Szokás szerint kezdjük a januári eleji jó hírrel: az öt éve tartó trendet folytatva tovább csökkent az autólopások száma 2019-ben, ráadásul látványos a változás. Mindössze 112 jármű eltűnését jelentették be a szomorú tulajdonosok a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesülethez (NAKE) tavaly. Két éve 182 darabról kapott bejelentést a szervezet, míg három esztendeje 199-ről.
Sajnos várhatóan csak március környékén adja ki az ORFK a hivatalos statisztikákat 2019-re, de az eltűnt járműveket kereső, és azok adatait nyilvánosságra hozó civilek adatai – kisebb számok alapján ugyan, de – évről évre meglehetősen pontosan rímelnek a rendőrségi listára.
Ráadásul az ORFK – az ombudsman ajánlásával szembe menve – a legfontosabb toplistát nem is készíti el soha, ez az ellopott modellek rangsora. Vagyis, hogy mit lopnak pontosan a bűnözők. Ezt kizárólag az autóvadászok hozzák nyilvánosságra, akik a Vezess kérésére összeállították számunkra ezt a listát 2019-re. Ezen felül közöljük a márkák szerinti összesítést is, és ami nagyon fontos, mindkettőnél összevetjük a lopásszámot az adott modell/márka Magyarországon jelenleg forgalomban lévő darabszámával.
Így látjuk, hogy milyen személyautók és milyen márkák a leginkább veszélyeztetettek.
Végül a tolvajlások által érintett városok és budapesti kerületek listája jön, általában ezt az adatot sem hozza nyilvánosságra a rendőrség.
A modellek sorrendje – meglepetés a tolvajok kedvence
Amióta szerkesztőségünk bő másfél évtizede közli az adott esztendők aktuális listáit, sosem végzett a feketelista első helyén francia autó. 2019-ben Renault Mégane-ok ellopásáról kapta a NAKE a legtöbb bejelentést, nagyon rászálltak a bűnözők.
Hogy mennyire, azt két összehasonlítás még nyilvánvalóbbá teszi. Tavaly kétszer annyi Mégane ellopásáról jött bejelentés, mint az itthon nála sokkalta nagyobb darabszámban használt Suzuki Swiftről, és háromszor annyi, mint a szintén sokkal népszerűbb Opel Astra eltűnéséről. A másik, hogy, miközben 2019-ben Mégane-ból loptak a legtöbbet, 2018-ban az első 15-ben sem volt ez a modell az akkori listán.
Mivel a NAKE számai értelemszerűen alacsonyabbak a majdani ORFK-statisztikánál, modellenként három darab ellopásáig közöljük a sorrendet.
Sorrend | Modell | Az autóvadászokhoz bejelentett lopások száma |
1. | Renault Mégane | 10 |
2. | Ford Focus | 9 |
3. | Opel Corsa | 7 |
4-5. | Suzuki Swift | 5 |
4-5. | Ford S-Max | 5 |
6. | Toyota Auris | 4 |
7-12. | Opel Astra | 3 |
7-12. | Volkswagen Golf | 3 |
7-12. | Škoda Octavia | 3 |
7-12. | Ford Mondeo | 3 |
7-12. | Toyota Corolla | 3 |
7-12. | Renault Fluence | 3 |
Feltűnően sok a Ford S-Max a listán, ugyanakkor alacsony a bejelentésszám a nálunk százezres tömegek által használt Opel Astra és VW Golf esetén – különösen örök riválisukhoz, a Ford Focushoz képest. Érdekesség, hogy az első tizenkettőben egyetlen prémiummárkás személyautó sincs.
Veszélyeztetettség szerinti lista – izgulhatnak a Ford S-Max-, a Toyota Auris- és a Renault Fluence-tulajdonosok
Az előzőnél is érdekesebb pillanatképet ad a most következő táblázat az üzembentartóknak arról, hogy kinek mennyire kell izgulnia a saját tulajdonával vagy céges autójával kapcsolatban. Összevetettük a lopásszámot a forgalomban lévő autók darabszámával, így kijön, hogy ma Magyarországon az adott személyautóból mennyire jut egy-egy bűncselekmény.
Sajnos nem teljesen száz százalékos a táblázat, ugyanis csak az ország 35 legnépszerűbb autójáról tudjuk a KSH alapján, hogy melyikből mennyi fut érvényes rendszámmal az országban. Márpedig három olyan modellt is loptak tavaly, amelyek a darabszámuk alapján nincsenek benne a forgalomban lévők top 35-ös listájában, azaz viszonylag kevés fut belőlük, mégis viszik őket a bűnözők. Mivel éppen emiatt ezek különösen veszélyeztetettek, az ő esetükben is végeztünk egy-egy kalkulációt, mégpedig a KSH-lista 35. helyezettjének bő 18 ezres darabszámát alapul véve, konkrétan ezzel a 18 ezres adattal számolva.
Ez azt jelenti, hogy a Ford S-Max, a Toyota Auris és a Renault Fluence – a veszélyeztettségi listát vezető három, egyébként alacsony darabszámú autó – esetén valószínűleg még annál is kevesebb példányra jut egy-egy lopás, mint amivel mi kalkuláltunk.
