64 évvel ezelőtt a vasfüggöny mögé zárt Magyarországot elkerülte a Londonból Szingapúrba tartó expedíció. 2019-ben a visszaúton végre bepótolták a hiányt
– Volt bármilyen műszaki problémátok az úton? – Nem -??? – Ha eltekintünk az elromlott benzinszivattyútól, üzemanyagszűrőtől, karburátortól, az akksi- és dinamócserétől, az elszállt féktől, a Türkmenisztánban, menet közben kiesett hátsó keréktől, a betegeskedő kürttől és világítástól, akkor tényleg nem volt semmi baj a kocsival.
Alex Bescoby sokadszor mondja el a már jól begyakorolt választ, az út során már ki tudja hányadszor nekiszegezett sablonkérdésre. Aztán hozzáteszi, hogy eddig tucatnyi országon autóztak át, és szinte mindenhol be kellett nézniük valamiért egy szervizbe. Viszont eddig mindig megoldották a javítást, hiszen egy ennyire öreg autóban nagy varázslatok nincsenek.
Land Rover, amit nem lehet agyoncsapni
1/128 Szerencsére nem fényezték újra
Szerencsére nem fényezték újra
Fotó megosztása:
2/128 A kék vonal jelzi az eredeti utat, a piros az új
A kék vonal jelzi az eredeti utat, a piros az új
Fotó megosztása:
3/128 A csapat orvosa apró mikulással és magyar matricával
A csapat orvosa apró mikulással és magyar matricával
Fotó megosztása:
5/128 Nagy piros Land Roverben kicsi piros Land Rover
Nagy piros Land Roverben kicsi piros Land Rover
Fotó megosztása:
6/128 Katonás rendnek nyoma sincs
Katonás rendnek nyoma sincs
Fotó megosztása:
7/128 Indulás előtt jól esik a hazai pogácsa
Indulás előtt jól esik a hazai pogácsa
Fotó megosztása:
9/128 The Last Overland
The Last Overland
Fotó megosztása:
10/128 A főbb állomások ott olvashatóak
A főbb állomások ott olvashatóak
Fotó megosztása:
11/128 Napi cuki: kutyus Land Roverrel
Napi cuki: kutyus Land Roverrel
Fotó megosztása:
13/128 Laza pakolás, kosárba, dobozba, zacseszbe
Laza pakolás, kosárba, dobozba, zacseszbe
Fotó megosztása:
14/128 A nyitrai Land Rover gyárban a szalagok és robotok közt randalíroznak épp
A nyitrai Land Rover gyárban a szalagok és robotok közt randalíroznak épp
Fotó megosztása:
15/128 Karácsonyi extra a kormányon
Karácsonyi extra a kormányon
Fotó megosztása:
17/128 Megkopott a fényezés
Megkopott a fényezés
Fotó megosztása:
18/128 A felső háromszög egy sín, abba kell beleilleszteni a sátorponyvát és két autó közé feszíteni
A felső háromszög egy sín, abba kell beleilleszteni a sátorponyvát és két autó közé feszíteni
Fotó megosztása:
19/128 Egymás mellett a régi és az új. na jó, közepesen régi
Egymás mellett a régi és az új. na jó, közepesen régi
Fotó megosztása:
21/128 Mechanikus csörlő, sodrony nélkül
Mechanikus csörlő, sodrony nélkül
Fotó megosztása:
22/128 Sajnos ebben is benzin van
Sajnos ebben is benzin van
Fotó megosztása:
23/128 Az üléskárpitok újak
Az üléskárpitok újak
Fotó megosztása:
25/128 Éppen a White Christmas bömböl egy BT-s hangszóróból
Éppen a White Christmas bömböl egy BT-s hangszóróból
Fotó megosztása:
26/128 Gyors, kényelmes, kiváló
Gyors, kényelmes, kiváló
Fotó megosztása:
27/128
Fotó megosztása:
29/128 Fürge és egyáltalán nem zajos
Fürge és egyáltalán nem zajos
Fotó megosztása:
