Concours d’elegance: így nevezik a veterán autók szépségversenyét. Ezeken a rendezvényeken többről van szó, mint öreg gépkocsik felvonulásáról: igen ritka, makulátlan állapotú, felbecsülhetetlen értékű járműcsodák versenyeznek a szakértő zsűri kegyeiért.
Magyarországon is léteznek concours d’elegance versenyek, a világ legnagyobbjaival azonban egyelőre még nem vetekedhetünk. Amelia Island, Salon Privé, Chantilly Arts & Elégance, Pebble Beach – ezek a szépségversenyek hatalmas tömegeket vonzanak, és a világ legkiválóbb automobiljait állítják reflektorfénybe.
Ha azonban egy évben csak egy ilyen versenyre látogatsz el, az legyen a Peninsula Classics: itt ugyanis az alapprogramon kívül meghívják a világ nyolc legfontosabb concours d’elegance-ának egyéni győzteseit, és közülük választják ki a döntőbírák az év abszolút legszebb veterán autóját.
A jövő februárban megrendezésre kerülő Peninsula Classic tehát valójában a veterán autók világbajnoksága, amelyen a következő nyolc autó fog részt venni – te melyikükre voksolnál?
(Szándékosan nem úgy tettük fel a kérdést, hogy te melyiket vennéd meg, mert ezek az autók földi halandók számára nem elérhetők. Piaci értékük valahol a felbecsülhetetlen és a pénzben nehezen kifejezhető közé esik. Hogy mégis legyen fogalmad arról, mennyit kellene összespórolni egy ilyen álomra, az autók alatt feltüntetünk egy hozzávetőleges összeget. Ez azonban jellemzően a típusnak egy kevésbé ritka – így jóval kevésbé értékes – példányára vonatkozik.)
A cikk végén szavazhatsz a kedvencedre! Indulhatunk?
Bentley 8 Litre Foursome Coupe, 1931 (Freestone & Webb karosszéria)
Az autó 220 lóerős, nyolcliteres, hathengeres motorjának nyomatéka fenomenális volt: legfelső fokozatban képes volt sétatempóról 180 km/órára gyorsítani egyetlen csuklás nélkül. Ez volt az az autó, amely csődbe – onnan pedig a Rolls-Royce karjaiba – taszította a Bentley-t.
Kommerszebb karosszériákkal fel-felbukkannak exkluzív kereskedők kínálatában nyolcliteres Bentley modellek. Közös jellemzőjük az egymillió angol font (390 millió Ft) fölötti vételár.
Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé, 1948 (Figoni & Falaschi karosszéria)
A T26C Grand Prix versenyautó közeli rokonát egy 4,5 literes, hathengeres, 195 lóerős motor hajtotta. A 200 km/órás végsebességű autó egyik példánya 1950-ben megnyerte a Le Mans-i 24 órást; ezzel a karosszériával azonban csak egyetlen darab készült belőle.
Idén ősszel piacra került egy T26 Grand Sport Coupé, igaz, nem ezzel a lélegzetelállító karosszériával. Német tulajdonosa 435 ezer eurót (143 millió Ft) kért érte.
Ferrari 335 S Spyder, 1958 (Scaglietti karosszéria)
Eredetileg négy példány készült a 430 lóerős, 4,0 literes V12-es motorral szerelt szépségből, de kettő megsemmisült autóversenyzés közben.
Az autó egyik fennmaradó példánya 2016-ban árverésen cserélt gazdát, felfoghatatlan 32 millió eurós (10,5 milliárd Ft!!!!!!) áron.
Bentley 8 Litre Dual Cowl Tourer, 1931 (Gurney Nutting karosszéria)
A rövid tengelytávú Dual Cowl túrakocsiból mindössze két példány készült ezzel a karosszériával.
Rolls-Royce Silver Ghost Torpedo Skiff, 1919 (Barker karosszéria)
Egy indiai maharadzsa megrendelésére készült ez a Verne Gyula-regénybe illő, polírozott alumíniumkarosszériás Rolls-Royce. A maharadzsának állítólag húsz Rolls-Royce-a volt; gyakran az összessel egyszerre kelt útra.
Ha nem ragaszkodsz ehhez a teljességgel egyedi kivitelhez, viszonylag bőséges választék áll rendelkezésre 100 éves Rolls-Royce-okból. Nagyságrendileg 200-250 millió forintos vételárral kalkulálj.
Abarth 205 Berlinetta, 1950 (Vignale karosszéria)
Carlo Abarth három darabot épített ebből a meseszép alukupéból. Ha eláruljuk, hogy motorja mindössze 1,1 literes és 83 lóerős volt, csalódott leszel? A 800 kilós autóhoz azonban ennyi is bőven elég volt.
Utoljára 2004-ben bukkant fel az autó egy példánya árverésen, akkor 135 ezer dollárt fizettek érte. Ennek a konkrét, tökéletes állapotú példánynak a becsült értéke ennek mintegy hétszerese, 940 ezer dollár (277 millió Ft).
Mercedes-Benz 540 K Autobahn-Kurier, 1938 (gyári karosszéria)
180 lóerős, 5,4 literes, kompresszoros motor, 193 km/óra végsebesség. Jean Bugatti állítólag erről az autóról mintázta a legendás Bugatti Atlanticot.
Azt gondolnád, egy Mercedes nem lehet ritka? Pedig az 540 K nagyon is az. Az árak ennek megfelelően alakulnak: pont ilyen karosszériával nem került árverésre az autó az elmúlt tizenvalahány évben, más felépítménnyel 3-11 millió euró (900 millió – 3,6 milliárd Ft) között szokott gazdát cserélni a típus.
Álmaid garázsában melyik csoda-veteránnak szorítanál helyet?
Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé
3% (4)
Mercedes-Benz 540 K Autobahn-Kurier
19% (23)
Ferrari 335 S Spyder
30% (36)
Abarth 205 Berlinetta
18% (21)
Bentley 8 Litre Foursome Coupe
13% (16)
Rolls-Royce Silver Ghost Torpedo Skiff
4% (5)
Bentley 8 Litre Dual Cowl Tourer
9% (11)
Stutz DV32 Convertible Victoria
4% (5)