Az MTI-hez hétfőn eljuttatott veszélyjelzés szerint Budapestre, Pest, Fejér, Komárom-Esztergom, Nógrád, Vas, Veszprém és Zala megyére adták ki a másodfokú figyelmeztetést, ezeken a területeken 24 óra alatt több mint 30 milliméter csapadék hullhat.
Szintén sok eső várható Borsod-Abaúj-Zemplén, Győr-Moson-Sopron, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Somogy és Tolna megyében, ott elsőfokú a figyelmeztetés. Baranya, Somogy, Veszprém és Zala megyére zivatarveszély miatt is kiadták az elsőfokú figyelmeztetést.
A meteorológiai szolgálat azt írta: kedden egy ciklon vonul át az ország felett, melyhez kapcsolódóan – különösen az ország északi, északnyugati felén – ismételten nagy mennyiségű csapadékra lehet számítani. A hidegfront mentén zivatarok is előfordulhatnak, melyeket viharos széllökések és felhőszakadás kísérhet. Az intenzív csapadékzóna az este, éjszaka folyamán gyengülve fokozatosan kelet felé helyeződik, nyugat felől pedig megszűnik a csapadék.
Az előrejelzés szerint kedden a legalacsonyabb hőmérséklet 3-10, a legmagasabb hőmérséklet a borongós, esős tájakon 11-16, míg délebbre 17-23 fok között várható.
Mire kell különösen vigyázni az autósoknak?
A nagy mennyiségű víz az autóknak sem tesz jót, különösen akkor nem, ha alulról jön. Márpedig árvíz esetén általában ez a helyzet. Ilyenkor a jellemzően cseppet sem tiszta víz beszivárog a legkisebb réseken is, az ajtótömítések sem nyújtanak kellő védelmet és lassan megtelik vízzel a lábtér. A különböző anyagokkal együtt érkező víztől pedig büdös lesz a szőnyeg és a kárpit, a szivacsok mind magukba szívják és örökké érezhető marad. Az elektromotorok pedig szintén nem viselik jól a nedvességet, ezért biztosan mindnek vége lesz.
Általános alapelv, hogy tengelymagasságig érő vízben szinte biztosan megússza a kocsi az átkelést. Ha még magasabbra emelkedik a víz, illetve még mélyebbre gázolunk bele, drukkolhatunk a generátor, az önindító épségéért, meg persze azért, hogy ne szívjon vizet a motor.
A víz ugyanis nemhogy elégni nem fog a hengerekben, a dugattyú sem tudja összenyomni – leáll a motor, a benne rekedő mozgási energiáktól görbül, törik a hajtókar, ha nem, kiszakítja a blokk oldalát.