30/128 Gyárilag csak egy tank van az ülés alatt, de az Oxfordnak kettő is jutott
Gyárilag csak egy tank van az ülés alatt, de az Oxfordnak kettő is jutott
Fotó megosztása:
31/128 Csorog a benzin
Csorog a benzin
Fotó megosztása:
33/128 Teljesen visszahajthatóak az ajtók, és akár le is kaphatóak
Teljesen visszahajthatóak az ajtók, és akár le is kaphatóak
Fotó megosztása:
34/128 Országúton 100-zal is képes szaladni
Országúton 100-zal is képes szaladni
Fotó megosztása:
35/128 Ez már Visegrád
Ez már Visegrád
Fotó megosztása:
37/128 Nincs karakterél, sem rafinált domborítás az ajtón
Nincs karakterél, sem rafinált domborítás az ajtón
Fotó megosztása:
38/128 Kilátszik a tank alja
Kilátszik a tank alja
Fotó megosztása:
39/128 Nagyvonalú illesztési hézagok mindenhol
Nagyvonalú illesztési hézagok mindenhol
Fotó megosztása:
41/128 Pici kerek tükör akasztni sarkában
Pici kerek tükör akasztni sarkában
Fotó megosztása:
42/128 Ez az új Defender eleje. Kisebb ütközésnél elég ennyit cserélni
Ez az új Defender eleje. Kisebb ütközésnél elég ennyit cserélni
Fotó megosztása:
43/128 Keresőlámpa az A-oszlop tövében
Keresőlámpa az A-oszlop tövében
Fotó megosztása:
45/128 Lucas, szimmetrikusan világító lámpa
Lucas, szimmetrikusan világító lámpa
Fotó megosztása:
46/128 Megkopott már a márkaembléma is
Megkopott már a márkaembléma is
Fotó megosztása:
47/128 Csecsebecse Thaiföldről
Csecsebecse Thaiföldről
Fotó megosztása:
49/128 A motorházfedél rögzítője
A motorházfedél rögzítője
Fotó megosztása:
50/128 Egyszerű zsanér
Egyszerű zsanér
Fotó megosztása:
51/128 A zárnak valahol nyoma veszett
A zárnak valahol nyoma veszett
Fotó megosztása:
53/128 Picike, zárhatatlan szellőző
Picike, zárhatatlan szellőző
Fotó megosztása:
54/128 Több sebből vérzik ez a tűzoltókészülék
Több sebből vérzik ez a tűzoltókészülék
Fotó megosztása:
55/128 Satu az alvázon
Satu az alvázon
Fotó megosztása:
57/128 Pótkerékkel még csinosabb lenne
Pótkerékkel még csinosabb lenne
Fotó megosztása:
58/128 Szerintem le sem mosták az elmúlt 30 évben
Szerintem le sem mosták az elmúlt 30 évben
Fotó megosztása:
59/128 Land Rover embléma hátul
Land Rover embléma hátul
Fotó megosztása:
61/128 Csak az egyik féklámpa világít, azt hiszem pont ez
Csak az egyik féklámpa világít, azt hiszem pont ez
Fotó megosztása:
62/128 Szellőzőnyílás
Szellőzőnyílás
Fotó megosztása:
63/128 Dupla tető, közötte pedig a menetszél hűti az autót
Dupla tető, közötte pedig a menetszél hűti az autót
Fotó megosztása:
65/128 Gyanús matrica a szélvédőn
Gyanús matrica a szélvédőn
Fotó megosztása:
66/128 Mindkét oldalukon kúposak a kerékanyák, hogy harctéri körülmények között ne kelljen vacakolni, hogyan kell őket feltenni
Mindkét oldalukon kúposak a kerékanyák, hogy harctéri körülmények között ne kelljen vacakolni, hogyan kell őket feltenni
Fotó megosztása:
67/128 Sminktükör, kissé távol a kabintól
Sminktükör, kissé távol a kabintól
Fotó megosztása:
69/128 Pihenő a Salamon toronynál
Pihenő a Salamon toronynál
Fotó megosztása:
70/128
Fotó megosztása:
71/128 Ez a kézifék
Ez a kézifék
Fotó megosztása:
73/128 Hohó, benne vagyunk az újságban
Hohó, benne vagyunk az újságban
