„Vidéki lakosként mobillal parkolok, amikor néha nagyobb városokban járok, így nem lehet gond. Így történt ez most is, ezért teljesen ledöbbentem, amikor visszaértem a kocsimhoz” – kezdi furcsa sztoriját András. Pont egy hete történt az eset, amikor is dolga akadt Zuglóban, a Hungária körút 104. előtt tette le a Fordját. Mivel éppen ott ácsorgott az elhíresült helyi automaták egyike, a kódot sem kellett keresgélnie az utcán. Elindította telefonján a parkolást.

Megtaláltuk az ország legügyetlenebb parkolóellenőrét 1

Pár méterre parkolt a pénzgyűjtő doboztól, a kép bal alsó sarkában lévő helyen

Másfél óra múlva meglepetten tapasztalta, hogy az autója ablaktörlője alatt egy klasszikus mikuláscsomag virít. Hát-ez-meg-mi? Kibontotta.

Megtaláltuk az ország legügyetlenebb parkolóellenőrét 2

A Fizetési felszólítás szerint 10 335 forintot kell sárga csekken befizetnie. Már ha 15 napon belül elmegy a postára, két hét után viszont immár 32 595 forintra rúg a pótdíj nagysága. Na de miért büntették meg? Nagyítsunk bele a cetlibe!

Megtaláltuk az ország legügyetlenebb parkolóellenőrét 3

Hét perccel az autóhoz érkezése előtt bírságolta meg az ellenőr, de ez most mellékes is, apró balszerencse

Két teljesen egyértelmű ok szerepel a papíron, piros nyíllal jelöltük őket. Egyrészt „zónán kívüli díjfizetés” történt, ami első blikkre meglepően hangzik, hiszen a fizetős parkolás zónáján/zónáin kívül ugye nyilvánvalóan nem kell fizetni, inkább az lehetne baj, hogy „zónán belül nincs fizetés”, de nem vagyunk mi a kerületi parkolási cég nyelvtannácija.

Ennél sokkal ütősebb állítás, hogy az ellenőr által megbírságolt jármű egy „busz”. Ha valaki még nem látott munka közben ilyen ellenőrt, annak elmondjuk, hogy fizikailag a megbírságolt autó előtt áll, azt körbejárja, fotókat készít róla. Most ezt a Ford Focust bírságolta meg.

Megtaláltuk az ország legügyetlenebb parkolóellenőrét 4

Nullkilométeres korától Andrásé, és ugyanaz a rendszáma, mint a bírságon (mi kockáztuk ki)

Jól láthatóan személyautó, az egyik legismertebb modell Európában. Sajnos András nem fotózta le a kocsiját a színes zacskóval a szélvédőn, éppen az automata előtt állva, ott és akkor annyira meglepte a nem várt ajándék. Pedig jól mutatott volna illusztrációként a cikkben. Neki azon kattogott az agya, hogy mit tegyen. Indulnia kellett volna haza, vidékre, de nem tehetett mást, bement a cetli alján megjelölt ügyfélszolgálati irodába, a Nagy Lajos király útjára.

Hibázott az autós?

„Üres volt az iroda, amelyben kedvesen és segítőkészen fogadott az ügyintéző. Megnézte a cetlimet, majd azt mondta, hogy rossz kódot ütöttem be. Mire én, dehogy, éppen az automatánál parkoltam, arról néztem le a számot. Erre megnézte a monitorján, és azt látta elmondása szerint, hogy busz kategóriába sorolódtam, hát ezért a bírság. Nem kellett neki elővennem a forgalmit, hogy bizonyítsam ennek az ellenkezőjét, elhitte, hogy a Ford Focusom személyautó. Nem kellett fizetnem, törölte a rendszerből a bírságomat” – meséli András a múlt csütörtökön történteket. Látott meglepettséget az ügyintéző arcán, mikor ez kiderült? – kérdezem tőle. Egyértelmű nem a válasza, rutinos, sokat megélt ügyintéző lehet.

Andrásnak ugyan nem kellett végül fizetnie, de felvet pár kérdést az ügy, ezért megkerestük az általa használt mobilparkolási szolgáltatót, valamint Zugló parkolási cégét egyaránt. Elmeséltük a sztorit a Magyar Telekomnak, plusz az alábbi kérdéseket küldtük el nekik:

  • Mobilparkoláskor a szolgáltató T-Mobil milyen információkkal rendelkezik a parkoló járműről, és milyen információkat továbbít a parkolási cégek felé?
  • Miként történhetett, hogy a rendszer „busz” kategóriába sorol egy személyautót?
  • Mennyi autós mennyi mobilparkolást indított a T-Mobilnál 2018-ban és 2019 első hat hónapjában?
  • Mennyi ügyfélpanasz érkezett 2018-ban és 2019 első hat hónapjában a mobilparkolással kapcsolatban? Az adott időszakokban ezekből mennyit találtak megalapozottnak?
  • Mik a jellemző panaszok?

