Elektromos összkerékhajtás: a koncepciót lassan tizenöt éve vezette be a Lexus az RX400h fedélzetén. A villanymotorral hajtott tengely jó ötlet, ha könnyű, helytakarékos és gyorsan reagáló 4WD-t szeretnénk (de nem annyira jó ötlet, ha tényleges terepjáró képességekre vágyunk).

A Lexus most ismét újítani készül a műfajban. Az új elképzelést elvi síkon az LF-30 tanulmányautó fedélzetén mutatták be, gyakorlatilag azonban még nincs kész: a fejlesztés végső stádiumában tart a cég. Annyira a végsőben, hogy már újságíróknak is megmutatták, mire képes az egyelőre félig kész rendszer.

A jövő villanyautóiban nem fogunk hányni 1

Amikor a sofőr gázt ad, vagy elfordítja a kormányt, a villanymotoroktól megszokott intenzív, lineárisan felépülő forgatónyomaték jelenik meg az egyébként nem hajtott hátsó tengelyen. „Csekély gázadásra szerény elektromos nyomaték épül fel. A gáz tartásakor azonban nő az erő, és ha még jobban elfordítjuk a kormányt, a rendszer még több nyomatékot juttat a hátsó tengelyre” – vázolta a technológia működését Ito Sinia, az elektromos összkerékhajtási projekt vezető főmérnöke.

A futóművel, a gázreakciókkal és a kormányművel összehangolt nyomatékelosztás ügyel, hogy se hosszanti, se kereszttengelye körül ne billegjen az autó. Így jobban fékezhető, pontosabban kanyarodik, és rosszul sem leszünk a fedélzetén. Egyelőre nem működik még az aktív nyomatékvektor-szabályozás, de már most, félig készen is bátran nyomhatják a gázt kanyarba be és kanyarból ki, az autó nem bokrosodik meg.

A távlati terv persze az, hogy agymotorokkal tökéletesítsék az elgondolást – ez ma még nem megy, de pár éven belül színre léphet az E-Axle első generációja.