferrarinál egyáltalán még szóba kerül annak gondolata, hogy élnek vétójogukkal az FIA Motorsport Világtanács előtt. „A Ferrari mindig is azt csinált, amit akart. Nem lehet erre az egyezségre támaszkodni” – panaszkodott a német az Auto Motor und Sportnak.
Az új szabálycsomagot egyelőre nem is övezi teljes elégedettség: a versenyzők az autók tömege miatt aggódnak, míg a csapatok attól tartanak, hogy az aerodinamikai módosítások túlságosan korlátozzák majd őket.
A költségplafon azonban a versenyzők malmára hajthatja a vizet, legalábbis Marko szerint. A tanácsadó úgy véli, hogy a költekezési limitnek köszönhetően megugorhatnak a pilótagázsik, főként az élcsapatoknál.
„Újra a versenyzők jelentik majd a legfontosabb tényezőt, ebből pedig az olyan pilóták fognak profitálni, mint Hamilton, Verstappen és Leclerc. Ha valamiben nincs egyetértés, megzsarolhatják a csapataikat, ami rögtön 50 millió dollárba kerülhet. Hiba volt nem belefoglalni a versenyzők fizetését a költségplafonba” – taglalta, ezen gondolataival pedig egyetértett a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown is.
„Hiba volt kihagyni a pilótákat belőle” – helyeselt Brown. „Az autók mellett ők jelentik a másik tényezőt, ami meghatározza a köridőt. Ha részei lennének a költségvetésnek, a csapatoknak dönteniük kellene arról, hogy a pénzt a versenyzőikbe vagy inkább az autóba fektetik. Ez lenne a költséglimit lényege, a díj pedig azé lenne, aki a leghatékonyabban gazdálkodik.”
A versenyzők fizetései mellett a csapat három fő vezetőjének a bérét, valamint a motorfejlesztés, a marketing, az utazás, az F1-en kívül tevékenységek költségeit, valamint egyéb kiadásokat sem a megadott összegből kell kigazdálkodni.
„A Liberty Media forradalmi újításként harangozta be a költségplafont, de valójában nagyon hasonlít arra a sémára, amit úgy egy évtizeddel ezelőtt vezettek be, erőforrás-korlátozási megállapodás néven” – jegyezte meg ennek kapcsán Christian Sylt, a Forbes F1-es üzleti újságírója.