Fotó megosztása:
74/128 Ez a teljes szlovák Land Rover-es csapat
Ez a teljes szlovák Land Rover-es csapat
Fotó megosztása:
75/128 Egy Land Rover mindig megjelöli a területét
Egy Land Rover mindig megjelöli a területét
Fotó megosztása:
77/128 Még nem ért véget az út, de a brit LR újságban már benne vannak
Még nem ért véget az út, de a brit LR újságban már benne vannak
Fotó megosztása:
78/128 Kétliteres, négyhengeres benzinmotor
Kétliteres, négyhengeres benzinmotor
Fotó megosztása:
79/128 Az úr azon tanakodik, hogy van-e értelme elővennie a rétegvastagság-mérőt
Az úr azon tanakodik, hogy van-e értelme elővennie a rétegvastagság-mérőt
Fotó megosztása:
81/128 Felkapcsolt lámpával még cukibb
Felkapcsolt lámpával még cukibb
Fotó megosztása:
82/128 A generációkon átívelő kis akasztófül
A generációkon átívelő kis akasztófül
Fotó megosztása:
83/128 Elmés zárszerkezet
Elmés zárszerkezet
Fotó megosztása:
85/128 Otthonos káosz a csomagtérben
Otthonos káosz a csomagtérben
Fotó megosztása:
86/128 Műszerfal és tárolórekeszek
Műszerfal és tárolórekeszek
Fotó megosztása:
87/128 A baloldali, fényes kis dolog a tápszivattyú. Nem ide való, japán termék, de működik. Csak rohadt zajos.
A baloldali, fényes kis dolog a tápszivattyú. Nem ide való, japán termék, de működik. Csak rohadt zajos.
Fotó megosztása:
89/128 Egy halom pénzbe kerül egy ilyen kerek fűtőtest. Ha valaki meglepne egy ilyennel, ne tétovázzon!
Egy halom pénzbe kerül egy ilyen kerek fűtőtest. Ha valaki meglepne egy ilyennel, ne tétovázzon!
Fotó megosztása:
90/128 Komoly rajongótábor
Komoly rajongótábor
Fotó megosztása:
91/128 Egész jól tartja még magát
Egész jól tartja még magát
Fotó megosztása:
93/128
Fotó megosztása:
94/128 Kedves bolondok és a háttérben egy pápa
Kedves bolondok és a háttérben egy pápa
Fotó megosztása:
95/128 Tankok az ülések alatt
Tankok az ülések alatt
Fotó megosztása:
97/128 Akár egy kapukilincs
Akár egy kapukilincs
Fotó megosztása:
98/128
Fotó megosztása:
99/128 Lehetetlen nem szeretni
Lehetetlen nem szeretni
Fotó megosztása:
101/128 Elnézést a kép jobb sarkában lébecoló kollégák miatt. Az ő képüket mondjuk meg én rontottam el
Elnézést a kép jobb sarkában lébecoló kollégák miatt. Az ő képüket mondjuk meg én rontottam el
Fotó megosztása:
102/128 A háttérben lévő, unalmas, lapos, szürke épület a nyitrai Land Rover gyár
A háttérben lévő, unalmas, lapos, szürke épület a nyitrai Land Rover gyár
Fotó megosztása:
103/128 Ő ott a szlovák miniszterelnök. Simán oda lehet menni hozzá, nincs körülötte zsoldossereg
Ő ott a szlovák miniszterelnök. Simán oda lehet menni hozzá, nincs körülötte zsoldossereg
Fotó megosztása:
105/128 Egymás mellett az 1955-ös és a 2019-es modell
Egymás mellett az 1955-ös és a 2019-es modell
Fotó megosztása:
106/128 Épp egy Defender gördül le a szalagról
Épp egy Defender gördül le a szalagról
Fotó megosztása:
107/128 Nyomokban LR-es géneket is tartalmaz
Nyomokban LR-es géneket is tartalmaz
Fotó megosztása:
109/128 Az az acélfelni jobban kéne a legtöbb alunál
Az az acélfelni jobban kéne a legtöbb alunál
Fotó megosztása:
110/128 Nem tereppróba, hanem gyártósor