Konkrét számokat sajnos nem küldött a cég sajtóosztálya, viszont a lehetséges problémákról és panaszokról azért elárultak valamennyit. „A Magyar Telekom tízmilliónál is több SMS-alapú parkolást bonyolít le egy évben, a panaszok száma meglehetősen kevés. Ügyfeleink magabiztosan kezelik a zónakiválasztást, parkolásindítást-leállítást. Jellemzően a legnagyobb problémát informatikai karbantartások, leállások okozzák – melyek az értéklánc összes szereplőjénél előfordulnak – ilyenkor nem indítható tranzakció. Másik jellemző bosszúság az ügyfelek figyelmetlenségéből adódik. Ilyen lehet a rendszám elírása, zónakód félreütése – ilyen esetekben önkormányzati méltányosságon múlik a bírság kezelése – ez önkormányzatonként eltérő, de sokszor a bírságcetlin olvasható, hogy mi a teendő ilyen helyzetekben. Bizonyos önkormányzatoknál telefonon is lehet intézni a félreértések kezelését.”

A konkrét ügyről azt írták, hogy a „fizetési felszólításon található ’busz’ kategória vélhetően elírás az ellenőr részéről, hiszen az SMS-tartalomban egyértelműen szerepel, hogy személygépkocsira indult a parkolás. (Vajon hol? Ezt mi nem látjuk. – L.Cs.) A felszólításon ezen kívül szintén látszik, hogy a pótdíjazás oka a zónán kívüli díjfizetés volt, azaz a felhasználó másik zónára vásárolta meg a jegyet, mint amelyikben parkolt. A Hungária krt. bírságon jelzett szakaszán a 1142-es és 1143-as kód van érvényben – ügyfél pedig – vélhetően figyelmetlenség miatt – a 1146-os zónára parkolt”.

Rákérdeztünk Andrásnál a kódra, megnézte még egyszer a telefonjában, és valóban, a 1146-os kódot tartalmazó számon indított parkolást. Csakhogy az autója melletti automatán is a 1146-os kód szerepel. Mivel ő nem fotózott a helyszínen a pótdíjazásakor, mi elmentünk pár nappal később ugyanoda. Itt parkolt, úgyhogy a Magyar Telekom válaszában is téves kódok szerepelnek, és a bírságának ez a része is teljesen megalapozatlan.

Megtaláltuk az ország legügyetlenebb parkolóellenőrét 5

Ezen az automatán ugyanaz a szám szerepel, amelyikkel parkolást indított András. Ő biztosan nem hibázott

No de akkor tényleg, mi történt itt?

Bánki István, a kerületi fizetős parkolást lebonyolító ZKNP nevű cég ügyfélszolgálati vezetője mindent elmagyarázott. Az ellenőr „alapból elrontotta” a járműkategória kiválasztását, amikor a pótdíjazás közben a kezében lévőn PDA-n legördültek az opciók, a „busz” feliratra bökött rá a „3,5 tonna alatti személyautó” kategória helyett. Ennek a kettőnek más a díjszabása, így a rendszer itt már – elvileg – jogos pótdíjazást rögzített. Ráadásul elvétette az adott hely kódját is, ezért került rá a Fizetési felszólításra a „busz” kategória mellett a „zónán kívüli díjfizetés” is.

„Amennyiben az autós nem jött volna be rögtön az ügyfélszolgálatunkra, ahol egyből töröltük a pótdíjazását, már aznap mi sztornóztuk volna, ugyanis aznap kibukott volna a hiba. Ugyanis minden este az ellenőrök csoportvezetője ellenőrzi a pótdíjazásokat, és látta volna a Ford Focusról készült 4-5 darab fotón, hogy az bizony személyautó. Másrészt azt is egyből kiszúrta volna, hogy a Hungária körútnak ez a szakasza a 1146-os kód területe. Az ellenőrnek egy parkoláson belül kétszer sikerült hibáznia” – ismerte el Bánki István.

Amikor mindezt elmondtuk Andrásnak, nem volt boldog. „Őszintén szólva nem szeretem az olyan történeteket és állításokat, hogy ha nem megyek be, akkor ez és az lett volna. Szatmári vagyok, onnan aztán telefonálgathattam volna, bizonyítandó az igazamat. Talán annyi tanulsága van az esetnek, hogy akivel hasonló igazságtalanság történik, az egyből menjen be az ügyfélszolgálathoz.”

Azt már mi tesszük hozzá, így talán útját lehet állni annak is, hogy az akár még utcán tevékenykedő ellenőr folytassa az ámokfutását.

Ha van bármilyen érdekes sztorija, írjon nekünk az info@vezess.hu címre!