Ennél a táblázatnál is csak olyan autókat tüntetünk fel, amelyekből minimum három bejelentés érkezett, hogy az ennél kisebb számok ne torzítsák a listát.
Veszélyeztetettség szerinti sorrend | Modell | Ennyi darab van belőle az országban | Ennyi ellopásáról kapott bejelentést a NAKE | Ennyi darabra jut egy-egy lopás a NAKE számaiból kiindulva |
1. | Ford S-Max | 18 000 alatt | 5 | 3600-nál kevesebbre |
2. | Toyota Auris | 18 000 alatt | 4 | 4500-nál kevesebbre |
3. | Renault Fluence | 18 000 alatt | 3 | 6000-nél kevesebbre |
4. | Renault Mégane | 74 365 | 10 | 7436 |
5. | Ford Focus | 108 981 | 9 | 12 109 |
6. | Opel Corsa | 95 362 | 7 | 13 623 |
7. | Ford Mondeo | 48 135 | 3 | 16 045 |
8. | Toyota Corolla | 51 369 | 3 | 17 123 |
9. | Škoda Octavia | 70 858 | 3 | 23 619 |
10. | Volkswagen Golf | 103 712 | 3 | 34 570 |
Pár éve még a Toyota Prius vezette ezt a sort, 2019-re azonban olyannyira másokra koncentráltak a tolvajok, hogy az autóvadászok például egyetlen egy eltűnéséről sem kaptak infót tavaly.
A márkák sorrendje – veszélyeztetettség szerint elöl a Renault, középen a Suzuki, sehol a Škoda és a Dacia
Darabra a Ford autói végeztek az első helyen, veszélyeztetettség szerint viszont a Renault, azaz az országban futó példányok darabszámához képest utóbbiak ellopásáról futott be a legtöbb infó. Érdekes, hogy eközben a Škoda és a Dacia a top 10 közelében sincs, e két márka termékeire szinte egyáltalán nem mennek a tolvajok.
Sorrend | Márka | Az autóvadászokhoz bejelentett lopások száma |
1. | Ford | 23 |
2. | Renault | 18 |
3. | Opel | 13 |
4. | Suzuki | 12 |
5-6. | Toyota | 8 |
5-6. | Volkswagen | 8 |
7-8. | BMW | 4 |
7-8. | Škoda | 4 |
9-11. | Fiat | 3 |
9-11. | Peugeot | 3 |
9-11. | Daewoo | 3 |
Amint a következő táblázatból kiderül, az idehaza messze legnépszerűbb Opel csak a hetedik veszélyeztetettség szerint, a darabszámban utána következő Suzuki a hatodik. Az alábbi két táblázatba már bekerült a BMW is, ám náluk jobban izgulhatnak a Daewoo-tulajdonosok, valószínűleg az alkatrészek hivatalos utánpótlásának hiánya miatt loptak párat az amúgy kis értékű személyautókból.
Veszélyeztetettség szerinti sorrend | Márka | Ennyi darab van belőle az országban | Ennyi ellopásáról kapott bejelentést a NAKE | Ennyi darabra jut egy-egy lopás a NAKE számaiból kiindulva |
1. | Renault | 220 066 | 18 | 12 225 |
2. | Ford | 300 676 | 23 | 13 072 |
3. | Daewoo | 59 233 | 3 | 19 744 |
4. | Toyota | 183 359 | 8 | 22 919 |
5. | BMW | 115 980 | 4 | 28 995 |
6. | Suzuki | 422 903 | 12 | 35 241 |
7. | Opel | 487 762 | 13 | 37 520 |
8. | Fiat | 127 204 | 3 | 42 401 |
9. | Volkswagen | 355 536 | 8 | 44 442 |
10. | Peugeot | 140 868 | 3 | 46 956 |
A városok és a budapesti kerületek listája – a XI. kerületből többet loptak tavaly, mint a fél országból
Évtizedekig durván féloldalas volt az ország, hosszú-hosszú ideig az idehaza ellopott autók 90 százalékát a fővárosban vitték el a tolvajok. Az elmúlt két évben azonban változott a helyzet, a NAKE-hoz tavaly 81 budapesti lopásról érkezett bejelentés 31 vidéki bűncselekménnyel szemben.
A főváros után igen szétszórt a „mezőny”, Miskolcról és Hatvanból vittek el három-három autót, majd több városból egy-két példányokat.
Viszont még ez a Budapest vs. vidék statisztika is mutat igen hajmeresztő számokat, ha megnézzük a kerületek szerinti felsorolást. Amint az imént szövegközi címben kiemeltük, a budai XI. kerületből például több személyautót elloptak 2019-ben, mint a fél országból.
Sorrend | Kerület | Az autóvadászokhoz bejelentett lopások száma |
1. | XI. | 16 |
2-3. | II. | 7 |
2-3. | XVIII. | 7 |
4-5. | IV. | 6 |
4-5. | XIV. | 6 |
6-8. | III. | 5 |
6-8. | XIX. | 5 |
6-8. | XX. | 5 |
9-10. | X. | 4 |
9-10. | XIII. | 4 |