Sokszor hallottuk már a nagy bölcsességet, miszerint a mai autókat lehetetlen otthon szerelni. Az igaz, hogy komplett motordiagnosztikát, a kettős tömegű lendkerék cseréjét kevesen végzik el a garázs előtti placcon, de azért akad több olyan feladat, ami megoldható pár alap szerszámmal, még az újabb típusokon is. 

Ha a következő öt szerszám, eszköz ott van a polcon, méghozzá megfelelő minőségben, akkor semmi akadálya egy olaj- vagy szűrőcsere otthoni elvégzésének.

Hidraulikus emelő, vagyis a krokodil

Az autó alatt tevékenykedő, kereket, fékbetétet otthon cserélő, tél előtt kerékdobot pucolgató hobbiszerelő egyik legjobb barátja. A gyári emelőt rendszeres bütykölésre jobb elfelejteni, a mechanikus szerkezetet tekergetni fáradtságos munka, csak a kijelölt ponton emelhetünk vele, és a legtöbb egy ponton támaszkodik a földre, így a biztonság sem maximális. 

Otthonra a lehető legjobb választás a kerekeken guruló, karral működtethető hidraulikus emelő, vagyis a krokodil. Ezt bármilyen stabil pont alá odatolhatjuk az autó alatt, gyorsan emel, és még gyorsabban ereszt, munkamagassága komolyabb, mint a gyárié, így bakokkal kiegészítve kellemes teret teremthetünk vele autónk alatt. 6-10 ezer forintért már kapunk megfelelő minőségű, két tonna teherbírású darabokat, ezek az otthoni felhasználáshoz, átlag személyautókhoz tökéletesen megfelelnek.

Ez az öt szerszám minden amatőr garázs alapvető kelléke 1

Kerékkulcs

Egy defekt esetén fájdalmas meglepetésként érhet minket, hogy a gyári csomagba rejtett rövid kerékkulcs gyakorlatilag arra alkalmas, hogy ugráljunk rajta napestig, de a gumis műhelyben légkulccsal rárántott anyákat sosem lazítja le. Ezért ebből sem árt a garázsunkban, de még inkább a csomagtartónkban tartani egy komolyabb darabot. A precíz dobással önvédelmi fegyvernek is beillő keresztkulcs már hosszabb erőkarral rendelkezik, ezzel van esély a lazításra, és több méretet tud, ami szintén jól jöhet, ha esetleg más, a gyárival küzdő autósnak próbálunk segíteni. 

Hátránya a mérete, ezért ha nem akarunk egy böszme fém X-et hordani a csomagtartónkban, akkor a teleszkópos kerékkulcs a megoldás. A meghosszabbítható karral nő a csavarra kifejthető erő is, ezzel minden anyát le lehet imádkozni, de a felszerelésnél nem árt összetolni a kart, különben roppant kellemetlen élmény érhet minket egy eltörő, elszakadó tőcsavar formájában. 

Ezekhez általában jár négy cserélhető fej, a szerszám ára 2-5 ezer forint között mozog.

Ez az öt szerszám minden amatőr garázs alapvető kelléke 2

Dugókulcs-készlet

Ha olajcserére adjuk a fejünket, vagy fényszórót babrálnánk, izzót cserélünk, akkor szembekerülhetünk több apró, méretben, kialakításban különböző csavarral. Ilyenkor jön jól egy dugókulcs-készlet, amit a tarka szőnyegen kiterített portékát hirdető piaci kofák gyakran krova néven emlegetnek (ennek eredete, hogy leggyakrabban króm-vanádium ötvözetből készül a készlet). 

Tőlük nem javallott pár ezer forintért beszerezni egy ilyet, bármilyen csábító is a távol-keleti, többszintes bőröndbe tömött, mindenre is jó gyűjtemény. Ennek oka, hogy a dugókulcs precíz szerkezet, a racsnis hajtókarnak jó minőségű anyagból kell készülnie, különben hamar lötyögni kezd, holtjátéka lesz, és amikor csak pár fokot tudunk egy rejtett csavaron fordítani, akkor elég bosszantó, hogy a szerszám holtjátéka is pont akkora. 

Tehát otthonra jobb egy szerényebb, de jó minőségű készlet, de arra azért figyeljünk, hogy autónkban vannak-e torx fejű csavarok, ebben az esetben érdemes ilyen bitkészlettel megtoldani a beszerzést. 

Ennek a készletnek kell leginkább megfontolni a vásárlását – mindenféle formában, mennyiségben találunk belőle, de a gagyitól óvakodjunk, a gyenge anyagminőségű dugókulcs gyakorlatilag használhatatlan, elnyalódnak a bitfejek, kotyogni kezd, sőt törik a racsnis szár, nem véletlen, hogy az iparban ismert márkák alap termékei 20-30 ezer forintról indulnak.

Ez az öt szerszám minden amatőr garázs alapvető kelléke 3

Szerelőlámpa

A gondtalan szerelés legalapvetőbb kelléke, ugyan ezzel nem vágunk, lazítunk, hajtunk meg semmit, de a legfontosabbat mégis ez adja. A precíz munkavégzéshez szükséges fényt, ami elengedhetetlen, ha a motortérben turkálunk a leejtett tízes csillagkulcs után kutatva. 

Ma már lejárt a hosszabbítóval belógatott százas izzók kora, a modern szerelőlámpák mágnessel feltapaszthatók a karosszériára, fényerejük akár az 1000 lument is elérheti. Ebben a kategóriában a mozognak a Tungsram LED-es lámpái, a nagyobb akár három órán át tudja az 1000 lumen fényáramot, burkolata megfelel az IP66 szabványnak, tehát ellenáll a pornak és a nedvességnek. A kisebb, 240 lumenes egy zsebből előkapható apróbb kivitel, akárcsak a nagy testvért, ezt is tölthetjük USB-kábellel és dokkolóállomással, maximálisan 7 órás üzemidőt tud. 

Ez az öt szerszám minden amatőr garázs alapvető kelléke 4

Akkumulátortöltő

Ha csak a téli lemerülés, felkapcsolva hagyott fogyasztók miatt tartunk töltőt, akkor jó lehet egy olcsóbb darab is, de ha mondjuk több autó van otthon, esetleg egy hobbiból  tartott, ritkán használt típus is, akkor érdemes komolyabb technikával jó kondiban tartani az akkumulátorflottát, a tárolásból adódó el szulfátosodást csepptöltéssel akadályozhatjuk meg, mely folyamatos, illetve időszakos 0,0005-001C közötti töltőáramot jelent. 

A lemerített akku feltámasztására jó a bármilyen ötezer forintos darab, de az említett, több akkus, több autós feladatra inkább a 15-20 ezres kategória a megfelelő.

Ez az öt szerszám minden amatőr garázs alapvető kelléke 5

Ezeken felül természetesen a fogyó eszközökből is kell egy ládányi: ragasztószalag, gyorskötöző, csavarlazító, csiszolópapír mindig legyen a készletben, valamint védőszemüveg és kesztyű, ha ezek megvannak, már elindulhatunk az egyszerűbb otthoni karbantartások felé.