Röviden – Škoda Scala 1,0 TSI Ambition | |
---|---|
Mi ez? | Az Octavia alá besoroló kompakt autó a Skodától, kizárólag elsőkerék-hajtással, a tesztautó esetében kézi váltóval, háromhengeres, 115 lóerős motorral, a középső felszereltségi szinten. |
Mit tud? | Kicsit lélektelen autó, de jól szolgál a mindennapokban, városban és hosszú utakon is kitesz magáért. |
Mennyibe kerül? |
Listaáron 5 499 650 forinttól kapható a Scala 1,0 TSI 95 lóerővel, a legtöbbe a DSG-váltós 1,6 TDI Style kerül 8,1 milliós árával. A tesztelt Ambition indulóára a 115 lóerős háromhengeres benzinessel 6 175 290 Ft, újonnan a tesztautó listaára 6 308 230 Ft volt. |
Kinek jó? | Univerzálisan bevethető, családi használatra is kellően tágas autót kereső embereknek, például a FIAT Tipo, az Opel Astra, a Renault Mégane és temérdek más kompakt autó alternatívájaként.. |
Ambition felszereltségi szinten, kevés extrával, a 95 és a 150 lóerős közötti benzines motorral teszteltük a Škoda Scalát. Egy józan autó tesztjével kívánunk mindenkinek kiadós regenerációt a szilveszteri mámor kiheveréséhez!
Külső
Škodásan markáns az emblémára kifutó (onnan induló) domborítás a motorházfedélen, ami éppolyan alapeleme a márka formavilágának, mint a hullámzástól mentesre, egy lendülettel meghúzott Lichtkante a karosszéria oldalán. Ez a fénytörő él a maga egyenességével stabilitást sugall, azt a hatást erősíti meg a Scaláról, hogy négy kerékkel áll a földön. (Ami persze minden autóra igaz, a gravitáció nagy úr.)
Méretével pont a kategória közepébe tartozik. Hossza 4362, szélessége 1793, magassága 1471 mm. A tengelytáv 2649 milliméter. Ebben a kivitelben hiányzik a csomagtérablakról és az ablakkeretek aljáról a krómdíszítés. Az Emotion vagy Image-csomaggal ellátott, sikkesebb Scalákon a sötétített hátsó szélvédőüveg lefuthat a rendszámkeret fölé, akárcsak a Rapid Spacebacken, de ez nem olyan hiány, amitől összeizzadod a párnacihát. A hátsó lámpa mindig LED-es, de a futófényes irányjelző feláras tétel volna, csak a Style-on széria.
Alapáron 16 hüvelykes könnyűfém felnik járnak az Ambitionhöz, ami helyett a tesztautón lévő 17-es vagy akár 18-as is rendelhető, de a gumi szélessége mindhárommal 205 mm marad. A kamu kipufogónyílások helyén a műanyag fedelet ki sem vágják, a valódi cső a lökhárító mögött szerénykedik. Hátul a szóközökkel sok helyet foglaló Š K O D A felirat helyettesíti az emblémát.
Belső tér
Ebben a sötét színben komor és barátságtalan a belső tér, nagyon kellenek bele a feláras bordó dekorcsíkok, amelyek a hátsó ajtókat is feldobják. A felhasznált anyagok rendben vannak, az alapos összeszereléssel tisztességes a minőségérzet.
Azért a Scalán látszik a spórolás, például az ajtókban lévő rakodóhelyeknek nincs szövetbélelése, az ajtónyitáskor láthatóvá váló fényvisszaverő, piros prizma is elég szimpla, a motorházfedél felemelésében nem segít teleszkóp és alapáron a hátsó ajtókban nincsenek hangszórók.
Viszont deréktámasz és magasságállítás az első utasüléshez is van, a kétfokozatú ülésfűtés hatásos és gyors. A középső felszereltségi szinten már rendelhető lenne a digitális műszeregység, de nem hiányzott. A motorolaj hőmérsékletét a menüből ki lehet keresni.
Elvileg 31 okos részletmegoldást számolhatunk össze a Škoda Scalákban, de ezek egy része felszereltségfüggő. Aki elkerüli az Active kivitelt, itt is megkapja a márka legkedvesebb figyelmességét, az esernyőt a vezető ajtajában, de a gondoskodás más téren is alapos a tesztelt Škoda Scala 1,0 TSI-ben.
Könnyű betölteni az ablakmosó-folyadékot a kinyitva tölcsérré alakuló gumikupakkal, az egyik pohártartó aljában lévő gumibütykökbe az üveget beleszorítva egy kézzel nyitható az arany gyömbér, a belső világítás feláras LED-jei elöl és hátul is jó erős fényt adnak.
A tesztautóból ez kimaradt, de okos választás a családi csomag, benne a Fordnál látott, előugró ajtóélvédőkkel, megfordítható, gumi/szövet csomagtérpadlóval és letörölhető műbőrborítással az első ülések hátulján. Értékes extra a hátsó oldallégzsák.
Hátul igazán kényelmes a Scala. A kartámasz jó magasságba hajlik ki, az ajtó mögötti műanyag oldalborításban kis bemélyedés van a könyöknek, ha hárman szorulnának össze. A lábtér a kifejezetten tágas, a kellemes hőmérséklet megteremtésében nagyon fontos a hátsó levegőbefúvás térdmagasságban.
Csomagterével a kategória élére ugrott a Scala, mesze átlagon felüli érték a 467-1410 literes térfogat, van hová akasztani a szatyrokat, vannak oldalfachok, ügyes a háló a kalaptartó alján és alul valódi, 16-os pótkereket találtunk. A többféle magasságban rögzíthető raktérpadló a tesztautóból kimaradt, érdemes megrendelni. egyedül az üléslehajtás igénytelen, mert csak a támla hasal rá az ülőlapra, a bővített raktér ferde és a közepén lépcső marad.