Nem tereppróba, hanem gyártósor
Fotó megosztása:
111/128 Néha belebotlunk egy hanyagul ottfelejtett Defenderbe
Néha belebotlunk egy hanyagul ottfelejtett Defenderbe
Fotó megosztása:
113/128 Készül szépül a Defender
Készül szépül a Defender
Fotó megosztása:
114/128 A gyalogosoktól leblokkolt robot zavarban nem
A gyalogosoktól leblokkolt robot zavarban nem
Fotó megosztása:
115/128 Tiszta Matrix, ahogy mindenféle csövek lógnak szegény autóból
Tiszta Matrix, ahogy mindenféle csövek lógnak szegény autóból
Fotó megosztása:
117/128 Ő egy új Defender
Ő egy új Defender
Fotó megosztása:
118/128 Nem állószolárium, hanem minőségellenőrzés a javából
Nem állószolárium, hanem minőségellenőrzés a javából
Fotó megosztása:
119/128 Pucér kasztni
Pucér kasztni
Fotó megosztása:
121/128 Alu kasztni, csak az ajtók vannak acélból
Alu kasztni, csak az ajtók vannak acélból
Fotó megosztása:
122/128 Ismerkedjetek meg Zoltánnal, az önjáró, automata alkatrésztargoncával
Ismerkedjetek meg Zoltánnal, az önjáró, automata alkatrésztargoncával
Fotó megosztása:
123/128
Fotó megosztása:
125/128 Szegecselőrobotok a nyitrai gyárban
Szegecselőrobotok a nyitrai gyárban
Fotó megosztása:
126/128 Vicces járgány, vicces figurával
Vicces járgány, vicces figurával
Fotó megosztása:
127/128 Szegecsek és ragasztó tartja egyben a kasztnit
Szegecsek és ragasztó tartja egyben a kasztnit
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
De szaladjunk vissza egy kicsit az időben, hogy kiderüljön, mit is keres Magyarországon ez a 64 évesen még mindig üzemképes Land Rover?
1955-ben hat angol egyetemista kapta azt a fél évig tartó álommegbízást, hogy Londontól Szingapúrig autózva filmfelvételeket készítsenek a világ olyan Isten háta mögötti részeiről, amiről addig nem nagyon készült hasonló. Mi mással vágtak volna neki a kalandnak, mint két darab 86 hüvelyk tengelytávú Land Roverrel. Stílszerűen az egyiket – a sötétkéket – Oxfordnak, a másikat – világos – Cambridge-nek nevezték el a két egyetem után.
Gyárilag csak egy tank van az ülés alatt, de az Oxfordnak kettő is jutott
A pót üzemanyagtankok, csörlő mellett szereltek satut is az autókra, volt extra keresőlámpájuk, illetve ha fenékkel egymás felé parkoltak a Land Roverek, akkor a hátsó részükre szerelt sínbe vásznat fűzve sátrat is lehetett építeni a két autó közé. A beépített tankokon kívül a karosszériára is kerültek üzemanyagkannák, amikre az Oxfordon „gin” és „tonic” szöveg került, a Cambridge kanisztereit pedig „whisky” és „soda” felirattal látták el. Kiábrándító, de benzint volt mindegyikben.
Sajnos ebben is benzin van
Itt egy kis kedvcsináló, de előre szólok, ha végignézed, utána csorgó nyállal, használt terepjárókat fogsz keresgélni a neten hajnalig. Rosszabb esetben értékesíted valamelyik még használható szervedet, majd hétfőn felmondasz a munkahelyeden is, hogy bevesd magad a dzsungelbe:
Ha viszont az 1955-56-os expedíció érdekel, akkor ezt a két kisfilmet ajánlom. Se GPS, se internet, se mobiltelefon nem volt még akkor, szóval igazán belevaló csókákat láthatsz ezeken a felvételeken:
Első rész:
Második rész:
Hol volt idáig ez az autó?
