Tartania kell a Forma-1-nek a lépést az autóiparral, vélekedik Wéber Gábor. A magyar F1-es közvetítések kommentátora egy sajtóesemény keretein belül osztotta meg véleményét a sportágról és annak középtávú jövőjéről.
A korábbi szimulátoros világbajnok szerint két igazán érdekes fejlesztése lehet a Forma-1-nek a közeljövőben: egyik a szintetikus üzemanyagok bevezetése (2021-től 10% bioüzemanyag-tartalommal, 2025-ig teljesen szintetikusra átállva). A másik a sorozat fenntarthatóvá tétele 2025-től: a végső cél az, hogy 2030-ra teljesen szén-dioxid-semlegessé tegyék a sportágat. „Jelenleg az éves kibocsátás 260-270 ezer tonna szén-dioxid” – mondta. „Ebben minden benne van, az utazástól kezdve a szállításon át; versenyautók részaránya ebből 0,7 százalék.”
„Ha ezt el tudják érni, ettől nem lesz jobb vagy rosszabb a verseny. Hogy legyen Forma-1 2030-40 után is, hogy lehessen arcot adni hozzá, ez a lépés alapvetően fontos. Muszáj ilyen dolgokkal foglalkoznunk, egyre több vállalatnak is kell ilyen dolgokkal foglalkoznia” – tette hozzá.
A Ferrari főszponzora is a fejlődés mellé állt
Több évtizeden keresztül a Forma-1 egyik meghatározó szponzora volt a Marlboro, ám a kétezres években a többi dohánytermékkel együtt eltűntek az autókról az ilyen feliratok a tiltások miatt. 2018 óta azonban a Ferrarikra visszatért a Philip Morris, a Mission Winnow felirattal. Az eseményen Szlávik Péter, a Philip Morris Magyarország Kft. külső vállalati kapcsolatok igazgatója mesélt arról, mi is ez valójában.
„Amikor tavaly megjelent a felirat az autókon, senki sem tudta, hogy ez hogy került ide. Van két cég, a Ferrari és a Philip Morris, melyek a maguk területén prémiumgyártók. Látjuk, hogy mennyien dohányoznak a világon: lehetne azt csinálni, hogy ebből még évtizedeken át megélünk. De mégsem: azt nézzük, hogyan lehet ezt jobban csinálni, hogy lehet a dohányosoknak segíteni.”
„Ez a gondolkodás az, ami egyébként a Winnow (magyarul rosta – a szerk.) szó mögött áll. Szó szerint azt jelenti, hogy elválik az ocsú a búzától, tehát a legkiválóbb dolgok maradnak fenn. Ez az a filozófia, ami összeköti ezt a két vállalatot.”
Wéber a motorsportban már jelenleg meglévő technológiákról is véleményt mondott. „Rosszul lovagolta meg a Forma-1, amikor 2014-ben a hibrid motorokra váltottak, hogy nem nagyon énekelték meg, ez milyen jelentős változás” – mondta.
Az egyre nagyobb presztízsértékkel bíró Forma-E-ről is elmondta véleményét. A sorozat a következő szezontól már világbajnoki besorolást kap a Nemzetközi Automobil Szövetségtől. „Kicsit más az élvezeti értéke, mint a Forma-1-nek vagy bármely más kategóriának felette.”