Erre a kérdésre keresi a választ egy kísérleti projekt keretében a Volkswagen Csoport, az MAN, valamint a hamburgi közlekedési vállalat (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein, VHH). A Bergedorf-negyedben lévő buszgarázsban található az a konténer, amely 50 darab – főként Passat GTE-ből kiszerelt – akkumulátort rejt.
Ez a konténer azonban nem holmi lerakatként funkcionál, ahová a használhatatlan energiatároló egységeket rejtik, sokkal több annál. Ez ugyanis egy 495 kWh összteljesítményű energiatároló létesítmény, amelyben az egyenként 9.9 kWh teljesítményű akkumulátorok polcokra fektetve folytatják életüket. Az összekapcsolt egységek működtetését egy akkumulátor felügyeleti rendszer végzi, közel fél megwattos kapacitást biztosítva a helyi közlekedési vállalatnak. Ez a kapacitás 250 háztartás éves energiafelhasználásának felel meg.
„A használt akkumulátorok sorsa rendkívül fontos téma az egyre dinamikusabban bővülő elektromobilitás szempontjából. Bergerdorfban a partnereinkkel közösen arra keressük a választ, milyen szolgálatot tehetnek a használt akkumulátorok energiatároló telepként működtetve. Erre építve végezhetjük ugyanis elektromos járműveink fejlesztését” – jegyezte meg a projekt kapcsán Stefan Sahlmann, az MAN közlekedési megoldások részlegének vezetője. A kísérleti projektet ugyanakkor nemcsak az elektromobilitásban érdekelt szereplők, hanem a Német Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztériuma (BMVI) is figyelemmel kíséri.
A tesztelés során többféle forgatókönyvet alkalmaznak a szakemberek, hogy próbára tegyék az energiatároló telepet. Ezek között szerepel az az opció is, amikor mondjuk teljes kapacitással töltik az elektromos buszokat. Ilyenkor a rendszer akár 600 kW-os csúcskiegyenlítésre is képes, ennek köszönhetően jóval gazdaságosabban valósulhat meg az e-buszok töltése. Persze, a projekt arra is keresi a választ, hogy meddig bírják az akkumulátorok, hol van az a végső határ, ameddig el lehet menni a használt egységekkel kapcsolatban. A konténerben összekapcsolt akkumulátorokban egyéb iránt leginkább szélenergiából származó áramot tárolnak el.
A hamburgi közlekedési vállalat körülbelül 560 autóbusszal rendelkezik és több mint 100 millió utast szállít évente. A VHH tervei között szerepel a flotta elektromos buszokkal történő fiatalítása. A társaság december közepén kapta meg az első MAN Lion’s City E akkumulátor-technológiás autóbuszt. 2020 végéig 17 további zéró károsanyag-kibocsátású jármű érkezik Hamburgba. Töltésüket többek között a kísérleti energiatároló telepről fogják végezni.