Technika
Mintegy 9 centiméterrel szélesebb elődjénél a Škoda Scala, de továbbra is a konszern kisautós padlólemezére épül, nem arra, amire például a mostani és az új Octavia, a Golf VII és VIII. Alapja az MQB A0 padlólemez az Ibizából és a Polóból, de a rá épített autót méretben feltornászva, ameddig lehet.
Ebből fakad a csatolt hosszlengőkaros, nem független hátsó futómű és az összkerékhajtás hiánya is. Feláras az adaptív lengéscsillapítás, sportos és normál állással. A sima kerékfelfüggesztéshez rendelhető rossz út csomag, megerősített futóművel és elég jelentős emeléssel, a sportfutómű pedig 1,5 centis ültetést jelent. A 0,29-ről induló alaktényezőjű Škoda Scala torziós merevsége körülbelül 20 százalékkal jobb a Rapid Spacebackénél.
A középső kapcsolópanelen csak az alapjárati motorleállító automatikát lehet kikapcsolni, de a Scala valódi értékeit épp az mutatja meg, hogy ez a tesztautó nincs megtömve extrákkal, mint a Rácz Tamás tesztjében látott 1,5 TSI DSG. Akinek fontosak ezek a dolgok, rendelhet motoros csomagtérnyitást, menő LED-es, adaptív fényszórót, világos bőrkárpitozást, motoros vezetőülés-állítást, 10,25” átmérőjű digitális óracsoportot és hátsó ülésfűtést.
Vezetés
Aki konyít az autókhoz, beülés után azonnal érezte a motor rezgéseiből, hogy háromhengeres. A remegés jól kivehető és megszokható ugyan, de lehetne jobb a motor rezgéscsillapítása. A közvetlen befecskendezéses motor 115 lóereje és a 2000-3500-as percenkénti fordulatszámon állandó 200 Nm forgatónyomaték elég a Scalához.
Telerámolt autóban sem kapitulált a 999 köbcentis háromhengeres, ha csak két embert visz, egészen fürge vele az autó. Két lélektanilag fontos értéket is hoz, mert ha csak 1 km/órával is, de 200 felett van a végsebessége és 0-100 km/óra közötti gyorsulása két tizeddel belül tud maradni a 10 másodpercen.
Jó érzés, hogy a mechanikus kézifékkel és a kézi sebességváltóval mindig a helyzet urának érezheted magadat. A felső fokozatokba betalálva a váltókar enyhén megakadt, de az áttételezés kellően hosszú sztrádára és a fokozatok elosztása is harmonikus. 130-nál autópályán a Scala nem zajos és szépen fut egyenesen ennél jóval nagyobb sebességnél is.
A budai oldalon járva nagyon idegesítő volt és az alsó középkategóriában abszolút érthetetlen, hogyan maradhat ki egy mai kompakt autó felszereltségéből a visszagurulás-gátló. A tesztelt Scala a pedálról lelépve nem segített a vezetőnek a féknyomás megtartásával az elindulásban. A konfigurátor szerint ez a tétel 27 940 forintba kerül egy olyan autóhoz, amibe adaptív tempomat rendelhető.
Háztáji videó az ablakmosótartály ügyes betöltőnyílásáról
Pár lépésben kikapcsolható a Lane Assist, ami jól is van így, mert a sávban tartás zavaró agresszivitással tart ellen a kormánnyal, miközben megpróbálja az autót a sáv középvonalában tartani. Az autó harmóniájának nem tesz jót a 17-es felni, mert a 205/50 R17-es gumikkal közepesre romlik a rugózási kényelem a Scalában, de összességében szépen fut.
Költségek
Az Active, Ambition és Style kivitelek közül a tesztautó a középső, 115 lóerős motorja is a középutat képviseli a 95 lóerős verzió és a 150 lóerős, négyhengeres 1,5 TSI között. Városban az 1,0 TSi 7,4-8,1 liter között fogyasztott, hosszabb utakon autópályán 6,1 literből kijött, országúton ennél is kevesebből.
399 999 Ft kedvezmény vonható le a 115 lóerős benzines 6,1 milliós listaárából. Információink szerint az importőr még 300 000 forinttal megtámogatta az 1,5 TSI értékesítését, ez a pluszkedvezmény azonban nem vonatkozik az 1,0 TSI-re. Mindenesetre ez a lépés vonzóvá teszi a négyhengerest, amely jóval kulturáltabban működő motor és pár decivel fogyaszt csak többet.
Értékelés
Nincsenek benne lélekemelő megoldások, egetverő újítások, de az autókkal szemben adódó kérdések legtöbbjére a Škoda Scala jó választ ad ezzel a motorral. Nem mindenben ér fel a kompakt autók élbolyához, de apróbb és fontosabb vonásaiban is jól megcsinált autó, az ablaktörlők szép törlésképétől a tágas belső téren át a takarékos és életképes motorig.
Bár a háromhengeres benzinessel igazán praktikus darab, mégis nehéz sora van itthon. A Kamiq divatosabb nála, a kifutó Octavia pedig alig több pénzért nyújt jóval többet. Ha kifut a harmadik generáció, változik a felállás, mert nagyobb, fejlettebb és átalakuló felszereltségű utóda jóval többe kerülhet, mint az utolsó hónapjait élő modell. A törtszemű Octavia eltűnésével több levegő marad a Scalának és itthon is megtalálhatja a helyét ez a színjózan családi autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|