A közel 150 éves múlttal rendelkező, több tucat díjjal kitüntetett Popular Science a világ egyik legismertebb tudományos-technikai ismeretterjesztő magazinja. Az újság szerkesztői összegyűjtötték azt a tíz innovációt, amely szerintük 2019-ben a legtöbbet tette hozzá az autóipar fejlődéséhez.
Mivel a magazin észak-amerikai, a fejlesztések egy része számunkra nem bír közvetlen piaci relevanciával. Ugyanakkor technológiai szempontból így is izgalmasak, ezért aki az autókat szereti, biztos nem fogja bánni, ha olvashat róluk.
Alább tehát a tíz vezető innováció – legelöl a nagydíj nyertese, utána a többiek, rangsor nélkül.
Volkswagen V2X kommunikáció jármű és környezete között
Az új generációs Volkswagen Golf képes előre szólni a vezetőnek, ha akadály vagy fennakadás várható az úton. Ehhez V2X kommunikációs rendszert alkalmaz, amely az autóban és a városi infrastruktúra elemeiben elhelyezett wifi adók segítségével akár 800 méter távolságból képes figyelmeztetést küldeni, ha balesetet, torlódást vagy egyéb veszélyhelyzetet észlel, illetve alkalmas arra, hogy a más autók által küldött riasztásokat fogadja és feldolgozza.
GMC Sierra szénszálas plató
A GMC Sierra pickuphoz opcióként rendelhető CarbonPro plató nem rozsdásodik, ütésálló, ráadásul majd’ 30 kilóval könnyebb, mint a normál acélplató (viszont nem is újrahasznosítható, tesszük hozzá aggodalmas arckifejezéssel.)
Mazda Skyactiv-D
Miközben a világ a Mazda Skyactiv-X kompressziógyújtású benzinmotorjának jár a csodájára, Észak-Amerika még csak most figyelt fel a Skyactiv-D dízelmotorra, amely csekély sűrítési viszonyával tényleg kulturáltan és tisztán üzemel – Európában már vagy hat éve. No comment.
Harley-Davidson LiveWire
Elektromos motorkerékpárból rengeteg van már, de a nagy presztízsű gyártók közül eddig csak a Harley-Davidson szánta rá magát, hogy megépítse a maga akkumulátoros kétkerekűjét. Városban 235 kilométert, országúton 150-et tud megtenni egy feltöltéssel – vibrációk és dübörgés nélkül.
Koenigsegg Light Speed sebességváltó
Még hogy duplakuplungos sebességváltó? A svéd manufaktúra új fejlesztésében nyolc darab tengelykapcsoló található, fogaskerék-sorból pedig három. A váltó kilencfokozatú, a kapcsolás ideje – kapaszkodj meg – 0,002 másodperc.
Vonnen Shadow Drive
Szerintünk ez a találmány önmagában mindent visz – főleg, ha van hozzá egy Porschénk, amikhez kifejlesztették. A 2009 utáni 911-es és 718-as modellekhez gyártott cucc egy vékony villanymotor, amely a lendkerék helyére megy be a motor és a váltó közé. A motort a csomagtérben elhelyezett akku táplálja, a rendszer fürgébbé és erősebbé (+150 LE) teszi az autót, gazdáját pedig jóval szegényebbé: a rendszer ára 75 ezer dollár, azaz 22 millió forint(!!!). Jövőre jön az 1964 és 1998 között épített Porsche 911-esekkel kompatibilis verzió.
Lamborghini Sián
A Lamborghini hibrid hipersportautója 819 lóerős, álló helyzetből 2,8 mp alatt gyorsul 100 km/órára.
Chevrolet Corvette Stingray
Most először középmotoros a Chevrolet klasszikus sportautója, így töredék áron veszi fel a versenyt a nemes szupersportkocsikkal: a csúcsverzió Z51-esnek ugyanannyi idő kell a 100 km/óra eléréséhez, mint a fent említett Lamborghininek.
Porsche Taycan
A töréstesztje ugyan nem lett osztályelső, de a 800 voltos fedélzeti hálózat kitesz magáért: listánkon ez már a harmadik autó, amely 3 másodpercen belül futja a 0-100 km/órás sprintet. Különlegessége a kétfokozatú sebességváltó – a villanyautók rendszerint fix áttétellel üzemelnek.
Ram 2500 pickup
Na, itt vakarhatja a fejét Európa, de megvan a magyarázat: a tradicionális laprugókat a Fiat-Chrysler csoport haszonjármű-specialistája csavarrugókra cserélte. Sőt: felárért légrugózást is kérhetünk. Légrugózást!