Tudják, milyen világraszóló találmánnyal lett híres Gottlieb Daimler? Hát persze, a motorkerékpárral! Szegény fiának ugyan megpörkölte az ülepét a szerkezet a Cannstatt és Untertürkheim közötti távon 1885-ben (ezzel ő lett hivatalosan a világ első motorosa), de a tesztút sikeresnek bizonyult. Szó szerint megindulhatott hódító útjára a csodálatos, belső égésű motorral hajtott, kétkerekű, akkor ugyan még fából tákolt jármű.

Aztán persze jött a bolygónkat még erősebben megváltoztató automobil is az előbbinél hatalmasabb visszhanggal, a vidéki földutak mellett még több megriadt és szétszaladt lóval. Na de vajon manapság a motorkerékpár szó hallatán mindenkinek a Mercedes márka ugrik be elsőre? Nem! És az autó kifejezés hallatán? A legtöbb jogosítványos polgárnak még erre sem!

Egyre inkább ugyanez lesz a helyzet, ha a hibrid hajtásláncról beszélünk. Kétség kívül a Toyota Prius volt az úttörő 1997-től, de ma már számos márka kínálatából választhat, aki takarékos, megbízható és jövőbe mutató technológiával szerelt személyautóra vágyik. Különböző kategóriákból válogatva bemutatunk néhányat aktuális hazai árakkal, technikai részletekkel.

Hivatalosan 4,3 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren a negyedik generációs Prius hajtásláncával mozgatott Corolla alapmotoros változata, vele kezdjük a felsorolást. Az autós lapokat olvasók kívülről fújják: a rendszer hagyományosabbik fele az 1,8-as, szívó, Atkinson-ciklusú benzinmotor (önmagában 98 lóerős), amelyre a gyorsabb bemelegedés érdekében kétkörös hűtőrendszert szereltek. Világbajnoknak számít a 40 százalékos termikus hatásfoka, ami nagyjából tízzel az átlagos benzinesek értéke felett van.

Normális áron hibridet? Igen, lehetséges! 1

Berakták a hátsó üléssor alá a nikkel-metál-hibrid akksicsomagot, a villanymotor pedig könnyebb, mint az előd Aurisban. Sokan nem vitatják a szakmában, hogy ez a 122 lóerős összteljesítményű rendszer még mindig viszonyítási pont – csak hát Priusként annyira megosztó külsőt kapott és túlárazták, hogy Magyarországon már nem is lehet rendelni hivatalos úton. Helyette a Corollát kínálja az importőr, a közepesnek mondható Comfort felszereltséggel 6,45 millió forintos alapártól. Extrázva sajnos könnyen a tízmillió közelébe kerülhet a végül utalandó összeg.

Méretesebb és németebb a Passat GTE, amelynek frissített változatát éppen most mutatta be a Volkswagen.  Akksijának kapacitása 13 kWh-ra nőtt, aminek kizárólagos használatával a WLTP szerint akár 55 kilométert is megtehet az autó. Mivel viszonylag kis kapacitású energiatárolóról beszélünk, 4-5 óra alatt elvileg 100 százalékosan feltölthető.

Normális áron hibridet? Igen, lehetséges! 2

Az 1.4 literes benzinmotorból turbóval 156 lóerőt hoztak ki, a villanymotor 115 lóerős, de mint köztudott, nem adhatók össze, a kombinált rendszerteljesítmény 218 lóerő, és maximálisan 400 Nm nyomaték. A százas sprintet 7,4 másodperc alatt teljesítő szedán/kombi ára is hasonlóan egyedi: 14,6 millió forintról indul, de sejthetően nem ennyiért kelnek el a példányai.

Mindezek után hatalmas a kontraszt, ha ránézünk az összeállításunkban szereplő személyautók közül a legyártásával a környezetet legkevésbé terhelő, ezért a cikkünk legzöldebb autójának számító Suzuki Swift Hybrid 12V GL 4,12 millió forintos alapárára. Ráadásul a szigorú WLTP szerinti gyári fogyasztása is igen barátságos, 5,3 liter 100 kilométeren.

Normális áron hibridet? Igen, lehetséges! 3

A rendszerváltás utáni Magyarország legnépszerűbb modelljének számító Swift legmodernebb változatában az enyhe hibrid rendszernél az 1,2-es benzinmotor működését egy kompakt villanymotor, és egy nagy hatékonyságú lítium-ion akkumulátor segíti. Hogy is néz ki ez működés közben?

Normális áron hibridet? Igen, lehetséges! 4

Megállás után a belső égésű motor automatikusan leáll, az elektromos berendezések pedig az akkumulátorokról működnek tovább, ami üzemanyag-megtakarítást jelent. Elinduláskor aztán az integrált villanymotor (ISG) indítómotorként működve halkan és simán indítja újra a benzinmotort. Amikor a Swift elindul vagy gyorsít, az ISG besegít a benzinmotornak, megint csak csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. Lassításkor is környezetbarát, ugyanis az ISG az autó mozgási energiáját elektromos árammá alakítja, amivel hatékonyan tölti az akkumulátort.

Normális áron hibridet? Igen, lehetséges! 5

Mindezeken felül a 90 lóerős Suzuki Swift Hybridnek alkatrészárban és a márkaszervizek óradíjaiban is jelentős előnye van tulajdonképpen minden más itthon kapható márkával szemben. Plusz sokaknak személyes kötődése is van a modell elődeihez, vagy magához a márkához. A csúcs-Swifthez ráadásul most 3,39 millió forintos kedvezményes áron hozzá lehet jutni, ami pár éve még a mission impossible árkategória volt, ha szóba került a hibrid hajtás.

Mindössze 50 centivel hosszabb, de bőven kétszer ennyibe kerül a 7,79 millió forinttól megrendelhető Kia Niro full hibrid változata. A crossover orrában 1,6 literes, 105 lóerős benzinmotor dolgozik, amelynek a 43,5 lóerős csúcsteljesítményre képes villanymotor segít be, ha kell. Ketten együtt 141 lóerős csúcsteljesítményre és 265 Nm nyomaték leadására képesek.

Normális áron hibridet? Igen, lehetséges! 6

A villanymotort 1,56 kWh-s lítium-ion polimer akkumulátorcsomag látja el energiával. A mindössze 33 kilós pakk a szerény űrtartalmú, 45 literes üzemanyagtartállyal együtt a hátsó ülések alatt rejtőzködik, míg az autó saját, 12 voltos picinyke akkumulátora a csomagtartó egyik oldalzsebében lapul.

Végül nézzünk meg egy prémiummárkás, hatalmas hibridet, ilyenekből is egyre több készül. A BMW X5 xDrive45e 395 lóerős rendszerteljesítményét a sorhatos, turbós benzinmotor, valamint a nyolcfokozatú ZF váltó mellé épített villanymotor ereje adja össze. Két és fél tonna körüli brutális összsúlya ellenére 5,6 másodperces a sprint százig, ilyenkor azért már nem éppen környezetbarát üzemről beszélünk.

Normális áron hibridet? Igen, lehetséges! 7

Ebben a szörnyben 265 kilót nyom a 24 kWh-s a lítiumion akksicsomag, amelyet a padlólemezre fektettek, ennek előnye az alacsonyan tartott tömegközéppont, hogy ez a BMW is a márkához illő módon kanyarodjon. Az ára is olyan: 21 millió forintról indul, ami pár extrával simán 30 millió fölé szaladhat.

Amiből ugye akár 9-10 darab Suzuki Hybridet is vásárolhatnánk.