2020 április utolsó hétvégéjén a Hungaroringen startolhat el a Kamion Európa-bajnokság (FIA ETRC). Mint ismeretes, hazánkban 2015 óta rendeznek ismét Kamion Eb-futamokat, azonban erre eddig nem volt példa. A hazai pálya előnyével Kiss Norbi, a Tankpool24 pilótája jó rajtot vehet a jövő évi Európa-bajnoki címért folytatott küzdelemben.
A kétszeres Európa-bajnok egy, elsősorban a gumiabroncsokra fókuszáló sajtóbeszélgetésen árult el néhány háttérinfót a FIA ETRC-ről. „A Kamion Európa-bajnokság különleges széria, hiszen ebben a sorozatban sokáig nem volt olyan teherabroncs, amit hatékonyan lehetett használni, mert az utcai kamionok maximális megengedett sebessége 90 km/óra. A gyártók alapvetően ilyen paraméterekre fókuszálnak. Mi pedig 160 km/órával repesztünk, arról nem is beszélve, hogy óriási terhelésnek vannak kitéve a gumiabroncsok, mert a versenykamionok súlya eléri az 5,5 tonnát” – hangsúlyozta Kiss Norbi.
Sokáig ez kihívás elé állította a versenyzőket. „2009 előtt sok gond volt a gumiabroncsokkal, mert rengeteg defektet kaptak a versenykamionok és rendszeresen leszakadt a gumik futófelülete. Mindenki más-más márkájú gumiabroncsokkal próbálkozott, de kevés sikerrel” – emelte ki a versenyző. A Goodyear 2004-ben jelent meg a sorozatban saját fejlesztésű abroncsaival, öt évvel később a FIA úgy döntött, hogy az amerikai gyártó abroncsait teszi kizárólagossá.
A szériában indokolt volt egy kifejezetten kamionversenyzésre fejlesztett abroncs bevezetése Kiss Norbi szerint. „Az utcai kamionoknál meglévő 5-600 lóerővel ellentétben nálunk 1200-1300 lóerő is lehet a motorok teljesítménye, és az áruszállításra használt teherautók 2500 newtonméteres nyomatékával szemben a Kamion Európa-bajnokságban 5-6000 newtonméteres nyomatékkal kell számolni. Ezek a számok is azt mutatják, hogy milyen extrém igénybevételnek vannak kitéve a gumiabroncsok, amikor megyünk velük a pályán” – hívta fel a figyelmet a 2011 óta a FIA ETRC-ben versenyző pilóta.
Hozzátette: száraz és vizes aszfalton is ugyanazokkal a 315/70 átmérőjű 22,5 colos felnire való abroncsokkal versenyeznek, mert egy versenykamion esetében nem olyan egyszerű a gumicsere, mint mondjuk a Forma-1-es autóknál. Ez azt jelenti, hogy a Goodyearnek olyan abroncsokat kellett fejlesztenie, ami száraz és vizes útviszonyok között egyaránt jól teljesít. „A Goodyear 2020-ban is a széria hivatalos abroncspartnere lesz, így jövőre is ilyen abroncsokkal mehetnek a pilóták a versenypályákon. Remélem, jövőre én is ott leszek a Kamion Európa-bajnokságon és nagyon bízom benne, hogy újra harcban leszünk az Európa-bajnoki címért” – tette hozzá a Tankpool24 versenyzője.
A Kamion Európa-bajnokság jövőre kilencállomásossá bővül, a FIA ETRC ugyanis bejelentette, hogy 2020 június végén új helyszínen szurkolhatunk a versenyzőknek. A sorozatot idén a német Jochen Hahn nyerte meg, immáron hatodjára, Kiss Norbi pedig a hatodik lett.