Az 1955-ös expedíció után a Cambridge megsemmisült, míg az Oxford Ascension-szigetre került, ahol egy madármegfigyelő csapat használta, majd később átköltözött a szomszédos – azaz alig 1300 kilométerre fekvő – Szent Ilona szigetére, ahol 30 évnyi szolgálat után sorsa rosszra fordult, magára hagyva kezdett darabjaira hullani. A lassú enyészet szerencsére nem jelentette a visszavonhatatlan véget, mert 2017-ben egy elszánt Land Rover rajongó, Adam Bennett rábukkant a tetszhalottra, majd darabokra szedve visszaszállította Angliába, és az eredeti alkatrészeket felhasználva újra életre keltették az autót.
Gyanús matrica a szélvédőn
Persze rengeteg alkatrészt kellett pótolni, ilyen volt többek között a kárpitozás és az ülések, amik időközben teljesen tönkrementek és a szélvédőn lévő olasz matrica alapján joggal feltételezhetjük, hogy abból is már egy bontott példány került a járgányba.
Ugyan a kézifék továbbra is messze van a tökéletestől és az olaj is szivárog belőle, de él, mozog, jön, megy. Innen már nem kellett sokat gondolkodni azon, hogy mit is csináljanak vele: járják végig az 1955-56-os expedíció útvonalát, csak most Szingapúrból startoljanak és hazafelé szeljék át a fél világot. Hamar meglett a nyolc kedves bolond is, aki bevállalta az utat, így aztán 2019 augusztusában két Defenderrel kiegészülve belecsaptak a lecsóba.
Napi cuki: kutyus Land Roverrel
Újratervezés
Bármennyire is vonzó volt, hogy újra a 64 évvel ezelőtti útvonalat autózzák végig, csak ezúttal visszafelé, ezt 2019-ben már nem lehetett megtenni, új utat kellett tervezni. Az 1955-ös expedíció egy részét manapság ép ésszel nem sokan vállalnák, ahol régen gond nélkül lehetett kalandozni, ott most háborúk dúlnak, haramiák fosztogatnak, de az is igaz, hogy ahol korábban a vasfüggöny zárt el országokat a világ többi részétől, ott most jóval barátságosabb az élet. Szíria, Irak, Afganisztán, Pakisztán lekerült a térképről, Kelet-Európa, és a Szovjetunió maradéka pedig felkerült rá. A világ változik, egy része bezárult, másik része pedig megnyílt. De nemcsak a politikai változott, hanem a környezet is. Ahol Thaiföldön 64 évvel ezelőtt dzsungelen kellett átverekedniük az autókkal, most széles, soksávos autópálya kanyarog és a tájékozódás, segítségkérés, szervezés is sokkal egyszerűbb, gyorsabb, hatékonyabb, mint valaha.
A kék vonal jelzi az eredeti utat, a piros az új
Milyen vele autózni?
Milyen lenne, felejthetetlen. Pláne, hogy nem is olyan régen tankoltunk és kétszer negyvenvalahány liter benzin lötykölődik a fenekünk alatt, átható benzinszaggal töltve meg az autó belsejét. A mínusz öt fok ellenére örülök, hogy olyan rések vannak az ablakok mellett, illetve majdnem minden illesztésnél, hogy kifér rajtuk a kezem is, így a légcsere gyors és hatékony. A lábam mellett a kerek Smiths fűtőtest elég önérzetes, nem mindig csinálja azt, amit elvárnak tőle, de most éppen működik, így néha felböffent egy kis adag langyos levegőt. Indulás előtt kikapják a kerék alól a rögzítőfékként funkcionáló fadarabot, majd egy reccsenéssel megvan az egyes.
Egy halom pénzbe kerül ez a remek, kerek fűtőtest. Ha valaki meglepne egy ilyennel, ne tétovázzon!
Innen a váltások között kétszer kell kuplungolni, hiszen a fokozatok nem szinkronizáltak és visszaváltásoknál jól jön a gázfröccs is. A kétliteres benzinmotor csendesebb a várakozásnál, 53 lóereje élhető tempóval gyorsítja a picike, keskeny nyomtávú kerekek fölött bukdácsoló végtelenül kedves formájú karosszériát. Bár nem versenyautó, azért a 100 km/órás tempót huzamosabb ideig is vidáman tudja tartani, amit nem hittem volna el, ha nem látom a saját szememmel.
