Ráhangolódásként kezdjük egy találós kérdéssel. Ön szerint mennyi az átlagára forintban annak a 118 774 darab személyautónak, amelyet január eleje és szeptember vége között értékesítettek a hazai kereskedések?

Minden benne van a legolcsóbb Ladától a legdrágább Maybachig. A 3-4 milliós Daciákból és Suzukikból persze tízezerszámra vásároltak honfitársaink, míg az 50-100 milliós Bentley-kből és Ferrarikból csak pár tucatnyit vittek haza – no de mi jött ki e hatalmas massza átlagárára?

Tippeljen! Mennyi ma az új autók átlagos értékesítési ára?
4,7 millió forint
12% (1344)
5,5 millió forint
38% (4305)
6,7 millió forint
37% (4202)
7,6 millió forint
13% (1513)

A Vezess kérésére a világ egyik legnagyobb járműipari statisztikákat készítő cége, a JATO rendkívül részletes számsort állított össze. 16 kategóriára bontva kiszámolták, hogy az adott osztályban idén háromnegyed év alatt értékesített személyautóknak mennyi volt az átlagára a kisautóktól a kompaktokon és a különféle SUV-kon át a luxuslimuzinokig és sportkocsikig.

Nyilván nem voltak ott a háromnegyed év alatt eladott 118 ezer személyautó szerződéskötéseinél, egy-egy eladott jármű végleges árát Magyarországon csak a vevő és az eladó ismeri fillérre pontosan. A JATO viszont tudja minden értékesítésnél a márka/modell/motor/felszereltségi információkat, akár még azt is, hogy metálfényezéssel adták-e el az adott kocsit.

Még részletesebben magyarázva: ismeri a cég, hogy mondjuk a „small SUV” kategóriában mennyi Suzuki Vitara 1.4 GL+, mennyi 1.4 GL+ Allgrip, mennyi 1.4 GLX stb. kelt el, a Vitarából konkrétan 9 áruk van jelenleg. Ehhez jönnek még ebben a kategóriában az összes különféle Renault Captur, Škoda  Kamiq, Peugeot 2008…stb. felszereltségenkénti árai, azaz meglehetősen részletes adatbázisból állnak össze egy-egy kategória átlagárai. Összeadták az elkelt autók hivatalos árait, majd elosztották a darabszámmal.

Egy-egy értékesített autó végső árát valamennyire megnövelik a pluszban kért extrák, az egyéni alkuk viszont faragnak belőlük. A prémiumkategóriában vastagon növelhetik az extrák a vételárat, míg a flottás vásárlásoknál a nagy mennyiség megrendelése jelentősen csökkentheti a publikus árat – mégis, mindent egybevetve annál pontosabb árat ma meghatározni nemigen lehet, mint a JATO számításai.

Ráadásul a 2019-ben újonnan eladott személyautóknál 16 (!) különböző kategóriára megvannak az összegek, ilyen részletes felosztással még nem találkoztunk. Érdemes böngészni az árakat, és az is nagyon érdekes, hogy melyik méretosztályból mennyit vesznek a magyar vevők 2019-ben. Ezt is megadjuk az összes kategóriánál, erről sem láttunk még ilyen részletességgel számokat.

Minik – 4 258 790 forint a kategória átlagára

Összesen 3806 darab kelt el háromnegyed év alatt, olyan autók tartoznak ide, mint a Fiat 500, a Volkswagen Up, vagy a Kia Picanto. (Vannak országok, ahol az összes tranzakciós árat tudja a JATO, Magyarország sajnos nem ilyen.)

Ennyiért vesznek ma új autót Magyarországon 1

A kevésbé szexi változatok népszerűek az autómegosztó cégeknél. Újabban a Picanto is

Kisautók – 4 499 816 forint a kategória átlagára

A harmadik legnépesebb kategória, Nyugat-Európával ellentétben nálunk sokak számára a Suzuki Swiftek, Opel Corsák, Renault Cliók, Škoda  Fabiák jelentik a családi autót. 19 371-et adtak el.

Alsó középkategória „mínusz” – 6 518 839 forint a kategória átlagára

Hasonlóan erős kategória 20 232 értékesítéssel. Opel Astrák, Ford Focus, Volkswagen Golfok, Kia Ceedek.

Ennyiért vesznek ma új autót Magyarországon 2

A kapuk előtt a 8-as Golf (holnap vezetjük már Portugáliában), most jó áron lehet 7-est venni

Alsó középkategória „plusz” – 8 163 830 forint a kategória átlagára

Ide tartoznak gyakorlatilag az előbbiek lépcsős hátú változatai, már amelyikből létezik, ám a kategória bajnoka a Škoda  Octavia. Összesen 11 264-et adtak el belőlük.

Kicsi MPV – 6 052 440 forint a kategória átlagára

Öt-hat éve még nem gondoltuk volna, de kihalóban vannak a kisebb-nagyobb egyterűek, mint a Kia Venga, a Fiat 500L és egypár társuk. Szerény 4840 darabra akadt vevő.