Országúton 100-zal is képes szaladni
Kormányrásegítés nincs, a fordulóköre akkora, mint egy teherautóé, ablaktörlőit egyesével lehet kapcsolni és akár kézzel is mozgathatóak. Párátlanítani nem kell a szélvédőt, hiszen elég szellős a kabin, olyannyira, hogy a tető Kínában kis híján lerepült a kocsiról. A komfort elviselhető, igaz, az ülések újak, a régiek az elmúlt néhány évtized alatt teljesen gajra mentek. Szerencsére van még annyi öreg Land Rover a világon, hogy megérje foglalkozni, mondjuk SI-esbe való ülésgyártással, így az Oxfordba is lehetett újat szerezni.
Az üléskárpitok újak
Egész sok közös alkatrészt fedezek fel az Oxfordban, ami pont ugyanilyen az én Land Roveremben is. Ugyanaz az ablaktörlőmotor, a műszerfal, a kormány, de még az ülések alatt lévő 40 liter körüli üzemanyagtank is. Én is így tankolok, félredobom az üléspárnát és egyenesen a tartályba folyatom a gázolajat. A csapat indonéz orvosa, Siverius Purba szerint ehhez képest az SII-es már egy indokolatlanul túlbonyolított űrhajó. Hát, ő biztos jobban tudja, elhiszem, amit mond.
Kétliteres, négyhengeres benzinmotor
De van még egy olyan apró alkatrész, ami a kezdetektől minden Land Roveren rajta van. Ez a picike kis izé, amibe a ponyva, vagy a tetőre rámolt cuccok rögzítésére használt köteleket lehet beakasztani. Ezek a Széria 1-estől a legutolsó Defenderig mindegyik modellen ott vannak, változatlan formában és változatlan funkcióval.
A generációkon átívelő kis akasztófül
Meddig tart a kaland?
Szingapúrból augusztus 25-én indult a háromautós konvoj és a tervek szerint december 14-én kell majd megérkezniük az angliai végállomásra. Bár útközben voltak nehézségek, előfordult, hogy kilométereket kellett fék nélkül autózni, úgy, hogy az öreg Land Rover előtt haladó Defender-t használták fékként, de a kínai határon is vesztettek két hetet, amikor október elején egyszerűen lezárták előttük a határt, mert éppen Kína, és a kommunista párt hetvenedik születésnapját ünnepelték. Sok kellemetlenséget okoztak a határőrök is, akik miatt órákat kellett vesztegelniük jó néhány határátkelőnél, akik mindenüket átnézték, sőt, egyszer még Dave-be, a szingapúri integető macskába is belenéztek, úgy, hogy szerencsétlent darabokra szedték.
Ő itt Dave, az integető szingapúri cica
Magyarországra már kisimultan érkezett a csapat, a határon rengeteg Land Rover várta őket, és mire Budapestre értek, nagyjából hatvan autó kísérte a triót. Állítólag ilyen fogadtatásban sehol nem volt részük, a hazai Land Roveres közösség tényleg nagyon kitett magáért. Még amikor Visegrádon át Szlovákia felé indulva elhagyták a budapesti szállást, akkor is sokan jöttek elintegetni a három autót.
Indulás előtt jól esik a hazai pogácsa
Szlovákiában még a nyitrai Land Rover gyárig kísértük a Last Overland három autóját, ahol még volt pár közös program, többek között az Oxford végigrandalírozott a műtőtisztaságú üzem műgyantáján, megnéztük még a tengernyi robotot, hogy hogy szegecselik az alumínium karosszériát, aztán elbúcsúztunk. Egy kicsit részeseivé váltunk ennek a 64 éven átívelő, szép keretbe zárt kalandnak. Igaz, nem délceg főszereplői, hanem csak ócska kis statisztái, de akkor is ott vagyunk apró betűkkel a film végén pörgő stáblistán. És ez klassz dolog.