Közepes MPV – 8 161 108 forint a kategória átlagára

Itt is látszik a szabadidő-autók pusztítása, a franciák azért még tartják magukat a Renault Scénickel, a Citroën C4 Spacetourerrel. A kínálat is sokkal kisebb a hasonló méretű SUV-kénál, az értékesítés is, 1293 darab ment el.

Nagy MPV- 12 306 592 forint a kategória átlagára

A Volkswagen Sharan és a Renault Espace világa, mindössze 969 eladott példánnyal.

Kicsi SUV- 6 155 744 forint a kategória átlagára

Összesen négyféle szabadidő-kategóriát különít el a JATO, a legkisebbek közé a már említett Suzuki Vitarát, a Renault Capturt, vagy a SEAT Aronát, a Mazda CX-30-at sorolja. Egyre szélesedő választék, 18 741 eladott jármű. Ízlelgessük picit: a 4,8 milliótól kínált népautó, a Vitara ligájában 6,15 milliós átlagár.

Ennyiért vesznek ma új autót Magyarországon 3

Hamarosan a Captur és a Juke új generációja is támad

Közepes SUV – 8 452 877 forint a kategória átlagára

Ma már Magyarországon is ebből fogy a legtöbb: 26 604 darabnak lett új gazdája háromnegyed év alatt, egyre több cég is áttér a szabadidő-autókra.  A Nissan Qasqai, a Hyundai Tucson, a Ford Kuga és a Peugeot 3008 osztálya, meglehetősen magasnak tűnő, 8,4 milliós átlagárral.

Nagy SUV – 18 057 370 forint a kategória átlagára

Nem prémiumkategória létére elég erős a 18 milliós átlagár a Volkswagen Touareg, a Hyundai Santa Fe, és a Ford Edge ligájában, 295 darabbal nem is fogyott sok.

Luxus-SUV – 23 928 457 forint a kategória átlagára

Az év egyik nagy slágere ezen a szinten az X5-ös BMW, de fogynak a Mercedes GLE-k is. A 2042 eladott példány szinte a fele a Passat-kategória számának.

Ennyiért vesznek ma új autót Magyarországon 4

Az X7-ből úgy rendeltek 100-at Magyarországon, hogy a vevők még nem is látták az újdonságot

Felső középkategória „mínusz” – 10 830 131 forint a kategória átlagára

Az egykor klasszikus cégautós ligának tartott kategória, amelyet szintén kezd felemészteni Európában az SUV-őrület. Nincs már Honda Accord, megszűnőben a Toyota Avensis, majd a Mazda 6 és a Ford Mondeo jön a sorban. Utóbbiból még azért dobogón a Volkswagen Passattal és az Opel Insigniával. A 4722 értékesítés nagyon messze áll a közepes SUV-k bő 20 ezres darabszámától. Ott vannak magánszemély vevők, itt gyakorlatilag nincsenek.

Felső középkategória „plusz” – 13 048 543 forint a kategória átlagára

Itt sem beszélhetünk méretkategóriáról, ugyanis a JATO az előbbieknél valamelyest kisebb Mercedes C-osztályt és a 3-as BMW-t sorolja ide egypár társukkal. 1739 vevő járt jól velük.

Nagyautók/executive  – 18 306 071 forint a kategória átlagára

Nagyon akciózott idén a Mercedes E-osztály (pl. 12 millióért alapváltozatot) és az 5-ös BMW is (pl. 15 millióért konnektoros hibridet), ám a 18 milliós átlagár mégis azt mutatja, hogy itt van keletje az négynél több hengeres változatoknak is: 1516 szerződés köttetett.

Ennyiért vesznek ma új autót Magyarországon 5

Az autós újságírókat megvette a 12 milliós E-osztály. Őt mások vették

Luxusautók – 37 418 053 forint a kategória átlagára

Az S-osztályos Mercedes ligájában nem számít a pénz, erős a 37,4 milliós átlagár, nyilván szerény a 267 értékesítés.

Sportautók – 18 947 907 forint a kategória átlagára

A viszonylag olcsó Ford Mustang népszerűségének köszönhető a szerény átlagár abban a ligában, ahol a Porsche kínál kétüléseseket. 1073 darab kelt el.

Ennyiért vesznek ma új autót Magyarországon 6

Porschék a Pilisben

Természetesen nem hagyjuk megválaszolatlanul a cikk eleji tippjáték kérdését. A JATO szerint 2019 január eleje és szeptember vége között a Magyarországon eladott 118 ezer személyautó átlagára 7 622 305 forint.

Sok vagy kevés?

Ami biztos: ez 13 százalékos emelkedés a 2015-ös összeghez képest. Nézze meg, hogy négy éve melyik kategória autói mennyibe kerültek!